[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
zware domper 300D (verkeerde automaatbak) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 23:24

zware domper 300D (verkeerde automaatbak)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

zware domper 300D (verkeerde automaatbak)

Berichtdoor daantjedtc » 08 dec 2010, 17:52

Hallo mensen na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik achter een zwaar probleem gekomen van mijn 300D.

Wat is het probleem na navraag bij de garage blijkt onder mijn auto een compleet verkeerde bak gemonteerd (bakcode 722112) te zijn in het verleden,namelijk een bak van een 280SE die maar 3 versnellingen telt ipv de bak met code 722118 en miss is de achteras ook veranderd vandaar de zeer hoge toeren bij 80km/u.

Het type bak wat er nu onder zit hoort helemaal nie onder deze auto en de werking is dus helemaal niet goed.Rond de 50km/u zit ik al in de derde versnelling en dan schakelt hij dus niet meer.Conclusie veel diesel verbruik door hoge toeren en onnodige slijtage voor de motor.

Wie kan me verder helpen en heeft een goedkope oplossing voor mij,voel me echt zwaar genaaid en het bedrijf waar ik hem gekocht doet nu alsof zijn neus bloed.Iemand ideeën voor mij hoor het heel graag.Mvg Daantjedtc
daantjedtc

Re: zware domper 300D (verkeerde automaatbak)

Berichtdoor Govert » 08 dec 2010, 20:08

De 722.112-bak is gewoon een vierbak. Dat het niet de meest verstandige keuze is voor plaatsing achter een 300D ben ik ben je eens. Veel automaatbakken starten in 2, zeker de bakken voor benzinemodellen.

Als je met 50 in 3 (zal wel de vierde versnelling zijn) zit, dan is het goed. Zou misschien zelfs iets eerder kunnen als je weinig gas geeft.

Het is denk ik zaak de aansturing van de bak zo goed mogelijk te krijgen, zodat de schakelpunten zoveel mogelijk overeenstemmen met de voorschriften. Ik neem aan dat je 300D al een automaat had?

Wat zijn hoge toeren bij 80 km/h? Alle automaatbakken hebben een 1:1 verhouding (prise directe) in de hoogste versnelling, dus je zou niet hogere toeren moeten krijgen, tenzij het differentieel is veranderd, maar dat is niet zo waarschijnlijk.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Martin123T » 08 dec 2010, 21:20

De 300D heeft een differentieel met een ratio van 3,46. Dit getal kan je op de buitenzijde van het dif vinden. Ik ken iemand, die had ook een 300D met automatische versnellingsbak. Deze persoon heeft er een dif van een turbodiesel ondergezet, deze heeft een ratio van 3,07. Het beviel hem prima.
Martin123T

Berichtdoor daantjedtc » 09 dec 2010, 00:14

Hallo Govert bedankt voor je antwoord.Hier even een toelichting

Als ik vanuit de S-stand wegrij dan schakeld de auto netjes van 1 naar 2 (kan ik tenminste iets beter doortrekken),druk ik de pook dan verder naar de D-stand dan schakelt die netjes in de drie maar dan schakeld hij verder ook niet meer ook al ga ik 110 rijden,het enigste wat ik bereik zijn hoge toeren alsof die nog een keer moet over moet schakelen naar de vier en zie gaandeweg mijn diesel meter zakken als ik gewoon 80 blijf rijden.Ben vandaag van Hengelo (gld) naar Enschede geweest heen en terug dat heeft me gewoon meer dan een 1/4 tank diesel gekost.Dat is ruim gerekend 115 km bij elkaar,lijkt mij dat dat ook niet goed is.Hoop dat iemand een oplossing heeft want altijd maar 50 blijven rijden komt ook niet goed.

Heel vriendelijk bedankt trouwens voor technische data maar heb wel iets verstand van een motor en iets elektro kennis maar die technische waarden zegt me niet zoveel.Als iemand in de buurt van Doetinchem een bedrijf of een goedkoop adresje weet die bekent zijn met deze auto's hoor ik het graag.Mvg Daantjedtc
daantjedtc

Berichtdoor Govert » 09 dec 2010, 00:34

Normaliter start zo'n bak in de tweede versnelling, dan lijkt het vaak dat je maar drie versnellingen hebt. Als je begint in L heb je gewoon vier versnellingen. Kan je dat testen?

Hieronder zie je nog een foto van de achterkant van het differentieel, in de rode lijn staat de ratio, zou 3,46 moeten zijn. Op de foto is het deksel van het differentieel, dat zit er bij jou nog gewoon op natuurlijk. Soms/meestal zit er een laag vuil en olie overheen.

De overbrenging van de vierde versnelling van een 722.112 en een 722.118 bak is hetzelfde, beide 1:1, daar kunnen de hoge toeren niet vandaan komen. De W123 is, zeker in vergelijking met moderne auto's, hoogtoerig. Een 300D automaat draait bij 110 km/u zo'n 3500 toeren.

Hoog brandstofverbruik is meer te zoeken in achterstallig onderhoud, met name kleppen stellen. Is dat recentelijk gedaan?

Garage HCS in Bemmel heeft wel een goede naam, je zou daar eens langs kunnen rijden.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor daantjedtc » 09 dec 2010, 12:37

Hallo Govert,zal straks eens proberen wat je zei om in de L-stand weg te rijden.Eens kijken wat die dan doet maar heb der niet veel vertrouwen in.Ik neem dat die code van de diff. dat ik daar wel zo bij kom hoop ik want heb geen brug bij de hand.Is wel jammer dat ik geen toerenteller heb dan had ik eens kunnen kijken wat die aangeeft bij 80km/u.Alleen vind ik nog steeds die dat komisch schakeld,namelijk dat hij al zo snel in de 3 of 4 zit.Dan trek je nog geen worst van tafel,mensen halen je gewoon in en dat met 90 pk had ik er wel iets meer van verwacht.Je hoort het van me.Mvg Daantjedtc
daantjedtc

Berichtdoor Govert » 09 dec 2010, 13:20

Een automaatbak moet later opschakelen als je het gaspedaal dieper wordt ingetrapt. Het dieper intrappen van het gaspedaal wordt doorgegeven aan de bak door middel van een stang of een kabel aangesloten op het gasstangenstelsel of via vacuum, er is dan een regelventiel gemonteerd verbonden met het gasstangenstelsel. Het verschilt per type motor/jaar. Diesels van 1980 en later gebruiken vaak alleen vacuum, benzine-auto's een stang. (latere automaatbakken 722.3 en 722.4 gebruikten kabeltjes). Je 300D zal dus geen stang hebben waardoor de bak ook niet "weet" hoe diep je het gaspedaal intrapt. Gevolg is altijd schakelen op de laagst mogelijke snelheid. Dit is op zich wel op te lossen, maar er moet wel wat geknutseld worden en er moeten waarschijnlijk wat extra gasstangen gekocht worden.

Je kan bij 80 km/h ook naar S terugschakelen, dan hoor je de derde versnelling.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 09 dec 2010, 17:09

Ik krijg sterk de indruk dat dit een gevalletje onbekendheid is en er helemaal niks aan de hand zal zijn. In elk geval niet met bak of dif, hooguit wat afstelwerk wat Govert beschrijft.

Wat is de topsnelheid van je 300?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 09 dec 2010, 20:59

Hoi,

Ikzelf heb een 300D met handgeschakelde vierbak en een 3.46 dif. Ook als ik hem naar zijn vier schakel denk ik bij de 80 hmmmzz een vijfde zou wel wenselijk zijn.
Ik heb een beetje hetzelfde vermoeden als Jantje......
Mijn 300 loopt op de klok ruim 160, het toerental is dan ook bijna maximaal hahahaha.
Er worden met regelmaat difjes onder deze benzen gedrukt van een turbo omdat hij dan wat rustiger wordt. Een 300D kan een turbo dif goed aan mbt vermogen, het is alleen wel weer wat werk om te wisselen. Je zou ook kunnen kijken naar 15 inch velgen, scheelt ook weer wat.
Maar als je echt rustig wilt rijden dan zit je vast een een vijfbak icm een dif van een turbo.

Allergoedkoopste oplossing is niet harder dan 80 hahaha
Het verbruik van een 300 zit ongeveer op 1 op 10 a 11. Dus een kwart tank op 120 km is wat hoog, maar meet hem eens over een hele tank. Dat gel*l dat deze motoren 1 op 15 halen is echt bedrog....

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor daantjedtc » 09 dec 2010, 23:58

Hallo mensen bedankt voor de info alvast ik ga morgen eerst zelf eens even goed uit proberen wat hij nou wel of niet doet,ook zal ik nogmaals op de bak en de diff kijken welke nrs erop staan.Maar stel dat hij nou niet later opschakeld bij het gas onderin trappen is dan mijn vacuum kapot?Mijn kennis over automaten en een diff. gaat namelijk niet zo ver,zoals alles verversen en klein onderhoud lukt me nog wel maar je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar.Ik laat het jullie morgen weten wat hij wel of niet doet.Mvg daantjedtc
daantjedtc

Berichtdoor Govert » 10 dec 2010, 23:20

De 722.112-bak wordt voor de schakelmomenten aangestuurd door een stang die aan het gasstangenstelsel is vastgemaakt. Bij sommige diesels ontbreekt die stang, er wordt dan vacuum gebruikt. Als je nu een 722.112-bak op zo'n diesel monteert, is er geen stang om op de bak aan te sluiten. Dat kan je niet oplossen door vacuum, want zo wordt de 722.112-bak niet aangestuurd.

Je zal dus een stang moeten maken, verbonden aan je gasstangenstelsel, dan kan je ook later opschakelen als je het gaspedaal dieper intrapt. Dat is niet onmogelijk, je moet alleen op zoek naar wat onderdelen.

Maar goed, er is pas wat zinnigs over te zeggen als de auto in het echt is bekeken.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor 300TD W123 » 10 dec 2010, 23:47

300TD W123

Berichtdoor daantjedtc » 11 dec 2010, 23:22

Gister vanalles geprobeerd maar kom echt niet aan een 4e versnelling,meteen even langs een goede kennis geweest en die vertelde me dat deze auto's ook met 3 versnellingen geleverd zijn.Nu is mijn vraag of er simpelweg zonder grote veranderingen en kosten er een andere automaatbak onder te zetten is?Mocht dit niet het geval zijn zal ik moeten kijken naar een andere Benz,gezien de kosten wat ik nu heb van de diesel en dit mijn enigste auto is ben ik genoodzaakt een auto te zoeken die iets zuiniger rijd.Als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag.Mvg Daantjedtc
daantjedtc

Berichtdoor Govert » 12 dec 2010, 00:07

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Toontje » 12 dec 2010, 07:41

hoi hoi
dat vrbruik heb je dat opgemaakt uit het aantal liters getankt of gewon van het metertje
als ik hem gewoon voltank tot eerste afslag dan is er op 100 km ook een kwart weg maar als ik dan doorvul gaat er nog eens 10 liter bij en dan ben ik 250 km verder voor de wijzer op 3/4 staat.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor daantjedtc » 12 dec 2010, 12:29

Hallo Toontje,ik heb inmiddels voor 80 euro getankt en heb zo'n 400 kilometer erop kunnen rijden gem. dus zowel binnenbeb. kom en 80 km wegen.Als ik getankt heb zie ik gewoon als ik rij de meter duftig zakken.Begin der echt spijt van te krijgen dat ik zoveel geld heb betaald voor deze auto.Had van te voren wat mensen gevraagd die zeiden me dat 1 op 12 tot 1 op 15 makkelijk gehaald moest kunnen worden daar ging ik een beetje vanuit.Gezien de prijzen van de diesel is dit gewoon niet leuk meer.En sinds gister erachter gekomen dat me uitlaat ook nog zo rot als een appel is.Dat zal het verbruik ook wel niet ten goede komen.Ik ga dalijk ff eronder kijken watvoor bak en diff er nu precies onder zit,dat zal ik straks even laten weten.Iemand trouwens een idee wat kleppen stellen ongeveer kost en anders iemand die weet wat de klepspeling mag zijn.Mvg Daantjedtc
daantjedtc

Berichtdoor The White Rider » 12 dec 2010, 13:37

80 euro op 400 km is ca 1 op 6, da's wat veel. Maar 1 op 12, tot 1 op 15 lijkt me aan de andere kant wat weinig voor een 300D zonder 5-bak gemengde cyclus.

Het zal ertussen zitten denk ik, rond 1 op 10

Kijk nu eerst maar eens naar je bak - en motornrs, dan zien we wel weer verder.
The White Rider

Berichtdoor daantjedtc » 12 dec 2010, 13:55

Hallo inmiddels gekeken naar de bakcode 722.112 en diff is 3.46.Meteen gekeken naar de uitlaat en die is zo goed als overleden althans de voorpijp en de middendemper,achterdemper hadden ze al vernieuwd.motorcode is 617 912 12.Mvg Daantjedtc
daantjedtc

Berichtdoor Govert » 12 dec 2010, 15:50

Het verbruik van een 300D automaat moet ergens tussen 1:10 en 1:12 liggen, kan ook lager zijn afhankelijk van gebruik van de auto.

De 722.112-bak is gebruikt op de 280E-M110-motor op verschillende types (W107, W116 en W123).

Kleppen stellen bij een garage zal tussen de €50 en €200 liggen, afhankelijk van hoeveel zin ze er in hebben. Je kan ook eens langsrijden bij een forumlid die kan kleppen stellen. Die kan eventueel ook naar wat andere dingen kijken en foto's nemen, bijvoorbeeld hoe de automaatbak is aangesloten.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor The White Rider » 12 dec 2010, 17:56

Ik heb zo'n 722.112-bak in mijn 280E. Gecombineert met jouw 3.46 diff is het normaal dat je het gevoel hebt dat die bij 110km/h (of eerder zelfs al) nog eens moet schakelen.
Jouw 300D zal bij 110km/h ongeveer 3800-4000rpm draaien, en dan maakt die een hoop kabaal, is doodnormaal hoor. Ik heb een 3.07diff van een 300TDT onder mijn 280E gestoken en doe nu bij 120km/h ca. 3500rpm.

Als ik de schakelstang loskoppel aan mijn bak, dan schakelt die net boven 2000rpm eender hoeveel gas je geeft. Als jij geen stang hebt is dus dat vroege schakelen ook normaal.

Zet nu, zoals ook al eerder gezegt, je bak in L en vertrek zo eens. Laat dan hier ook weten wat je hoort. Ik ben er zeker van dat je dan 3 schakelmomenten hoort
The White Rider

Volgende

Keer terug naar Techniek