Bij snelheden van 90 of hoger doet de koelvin/ventilator niet veel meer, je radiator koelt dan voornamelijk door de rijwind die door de radiator geblazen wordt. Als je auto in de file warm zou worden zou ik eerst aan de koelvin/ koppeling denken, maar nu niet.
Volgens mij kunnen het twee dingen zijn:
1. meest waarschijnlijk, de radiator koelt niet meer genoeg. Rij eens een stuk tot de motor zover op temperatuur is dat de thermostaat open is en - als je geen airco hebt - dan kun je aan de voorkant van de radiator voorzichtig met de hand voelen of er koude stukken in de radiateur te voelen zijn. Dan weet je dat er koelkanalen verstopt zijn. Beste remedie is een nieuwe radiateur, die zijn voor veel verschillende prijzen te krijgen, zie zoekfunctie.
2. De waterpomp pompt niet goed ondanks dat de motor wel toeren maakt. Remedie: pomp vervangen. Is niet gek ingewikkeld (zie zoekfunctie, is recent nog iets over geschreven op
www.w123club.eu door Govert). Pomp reviseren is niet zo eenvoudig.
Yusuf´s raad lijkt me eerlijk gezegd niet heel handig. Onverdunde koelvloeistof is dikker dan water en zal dus, als je al vernauwde of verstopte kanalen in je radiateur hebt, de temperatuur alleen nog maar verder opdrijven. Ook verwijdert het geen vet of roest, dus je zal er niet veel mee opschieten. Ik woon in Spanje en hier in de hete delen van het land wordt er wel eens op 100% water gereden ipv een koelvloeistof/mix. Dit koelt beter, maar roest als een dolle als je een gietijzeren blok hebt... met radiateurverstopping tot gevolg.
Ook 100% vd koelvloeistof vervangen zal vermoedelijk je probleem niet oplossen, maar het kan het wel iets beter maken aangezien je mogelijk wat vettigheid verwijdert (dit schijnt de koelende werking nogal te verminderen) en wat roest en prut mee wegspoelt.
Een radiateurreinigingsmiddel lijkt me in jouw geval ook niet aan te raden, aangezien de radiateur de smalste kanaaltjes in het koelcircuit heeft en dus eigenlijk als een zeef werkt, daar blijven alle deeltjes hangen. Tenzij je je radiateur toch al afgeschreven hebt, dan kun je het proberen, baat het niet dan schaadt het... mogelijk wel, maar ja, dan vervang je ´m toch.