[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 08:32

Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor Bessink » 04 jan 2011, 19:52

Beste liefhebers,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een 280E (benzine en LPG). Zodra ik boven de +/- 90 kmp/u ga rijden wordt de motor warm, standaard strak tegen de 100 graden. Als ik de verwarming vol aanzet loopt de temperatuur wat terug.

De oliekoeler wordt niet warm. Deze werkt blijkbaar niet(?) Kan dit de oorzaak zijn. Ik heb er overigens al een nieuwe thermostaat in gezet.

Het water in de radiateur is wat troebel, maar geen olie voorzover ik kan beoordelen.

Alvast veel dank voor de reacties.

Groeten,

Bart


Edit Mod; lijkt me hier beter op zijn plaats voor het goede eindresultaat ;)
Bessink
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 jan 2011, 19:32
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor pjb » 04 jan 2011, 21:37

Werkt de waterpomp wel 100%? De koelvin oftewel viscokoppeling indien aanwezig?.

Misschien je blok doorspoelen met bijvoorbeeld water en soda. Daarna weer verversen met koelvloeistof of antivries.

Als de motor bijvoorbeeld jaren heeft stilgestaan kunnen de waterkanalen misschien verstopt zitten.

Gr Pieter.
pjb
 


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor yusuf » 04 jan 2011, 21:50

Gewoon de pijp onder je radiator eruit trekken en een liter weg laten lopen.
Daarna doe je 1 liter geconserveerde koelvloeistof die je normaal moet mengen met water en voila :) ( normaal meng je 1L water bij de 1L geconserveerde koelvl.)
yusuf
 


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor MBvO » 05 jan 2011, 01:23

Bij snelheden van 90 of hoger doet de koelvin/ventilator niet veel meer, je radiator koelt dan voornamelijk door de rijwind die door de radiator geblazen wordt. Als je auto in de file warm zou worden zou ik eerst aan de koelvin/ koppeling denken, maar nu niet.
Volgens mij kunnen het twee dingen zijn:
1. meest waarschijnlijk, de radiator koelt niet meer genoeg. Rij eens een stuk tot de motor zover op temperatuur is dat de thermostaat open is en - als je geen airco hebt - dan kun je aan de voorkant van de radiator voorzichtig met de hand voelen of er koude stukken in de radiateur te voelen zijn. Dan weet je dat er koelkanalen verstopt zijn. Beste remedie is een nieuwe radiateur, die zijn voor veel verschillende prijzen te krijgen, zie zoekfunctie.
2. De waterpomp pompt niet goed ondanks dat de motor wel toeren maakt. Remedie: pomp vervangen. Is niet gek ingewikkeld (zie zoekfunctie, is recent nog iets over geschreven op www.w123club.eu door Govert). Pomp reviseren is niet zo eenvoudig.

Yusuf´s raad lijkt me eerlijk gezegd niet heel handig. Onverdunde koelvloeistof is dikker dan water en zal dus, als je al vernauwde of verstopte kanalen in je radiateur hebt, de temperatuur alleen nog maar verder opdrijven. Ook verwijdert het geen vet of roest, dus je zal er niet veel mee opschieten. Ik woon in Spanje en hier in de hete delen van het land wordt er wel eens op 100% water gereden ipv een koelvloeistof/mix. Dit koelt beter, maar roest als een dolle als je een gietijzeren blok hebt... met radiateurverstopping tot gevolg.
Ook 100% vd koelvloeistof vervangen zal vermoedelijk je probleem niet oplossen, maar het kan het wel iets beter maken aangezien je mogelijk wat vettigheid verwijdert (dit schijnt de koelende werking nogal te verminderen) en wat roest en prut mee wegspoelt.

Een radiateurreinigingsmiddel lijkt me in jouw geval ook niet aan te raden, aangezien de radiateur de smalste kanaaltjes in het koelcircuit heeft en dus eigenlijk als een zeef werkt, daar blijven alle deeltjes hangen. Tenzij je je radiateur toch al afgeschreven hebt, dan kun je het proberen, baat het niet dan schaadt het... mogelijk wel, maar ja, dan vervang je ´m toch.
MBvO
 


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor Bessink » 05 jan 2011, 10:27

Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties! Super, ik houdt een ieder op de hoogte van mijn (hopelijk) resultaat.

Heb ik nog wel de volgende vraag. Het niet werken van de oliekoeler kan dus niet de oorzaak zijn?

Groeten,

Bart
Bessink
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 jan 2011, 19:32
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2011, 11:09

Op zich een helder en best mogelijke oorzaak en aanpak van onze Spaanse mede Benzer, maar opper toch nog het volgende:

Thermostaat kapot, hij blijft op dicht hangen...

Slipt de v-snaar niet waardoor de waterpomp niet goed meedraait?

Koelfan is het absoluut niet. Dat ding hoort met deze buitentemperaturen en genoemde snelheden niet in te schakelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor Bessink » 05 jan 2011, 11:42

V snaar slipt niet. De thermostaat was nieuw, maar ik heb deze niet getest in een pannetje water. Wellicht toch even doen om deze oorzaak uit te sluiten.

Is het schadelijk voor de motor om met een niet werkende oliekoeler te rijden?

Wederom dank voor de reacties.
Bessink
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 jan 2011, 19:32
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor MBvO » 05 jan 2011, 12:14

Goede suggesties Jan. De V-snaar moet inderdaad wel op de juiste spanning staan. Vuistregel is: je moet hem op het middenpunt tussen de twee poelies net een kwartslag kunnen draaien. Beter is de snaarspanning te meten (juiste krachtmoment staat in het werkplaatshandboek) maar er zijn maar weinigen die daar de tool voor hebben (ik niet iig).

Een van de functies van de olie is koeling, dus als je oliekoeler niet werkt zal dat wel bijdragen aan een warmere motor. Of dat echter met deze buitentemperaturen een groot effect heeft betwijfel ik. Waarom je koeler niet werkt is een belangrijkere vraag. Zit hij verstopt? Sludge? Slangen verstopt? Filter uitgangen verstopt?
Olie bereikt zijn smerende werking pas goed bij temperaturen van boven de 60 graden. Er zal dus ook wel een thermostaat in het filterhuis zitten die wellicht de oliestroom door de koeler opent/sluit, maar hier weet ik het fijne niet van.
Let op: als je hieraan gaat sleutelen, de motor niet starten zonder dat je alles netjes hebt aangesloten, want de druk in het oliecircuit is flink hoog.

Je zal niet de eerste zijn met een nieuwe thermostaat die niet werkt trouwens, dus testen kan zeker geen kwaad.
MBvO
 


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor Govert » 05 jan 2011, 12:22

De oliekoeler gaat pas werken bij een hoge olietemperatuur, kan best 110 graden zijn voordat de oliethermostaat open gaat.

De koelfan is hoogstwaarschijnlijk een visco-koelfan, die loopt altijd mee. Tot 90-95 graden koelwatertemperatuur met maximaal 2100 toeren, daarboven wordt het toerental verhoogd en loopt de koelfan mee tot circa 3500 toeren. Boven de genoemde toerentallen gaat de visco slippen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Motor wordt warm boven de +/- 90 kmp/u

Berichtdoor Bessink » 13 mei 2011, 13:26

Excuus voor de late reactie, dank allen!

Nieuwe radiateur erin. Maakte geen verschil. Uiteindelijk auto moeten slepen (geen LPG en benzine meer:))

Daarna doet de koeling het opeens! Keurig rond de 87/90. Wellicht een luchtbel?

Hoe dan ook, de motor blijft mooi op temperatuur!
:D
Bessink
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 jan 2011, 19:32
Woonplaats: Haarlem
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten