[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Dynamo probleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:49

Dynamo probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Dynamo probleem

Berichtdoor Jos230ce » 21 dec 2010, 15:35

Beste medebenzers,

Afgelopen zaterdag werd ik verrast door een lichtelijk brandend lampje van de accu.
Het was mij nog niet opgevallen totdat de cruisecontroll uitviel, de temperatuur van de radiateur daalde, de ruitenwissers en de knipperlichten niet meer werkten.
We waren op weg van Zuid-Limburg naar Rotterdam. Er werd een stop gemaakt bij het eerste tankstation achter Eindhoven om de hulp van de ANWB in te roepen. Toen we stil stonden begon echter alles weer te werken.
Dus weer verder.
30 Km. voor Rotterdam begon het lampje weer lichtelijk te branden. Bij aankomst in Rotterdam heb ik meteen de ANWB gebeld en deze arriveerde na circa 15 min.
De monteur wist meteen waar ik het over had en bouwde een houder uit met de koolborstels van de dynamo.
Een koolborstel was helemaal weg en de ander was nog prima. In ieder geval heeft de ANWB mij weer op weg geholpen met het verzoek om nieuwe koolborstels te plaatsen.
Overigens deze monteur reed zelf in een W123 diesel uit 1982.
Deze heb ik besteld bij de MB-dealer en vandaag opgehaald. De kosten € 9,20.

Ik heb echter geen idee hoe ik e.e.a moet inbouwen.
Er zit een draadje overgaand in een pinnetje van circa 5 cm. aan de koolborsten en los erbij een soortje mofje.

Graag jullie advies hoe ik e.e.a moet uit-en inbouwen.

Groet, Jos230ce
Jos230ce

Re: Dynamo probleem

Berichtdoor JantjeV8 » 21 dec 2010, 18:14

Daar zijn hier topics over: Spanningsregelaar

Stekkertje los
Draadje losschroeven
2 schroefjes los.

Plastic dingetje wegnemen, nieuwe terugplaatsen. Beetje frunniken met de nieuwe koolborstels.
2 schroefjes terug, draadje terug, stekker er op en rijden met die barrel..
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2010, 19:52

* Wijzig bericht
* Meld dit bericht
* Antwoord met een citaat

Berichtdoor jaapw114 » 18 minuten geleden
Jos,

Heel simpel, eigenlijk precies zo als de oude koolborstel erin zit. Maar als je dat nog nooit gedaan hebt dan is het misschien toch niet zo simpel. Je zou natuurlijk ook een komplete spanningsregelaar kunnen halen, daar zitten de nieuwe koolborstels al in, dat is het deel wat de wegenwacht uit jouw dynamo haalde en dan is het wel plug en play.

Een Bosch spanningsregelaar kost ca. 25,- euro ex btw. Wel even het nummer van de dynamo meenemen.
Dan kun je rustig eens door iemand de koolborstels in de oude laten solderen. Ik wil het best voor je doen, maar dan moet je het even opsturen, kan ik het dezelfde dag weer terug sturen.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2010, 10:27

Maar Jaap, die dingen kosten ook niet meer dan een euro of 10 hoor: AutoLico in Waalwijk. Spanningsregelaar inclusief borstels+houder.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 22 dec 2010, 10:56

Jan,

Ik haal ze hier bij Electrostart van Bosch, een komplete spanningsregelaar voor rond de 25,- euro.
Beduidend duurder dus, haal daar wel meer spullen en heb (had) niet het idee dat ze echt duur waren. Nieuwe sleepringen monteren was iets van 21,- euro ex btw, dat vind ik eigenlijk wel een schappelijke prijs.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 24 dec 2010, 22:25

Jan,

Hierbij de spanningsregelaar die ik normaal gebruik.

Jaap
Bijlagen
dynamorev2.jpg
dynamorev2.jpg (47.89 KiB)
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 24 dec 2010, 22:25

Rotor met verse sleepringen
Bijlagen
dynamorev1.jpg
dynamorev1.jpg (57.35 KiB)
JaapW114