Sinds jaren rijden wij Citroen CX. Op dit moment een GTI Turbo 2.5: de snelste ooit gemaakt. Een genot op de snelweg. Rond 160 km/uur komt zij in haar element. Alleen jammer dat deze grillige dame ons regelmatig in de steek laat. De motor is uitstekend, maar daaromheen is het allemaal gecompliceerd en kwetsbaar. Wel eens onder de motorkap van een CX gekeken? Wat een chaos!
Anyway, er moest een tweede auto komen. Iets anders. Niet te eigentijds, maar ook geen museumstuk. Bij mijn vrienden en kennissen heeft Mercedes een “fout” imago, dus dat maakt nieuwsgierig. Ik val op “mooi” (subjectief natuurlijk). Zo kwam ik bij de Mercedes coupe uit de W123 serie. De laatste serie van voor de windtunnelmodellen. De lange lijnen in de carrosserie (net als bij de CX, maar dan anders), de klassieke uitstraling (geheel anders dan de CX) en de subtiele elegantie van dit model: prachtig! En omdat ik de snelste wil, moest het een 280CE automaat worden.
Maar hoe rijdt zo’n auto? Mijn eerste proefrit in een doorgeroeste 230CE was gelijk raak: het geluid van de dichtslaande portieren, het stabiele en stevige gevoel tijdens het rijden, het donkere geluid van de motor, de overzichtelijke techniek onder de motorkap: ik was verkocht! Maar niet voor dit exemplaar.
Na een tijdje googelen, zag ik bij een garagebedrijf een 280CE, met weinig kilometers en amper roest. Een witte: helemaal hip weer! Met een puntgaaf prachtig groen MB Tex interieur! Op de achterklep een Hessing sticker. Bij navraag bleek het kenteken daar niet bekend. Fake dus? Affijn, 2 proefritten gemaakt, enkele 100en euri afgedongen, en: gekocht!
Zwak punt: er was geen enkel document over de onderhoudshistorie bewaard. Wel een taxatierapport uit 2009: zij is toen in gerestaureerde topstaat te koop aangeboden bij Stuurman Classic Cars. De koper bleek een Feijenoordvoetballer, die haar in een jaar tijd behoorlijk heeft afgeragd (20.000 km) en het onderhoud zo goedkoop mogelijk heeft laten doen. Desondanks leek de auto nog steeds in bovengemiddeld goede staat.
Eerste probleem: bij 4.000 toeren stotterde de motor hevig. Ik kwam niet boven de 140 km/uur uit (wat ik wel wil). De garagehouder (geen Mercedesspecialist, maar wel bekend met oudere Mercedessen) suggereerde de rotor te vervangen. Dit gedaan zijnde, bleek het euvel niet verholpen. Balen! Na wat gegoogel stuitte ik op de W123 club. Vraag gesteld, subiet antwoord gekregen (zie onder: techniek, stotteren bij 4.000 toeren). En voorwaar: het probleem is verholpen! Fantastisch! Zonder morren zoeft de dame voorbij de 160 km/uur!
Rik Wassenaar, 's-Hertogenbosch
- 76161289_4.jpg (13.81 KiB)
- IMG_0350 verkleind.jpg (8.92 KiB)
- IMG_0356 verkleind.jpg (7.39 KiB)