[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
mijn tweede 200D start niet : Diesel Specifiek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 21:52

mijn tweede 200D start niet

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re: mijn tweede 200D start niet

Berichtdoor Govert » 02 jan 2011, 15:42

Eerst maar eens de gloeiers goed meten.

Wanneer is de laatste keer dat de kleppen gesteld zijn van deze 200D?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Frankie68 » 02 jan 2011, 19:12

hoi,

wanneer de kleppen gesteld zijn..ik zou het niet weten..de verkoper zei wel iets in die trend van
"misschien moeten de kleppen wel gesteld worden"...
een kennis van me zei trouwens ook dat je ook kan voelen of de gloeiers heet worden..
bij mijn 300D worden ze idd gloeiend heet..(een keer bijna mijn vingers verbrand)
Dus ik weer naar de 200D gerend en tijdens het gloeien aan de ombouwpitten gevoeld..
(mijn vingers erop) en ...?
ze blijven gewoon koud.....
dan krijgen ze ook niet genoeg stroom lijkt me..terwijl het lampie het wel doet
ik heb ondertussen ook een extra lampje tussen de accu-aarde en de eerste gloeipit gezet en
met de trekknop gegloeid ...dit lampje gaat wel branden dus het relais is wel ok denk ik..
misschien is de aarde vanaf het motorblok niet ok? de pitten worden écht niet warm
voorts ontdekte ik ook dat de kabel op de bijlage in zeer slechte staat is..
die aansluiting op het blok..zit enorm veel speling op en de draad naar het schutbord , daar
vind ik een paar knikken in. alsof het bijna breekt
op mijn 300D zit hij er zeer strak op ..op de 200D kan ik hem bijna eruit trekken..zoveel speling zit er op..

(toontje, het plaatje heb ik van jou geleend)

oh ja een klein letterlijk lichtpuntje in de duisternis..de dashboard verlichting doet het weer..

nu doet alles het , behalve starten :silly:
Bijlagen
kabel slecht.jpg
kabel slecht.jpg (111.38 KiB)
Frankie68

Berichtdoor Frankie68 » 15 jan 2011, 23:30

hoi hoi!

eindelijk...nadat ik mijn 300D ernaast zette en met startkabels aan de gang ging..
ging hij na drie weken stilstand en 20 minuten starten aan het knorren..
eerst 10 minuten de vuiligheid eruit ..flink walmen..wat wil je na drie weken..???
toen een tiental kilometer gereden om op te warmen en te smeren enzo..
en weer geparkeerd op een ander plekkie..
met warme motor start hij dus prima..

de motor snort toch wel erg relaxed hoor...bijna tevredener dan mijn 300D..
maar ik weet zeker als ik hem morgen weer start zonder startkabels is het weer:
"ga maar lopen" volgend de 200D..

wat kan ik nu het beste doen?
verstuivers of kleppen? want stationair na een ritje klinkt hij echt super..
die motor..
ik weet dat er ook reinigers bestaan voor de verstuivers..
wij heeft een idee?

thanx thanx thanx

happy frank
Frankie68

Berichtdoor Govert » 15 jan 2011, 23:37

Over het algemeen is de volgorde eenvoudig/goedkoop en daarna ingewikkeld/duur, tenzij de diagnose duidelijk is. Kleppen stellen is dus het eerste.

20 minuten starten is nog niet goed. Je startmotor vindt het ook niet leuk.

De draad naar de sensor is voor het gloeien niet meer van belang.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Frankie68 » 16 jan 2011, 14:34

ok, bedankt..

ik probeer hem deze week naar wieman te rijden..
wordt een logistieke kruistocht vrees ik..
terug met de trein..
kan er niet op wachten..

vanmiddag weer gestart..55a accu erin en hij ging!!
de matten eruit gehaald om te luchten..
de bodem zit er nog redelijk goed uit hoor!!

pak van mijn hart..
maar ja nu is het 10graden..zal volgende week wel weer anders worden :?
Frankie68

Berichtdoor Frankie68 » 26 jan 2011, 00:12

hoi hoi ..

na twee weken erg happy getuft te hebben in mijn 200D is het sinds vanmiddag 13.00 einde oefening voor het blok vrees ik..
wats kebeurt:
12.45 in de pauze even naar Gomes te zaandam voor sierstripdopjes voor de 200D..
ritje van 5 minuten , max 50km/uur
hé, de oliedruk gaat ineens naar beneden..van 3 naar 0..
voor de rest niks aan de hand (nog)
nadat ik bij Gomes geweest was weer starten en de druk naar 3 bar..echter na 2 minuten weer op 0..
maar hij reed nog normaal..Na het laatste stoplicht net voor mijn werk valt hij geruisloos stil..
ik start hem weer maar bij het laatste bochtje definitief stil en niet meer starten.De startmotor doet "klik",
de dashboardlichtjes gaan uit en weer aan..de motor en startmotor lijkt geblokkeerd. :angry:
gelukkig gebeurde het op de parkeerplaats op mijn werk en niet midden op de snelweg
2 collega's hebben ook nog wat geprobeerd maar no succes
einde verhaal?
ik heb gisteravond een liter olie 10w40 half erbij gedaan..(was hard nodig)
en nog wat gereden..niks aan de hand..
wel ging hij niet vanzelf uit..ik moest handmatig het trek-mechanisme onder de kap wat verder duwen eer hij uit ging..Ik vrees het ergste :unsure:
hij heeft geen olieverlies en geen koelvloeistof verlies

de accu is ook goed hoor..
oliepomp? dieselpomp?

hij krijgt geen druk meer..
Frankie68

Berichtdoor Merc200 » 26 jan 2011, 13:34

Hey Frankie,

heb je nu de standen van de trekstartknop naar de brandstofpomp al gecontroleerd? Je starmotor lijkt me kaduuk, maar dat is ook niet zo gek na zo veel en lang starten. Je geeft ook aan dat je olie had bijgevuld en dat dit hard nodig was. Is de oliestand dan nu net op het minimum? Of eronder? Iets te veel olie is meestal geen ramp (op het roken na dan), te weinig vind je dieseltje niet leuk. Het zou kunnen dat je oliepomp daardoor idd kapot is. Ik heb het idee dat er verschillende problemen door elkaar gaan lopen nu. Beste om alle eenvoudige klusjes uit te voeren zodat je kan gaan uitsluiten waar het probleem ligt. Starten zou ik nog even niet proberen totdat je weet wat het probleem is. Als het je oliepomp is, maak je met starten meer kapot en dat wil je niet.

Maar eerst de simpele dingen:
- trekstartknop stellen
- kleppen stellen
- alles doormeten (gloeiers, accu, dynamo, etc)

Als je dat gedaan hebt hoef je het daar niet meer te zoeken. Dat is wat makkelijker diagnosticeren

suc6
Merc200

Berichtdoor Frankie68 » 26 jan 2011, 23:58

hoi,

dank je voor de reactie..
ik heb vanmiddag nog even gesleuteld aan het trekmechanisme onder de kap maar geen verschil..
bij trekken:-> 'klik' en voor de rest niks
ik hoor dit geluid:
een link op youtube:

het oliepeil is goed : half tussen de twee inkepingen op de peilstok
koelvloeistof ook ok..
motor zit dus muurvast :(
volgens mij is de oliepomp gewoon kapot gegaan de nacht voor ik weer naar mijn werk reed dinsdag..
met fatale gevolgen
ik zit te dubben :

of verkopen of nieuwe motor..de carrosserie is op de crusiale plekken gewoon zeer goed..ook alle vier de
deuren en de voeteneinden.Remmen + schokbrekers nog goed voor en achter..
en apk tot juli 212..
Frankie68

Berichtdoor Govert » 27 jan 2011, 01:18

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Frankie68 » 27 jan 2011, 01:35

hoi hoi,

ik heb nog niet geprobeerd de krukas rond te draaien..
probeer ik morgen te doen..(hij staat op mijn werk)..

nee hoor , er zit een 100a accu in..nieuw gekocht voor de 300D in augustus..
dinsdag middag 12.45 wegrijden naar Mercedes dealer voor rode dopjes
1 uur later muurvast op parkeerplaats op mijn werk..
een collega had vandaag ook nog gekeken (heeft er wel verstand van !!) hij zegt "overgeslagen" ketting
in het blok..
lijkt me stug want ik hoorde niets vreemds..wel hoorde ik dat de nokken luidruchtiger waren maar dat kwam
doordat hij geen smering kreeg denk ik vanuit de oliepomp ...maar dat was de laatste 50 meter voordat hij de brui eraan gaf, ik reed 30km/u
Frankie68

Berichtdoor Frankie68 » 28 jan 2011, 01:57

:( :( :( :( :(

vanmiddag ANWB erbij..
zijn conclusie :
blok vast ,einde oefening..wordt maandag voor mijn deur gebracht..
ongelooflijk..maandagavond lekker getuft..
dinsdag een stille dood..
ik kan hem kwijt voor 400 maar dat doe ik niet..
hij is mij toch iets te dierbaar.
how deep is your love?
Frankie68

Berichtdoor Frankie68 » 15 mei 2011, 12:26

hoi hoi,

mijn tweede 200D is voorzien van een andere motor.
samen met een kennis is het geklaard.Hij heeft de meeste know-how en heeft het meeste gedaan natuurlijk..
situatie:

trekstartmotor eruit en een sleutelstarter (1979)eerste type erin..
beiden van een 200D , beiden oud gloeisysteem..

het enige verschil qua carroserie was het gat van het gaspedaal maar dat is opgelost.dit functioneert nu
100%

wat nu volgt is het start/stop/gloei sysyeem..

Het sleutelstart mechanisme wordt ook omgezet maar hoe zit het met de bekabeling enzo?
de kabeltros van de sleutel-200d heb ik gezien gistermiddag en mijn gedachte is dat we alleen het deel van
het starten/stoppen nodig hebben+ de relais..en natuurlijk het vacuum gedeelte voor het stoppen.
het overige vaccum is niet nodig omdat de 1977-er geen slotvergrendeling heeft en ook geen afstelling van de koplampen

Mijn vraag is :

er is een site voor een uitleg en info hoe alles loopt?Het is toch niet de eerste keer dat dit wordt gedaan neem ik aan? ik heb het werkplaatshandboek en die Duitse cd-rom werkstatt-information
maar er staat niet echt veel info in..
vooral de kleuren van de kabels is erg gewenst..

of iemand hier met info?

dank :) dank
Frankie68

Berichtdoor Frankie68 » 25 jul 2011, 20:31

hoi hoi..

mijn kennis/reparateur die de motor heeft ingebouwd bij mijn 200D heeft
de kapotte motor ontrafeld , om te kijken waarom hij vast was gelopen..
het bleek dat de krukas muurvast zat..daarin tegen waren de zuigers niet vast
éen van de zuigers had trouwens wel scheuren ..zou dat het euvel geweest
kunnen zijn van het "bonaza" effect destijds (toen hij het nog deed)?
het shuffelen van de motor in het begin..
passen die zuigers ook in een om617 motor? ze zijn van om615

en stel dat de diagnose bekend zou zijn geweest..de krukas die muurvast zat
zou dit (makkelijk) te repareren zijn geweest ipv een complete motorswap??
Frankie68

Berichtdoor Govert » 25 jul 2011, 21:22

Hangt er een beetje vanaf waarom en hoe de krukas vast zit. Het wijst op een gebrek aan olie in een of meer van de lagers. Hoe erg is de zaak vastgesmolten?

Eerst zal je dan de motor eruit moeten halen, dan de krukas eruit halen, indien mogelijk. Dan moet je gaan meten, of alles nog binnen de specs is. De oliekanalen zou je ook moeten controleren. Veel is repareerbaar, maar een ruilmotor monteren is vaak goedkoper en sneller.

De scheur in de zuiger zal een gebrek aan compressie hebben veroorzaakt, dat zorgt voor instabiliteit.

De 200D-zuigers werken niet in een 240D of 300D, daarvoor zijn ze te klein. Eventueel met andere drijfstangen wel in een 220D, maar dat zou je moeten opzoeken of dat mag.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Frankie68 » 25 jul 2011, 22:17

dank je Govert voor de reactie..
Dan was het toch de beste keuze geweest..die motorswap..Hij tuft trouwens prima hoor nu.
maar soms lijkt het erger dan het is met die motoren..

Ook met mijn 300D : olie in de luchtfilter..en ik maar zoeken zoeken zoeken..wat kan het zijn?
oil catch can gekocht ect ect :(

bleek dus de vacuumpomp..ik heb deze dus vervangen en mijn luchtfilter is al weken lekker schoon :) ..
dankzij Raytheman trouwens.hij had hetzelfde euvel
Frankie68

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek