Op de WIS-cd pagina 03-440 staat dat bij een 200D en 240D het vliegwiel samen met de krukas en het het kleine vliegwiel aan de voorkant samen gebalanceerd zijn. Bij een 300D is zelfs de hele motor in zijn geheel gebalanceerd om de trillingen te beperken.
Als je dus je vliegwiel wil vervangen moet je om trillingen te voorkomen de onbalans van het originele vliegwiel kopieren naar het nieuwe vliegwiel. Dat is een vrij nauwkeurige klus, ik heb het zelf gedaan voor mijn 300D omdat ik een automaat bak achter een handbak-motor heb gehangen. Het blanceren koste mij 3 uur omdat ik het nog nooit gedaan heb en zeker wilde weten dat ik het goed deed. Een ervaren persoon moet het in 1 uur kunnen. Echter het lastigste is dat je een as moet hebben waar je beide vliegwielen op kan plaatsen en een perfect vlakke en horizontale balanceersopstelling.
Zie de foto van mijn opstelling. Ik heb een geslepen as gekocht en de bevestigings flenzen laten draaiten. Op een meettafel op mijn werk heb ik een opstelling gemaakt, eerst de as gebalanceerd en daarna het vliegwiel onbalans gekopieerd.
- PICT4975.JPG (150.46 KiB)
Ik moest 19 gram materiaal weghalen en de onbalans zat op een heel andere plaats op het vliegwiel. Zou ik hem zo over hebben gezet dat was mijn auto een hobbelpaart zijn geworden.
Succes,
Roel