door Govert » 19 dec 2010, 01:51
Beetje koelvloeistof uit de radiateur laten lopen.
Drie boutjes losmaken van het thermostaathuis en thermostaathuis losmaken. Thermostaat verwijderen. Let op, nu komt wat koelvloeistof uit het blok naar buiten. Let even op hoe de thermostaat en de pakking gemonteerd is, als je dat niet weet, dat helpt bij de montage van de nieuwe thermostaat.
Nieuwe thermostaat met pijltje naar boven en met een nieuwe pakking monteren. Thermostaathuis vastmaken met 10 Nm. Koelvloeistof bijvullen tot het merkteken in de radiateur.
Als de koelvloeistof erg oud is, kan je overwegen om de gelegenheid aan te grijpen de koelvloeistof te vervangen. Als je dat doet, verwarmingsknoppen op warm zetten en de aftapbout van het motorblok losschroeven en koelvloeistof geheel aftappen. Daarna systeem vullen met verse koelvloeistof (minimaal bescherming -26 graden, -30 graden is beter) of een mengsel van antivries en (gedestilleerd) water.
Als je rustig bijvult, zal je geen probleem met lucht in het systeem hebben. De hoeveelheid afgetapte vloeistof moet min of meer gelijk zijn aan de bijgevulde hoeveelheid.
Controleer nog een paar keer het niveau voordat je gaat rijden. Vul bij indien nodig.
Prijs van een thermostaat zal wel ergens tussen de 10 en 20 euro liggen.