door Fritske » 26 jan 2011, 11:16
Ik heb het toevallig vorige week ook gedaan, was ook iets van 12 euro kwijt, bij Wasser in Veghel. Ik weet niet precies welk type kit ik had, waarschijnlijk ook die 08509, ik weet wel zeker dat het kit is om raamrubbers te kitten van 3M.
Moeilijk is het niet, wel een kleverig en plakkerig karweitje.
Omschrijving hoe ik het heb gedaan:
Zorg dat je oude kleren aan hebt, en een stel poetsdoeken, flesje terpetine, kunststof spateltje, en natuurlijk kit hebt klaarstaan.
Met een vochtige doek die ik om een kunststof spateltje had gedraaid heb ik eerst tussen het rubber en de sponning alles zo goed mogelijk schoon gemaakt. Daarna met een droge doek op dezelfde manier nog even alles droog gemaakt.
Hetzelfde heb ik gedaan tussen het glas en het rubber, alleen aan de onderkant van het raam.
Daarna heb ik met de kitspuit tussen het rubber en de sponning de kit gespoten. Hiervoor heb ik de spuitmond niet afgesneden om het gaatje groter te maken, maar gewoon met het kleine gaatje, dan past hij beter achter het rubber. Om achter het rubber te komen evt even met een kunststof spatel o.i.d. het rubber optillen. Er hoeft niet veel achter, maar dat moet je even aanvoelen.
Hetzelfde gedaan tussen het glas en het rubber.
Ik heb niet rondom gekit, tussen het rubber en de sponning heb ik alleen de bovenkant en zijkanten gedaan (via de onderkant zal er waarschijnlijk geen water binnen komen), en tussen het rubber en het glas heb ik alleen de onderkant gedaan.
Daarna heb ik het rubber weer aangeduwd, het was wat open gaan staan door de kit die er tussen is gekomen. Hierbij komt er wel weer wat kit onder de rubbers uit.
Dan komt het schoonmaken, al die kleverige kit die onder de rubbers uitgekomen is, en alles wat je evt. nog geknoeid hebt moet nog weg.
Flink poetsen, met ruim terpetine om de kit op te lossen. Nog een keer rubbers aandrukken, weer de overtollige kit wegpoetsen, etc. Regelmatig een schone doek pakken, want anders smeer je het alleen maar uit.
Al met al was ik ongeveer 30 minuten bezig met kitten, en nog eens 30 met poetsen.
Groeten Fritske