Vraag:
ik heb al 6 jaar een W123 200D die mij al 150000 km (nu 320000 op de teller) heeft vervoerd. Recentelijk is de achterste gloeibougie doorgebrand (staan in serie) en deze heb ik nu voor de tweede keer vervangen. Na de tweede keer vervangen had ik een rare tik in de motor en ging ik ervanuit dat er mss een restant van de bougie of in de voorkamer of in de cilinder zat. Derhalve toch maar met pijn in het hart en beurs mijn wagentje naar een revisiebedrijf gebracht om de voorkamer te trekken (speciaal gereedschap heb ik niet) en met een endoscoop maar eens te kijken in de cylinder. Dit bedrijf zei 3 jaar geleden al dat ik motor moest laten reviseren bij een compressie die ligt tussen 20 en 24 bar. Ondertussen wel een ton gereden . Nu heeft die gast wederom de compressie gemeten en ligt de achterste cylinder op 15 bar en de rest ligt nog steeds boven de 20 bar. Heb wat vraagjes daar ik weliswaar wel eens de koppakking heb vervangen maar voor de rest het blok nog niet uit elkaar heb gehad.
Zou er een verband kunnen zijn tussen lage compressie en het kapotgaan van de gloeibougie ?
Kun je een zuiger ook langs de krukas verwijderen en weer monteren of moet de kop er toch vanaf ?
Wie heeft ervaring met een zogenaamde dichtheidstest ? Kan ik die mss beter eerst laten doen ?
Ga eerst maar eens klepspeling meten van betreffende cylinder.
P.s hij start verder goed en loopt ook goed en de tik is inmiddels weg (geen afwijkende rook).
Alle tips zijn welkom