[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaatbak : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:48

Automaatbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaatbak

Berichtdoor sietse d » 28 dec 2010, 18:43

Hallo techneuten,
Ik heb een 240D automaat waar ik alweer 2.5 jaar in rij zonder al te veel problemen.
Alleen van begin af aan vond ik hem altijd snel opschakelen 3/4 soms direct na elkaar! dus 3 en dan meteen 4 erachteraan,ik los dit op door even terug te schakelen (kickdown of met de handle) ik heb wel direct na aankoop oliewissel+filter gedaan, olie was ook nog als nieuw wat er uitkwam.
Van de week had ik toch niks nuttigs te doen dus heb ik er even naar gekeken en zag dat de flipper van het vacuumventiel op de kleppendeksel versleten was,deze heb ik vervangen door een nieuwe en toen begon het......
Ik ging een stukje testrijden en opeens wilde het toerental niet meer naar beneden,oorzaak nieuwe flipper te ver doorgeschoten en zat achter de gashevel!
Dit kon gebeuren omdat de hele boel fout afgesteld staat,stangen zijn te kort afgesteld zodat de schuif op het kleppendeksel te ver kan gaan en de flipper er langs schiet.
Ik heb de stangen zo gezet dat het flippertje weer in de verdieping valt bij stationair toerental.
Weer testgereden maar hij schakelt nog niet goed en kickdown werkt ook niet meer!
Nu kom ik erachter dat de rode slang die volgens tekening in het midden moet bij mij aan de flipperkant zit.
Dus heb ik die omgewisseld zodat het goed zou moeten zitten maar nu is het nog niet goed!
Nu heb ik het hele vacuumventiel losgehaald en het hangt er los bij en nu schakelt hij super goed ook het terug schakelen is beter dan het ooit is geweest!
Nu is mijn vraag:wie heeft gegevens om de stangen precies goed af te stellen? wat voor nut heeft het vacuumventiel?
Zal morgen proberen een foto te plaatsen.

Groet Sietse
sietse d
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 24 dec 2010, 17:13
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Automaatbak

Berichtdoor vlieger » 28 dec 2010, 20:24

De gasstangen moet je afstellen, vanaf het gaspedaal.
Dus begin maar met alle scharnier koppeling van de gasstangen los te maken.

Dan begin je met de gasstang waar het gaspedaal aan zit.
Zorg dat het gaspedaal niet in de plankgas stand staat, maar in de stationair stand.
Maak nu één voor één de overige gasstangen op een dusdanige lengte, dat de scharnierkoppelingen zonder spanning in elkaar gedrukt kunnen worden.
De bowden-kabel van de automaat als laatste weer aansluiten.
Deze maak je op de juiste lengte, door de kabel iets uit te trekken tot je een kleine weerstand in de kabel voelt.
Dan zet je hem vast aan het gasstangen stelsel.
(Als je cruise controle hebt, moet deze als laatste afgesteld worden.)


Merk je tijdens een proefrit, dat de automaat erg laat naar de volgende versnelling opschakelt, dan de bowden-kabel iets ingekort weer vast zetten.
vlieger
 


Re: Automaatbak

Berichtdoor Govert » 28 dec 2010, 22:07

Uit welk jaartal is je 240D?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Automaatbak

Berichtdoor sietse d » 29 dec 2010, 19:39

Hallo

De Mercedes 240D is van mei 1981 en deze heeft geen bowdenkabel volgens mij.
Ik heb ook een nieuw vacuumventiel besteld deze die erop zit is lek.
Hoe belangrijk is de stand van de stangen?
Als de boel in de stand stationair staat moet de flipper in het kuiltje zitten van de hevel maar hoe ver? in het begin van de hevel? of tegen de verdikking aan als je gas geeft?
Weet niet of jullie zo snappen wat ik bedoel .
Ik heb er een geleende foto op gezet

Groet Sietse
Bijlagen
mbventil_001.jpg
mbventil_001.jpg (163.73 KiB)
sietse d
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 24 dec 2010, 17:13
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Automaatbak

Berichtdoor Govert » 29 dec 2010, 19:50

Het omschakelventiel zorgt voor terugschakelen van 2 naar 1 bij optrekken. Er moet een klein beetje speling zitten tussen flippertje en bediening (dikke gedeelte) bij stationair.

Die stangetje hebben inderdaad een voorgeschreven lengte, bij gasgeven wordt eerst het omschakelventiel bediend en daarna pas de dieselpomp. Het stangetje links kan een beetje in elkaar schuiven. Staat exact beschreven op de werkplaats CD.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Automaatbak

Berichtdoor sietse d » 29 dec 2010, 21:39

Hallo Govert

Bedankt voor de info ik wist niet waar dat ventiel exact voor was,maar ik weet nu dus waarvoor ie dient en hoe hij in de hevel moet vallen.Als het ventiel lek is kan ie dus wel twijfelachtig schakelen heb ik gemerkt.
Heb jij toevallig ook de maten van de stangetjes? Ik heb hier geen werkplaats cd.

Groet Sietse
sietse d
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 24 dec 2010, 17:13
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Automaatbak

Berichtdoor Govert » 30 dec 2010, 03:14

Rechter stangetje = 137 mm
linker stangetje in uitgetrokken toestand = 154 mm

Maximale speling tussen flipper en verdikking = 0,5 mm

Bij stationair stand (stationair knopje op dashboard geheel naar rechts) moet de pomphevel tegen de stationair stop aanliggen, de linker stang moet volledig uitgetrokken zijn en het omschakelventiel moet niet bediend worden.

Het omschakelventiel schakelt tussen de volledige onderdruk van de pomp (-0,75 bar) en de onderdruk van het regelventiel (-0,4 bar en minder naarmate het gaspedaal dieper wordt ingetrapt). De overgang van -0,75 bar naar -0,4 bar zorgt voor het terugschakelen naar 1. Tijdens stationair zal de bak in de 2e versnelling staan (dat kruipt wat minder).
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Automaatbak

Berichtdoor sietse d » 30 dec 2010, 21:20

Hallo Govert

Ik heb vandaag het nieuwe vacuumventiel @37€ gemonteerd en de stangen afgesteld en het werkt weer perfect!
Bedankt voor de info.

Groet Sietse
sietse d
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 24 dec 2010, 17:13
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten