MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:46

230C 1977 op gas bouwen.

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

230C 1977 op gas bouwen.

Berichtdoor pjb » 01 dec 2010, 18:19

Ik heb een aantal M110´s op LPG gehad, en daar was ik nou niet echt tevreden over. Nu bezit ik een 230C van 1977 en is de vraag of deze motoren goed lopen en betrouwbaar zijn op gas.

Over het algemeen heb ik eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met Mercedes op LPG, maar om toch wat meer km´s te kunnen maken in mijn coupeetje zal er toch wat aan gedaan moeten worden. Ook heb ik eraan zitten denken om er een diesel in te bouwen, dit heb ik vaker gedaan, maar dan verniel je toch wel heel veel originaliteit.

Ik zou graag reacties horen van mede 230 bezitters, en dan wel te verstaan de carburateur versie uiteraard.

Groeten en een fijne pakjesavond alvast gewenst.

Pieter.
pjb

Re: 230C 1977 op gas bouwen.

Berichtdoor Limited 97 » 01 dec 2010, 21:21

Hier een bericht van een ervaren 230 Carburateur M115 rijder die overgestapt is op LPG, rijd nu een jaar op LPG.
Heb de eerste maanden veel gezeik gehad, kleppen stellen is belangrijk en luistert nauw, moet om de 10.000 km gebeuren. Ook de electronica moet goed zijn, ontsteking etc.
Schijnt dat je er 100 dKm mee kan rijden voordat de kleppen uitgesteld zijn.
Als die perfect start/loopt op LPG zou het goed moeten lukken.
Neem een zo groot mogelijke tank, 100 liter bruto kan goed.
Rij nu max 500 km op 85 liter gas, de gasprijs stijgt door en ligt nu al rond de 71 cent.

Lees deze ook eens: http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=3296
Limited 97

Berichtdoor pjb » 02 dec 2010, 09:36

Kijk! dat zijn nou positieve berichten. Mijn motor heeft nu 68500 km gedraaid, dus wat dat betreft een ideale kandidaat voor LPG. Alleen ben ik er wat huiverig voor vanwege de ervaringen wat ik heb gehad met de M110.

Dit is voor mij de eerste M115 en wat betreft het kleppenstellen, dat was ik zowieso al van plan om te doen als ik begin met het inbouwen van de installatie. Een zware rechtervoet heb ik niet echt, dus zou ik de 500 km ook moeten kunnen halen.

Bedankt voor de reactie.

Groet Pieter.
pjb

Berichtdoor Limited 97 » 02 dec 2010, 10:19

Hou wel rekening met de stijgende gasprijzen en de inbouwkosten (1600,-) voor een goede installatie (2-fasen verdamper). Het omrekenpunt kan wel eens anders komen te liggen.
Ook wordt je auto minder waard, door verlies van originaliteit en de gaten in je bodem etc.
Ook heb ik een nieuwe ontsteking laten inbouwen (123-ignition), is niet noodzakelijk maar het werkt goed..
Limited 97

Berichtdoor pjb » 02 dec 2010, 10:32

Ok, das waar, maar ik heb een complete installatie liggen van nog geen 2 jaar oud, het enigste wat ik moet hebben is een nieuwe vulslang. Inbouwen doe ik zelf en keuren bij RDW heb ik ook al vaker gedaan. Ik heb 2 tanks waar ik uit kan kiezen, een 80 liter tank die op een frame moet, of een ringtank die in de reservewielbak komt. Word hoogstwaarschijnlijk de laatste.

Ik denk dat ik aankomend weekend maar eens aan de slag moet, ik hou jullie op de hoogte.

Groet Pieter.
pjb

Berichtdoor Henk1959 » 02 dec 2010, 15:40

Pieter

Ik heb ook een 230C van 1977 gehad en ook daar zat een LPG tank in, 100 liter.
De m115 motor is er wel geschikt voor, ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, hij liep prima op gas en nooit geen back fires of wat dan ook.
Ik heb er naar volle tevredenheid 25000 km mee gereden.
Denk er wel om dat je regelmatig de kleppen stelt.

Enigste nadeel: je houdt geen kofferruimte over met een grote tank.
Henk1959

Berichtdoor pjb » 02 dec 2010, 18:43

Hallo Henk,

Ik denk dat ik de ringtank ga gebruiken, die komt in de reservewielbak te liggen. Nadeel is de inhoud van zo´n tank, maar je houd wel meer kofferruimte over. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet uut Oerterp.

Pieter.
pjb

Berichtdoor Limited 97 » 03 dec 2010, 15:51

We zijn benieuwd, hou ons op de hoogte van je inbouw avontuur !
Zou zelf nooit voor de ringtank gaan, heb een bloedhekel aan tanken.
Vind de actieradius van 500 km eigenlijk al te weinig.
Oh ja, wel een opening achter het nummerbord, en zonder een schroef adapter.
Limited 97

Berichtdoor pjb » 03 dec 2010, 16:59

Kantelsysteem voor de achterste kentekenplaat al aanwezig, vuldop ook al, moet alleen nog ff een vulslang scoren.

Gr Pieter.
pjb

Berichtdoor pjb » 16 dec 2010, 20:21

Na enig nadenken toch maar een 100 liter tank met frame gescoord, vulslang en toebehoren is er ook al. Dus.. Jetzt geht's los!

Gr Pieter.
pjb

Berichtdoor Limited 97 » 20 dec 2010, 21:36

Verstandig 100 liter !
Limited 97

Berichtdoor pjb » 21 dec 2010, 22:56

Allright,

De 230 loopt op LPG, ik heb vandaag het CO afgesteld en de toevoer naar het mengstuk een beetje op gevoel afgesteld. Hij start goed trekt ook prima. Nu de ontsteking nog afstellen en voor de goeigheid nog even een paar frisse bougies monteren.

Ik ben nu ook de problemen met de carburateur kwijt, en ik moet zeggen dat dat een fijn gevoel is. Ik heb nog een Stromberg liggen die ik uiteraard nog wel ga revisreren, maar dit heeft nu geen haast meer.

En JOEPIE DE POEPIE!!! ik hou nu geen traumas over aan de tankbeurten!!!

Als alles naar tevredenheid is zal ik ff foto's plaatsen.

Gr Pieter.
pjb

Keer terug naar LPG Specifiek