door oosterhoff » 15 jan 2011, 02:41
inmiddels , na veel gebel etc. verder gekomen. Ik weet nu dat de krukas speling heeft en dat de achterste hoofdlager het probleem is.
En dat dat hersteld kan worden maar dat is zo duur dat je je moet afvragen of een tweedehands of een complete revisie niet beter is.
Als relatieve leek dacht ik nog: een complete revisie is het ultieme . Dan weet je zeker dat je een motor hebt als nieuw. Inmiddels weet ik dat je goede tweedehands motoren hebt en slechte revisie. (natuurlijk ook goed revisie en slechte tweedehands.)
Hoe bepaal ik als amateur wat een goed bedrijf is voor revisie. Zeker als de professionals elkaar tegenspreken. Misschien zou me dat nog wel lukken, maar...Het is sowieso een kostbare aangelegfenheid. Complete revsie kost 4000 tot 5000 euro.
Dan wordt de markt van tweedehands wel aantrekkelijk. Ik laat me vertellen dat je voor 500--900 euro echt een goede motor kunt kopen. Kunt... Maar hoe weet ik het zeker?? Wat is het risico? Veel meningen wat betekent: Zeker is het nooit.
Gebruikte motoren hebbben allemaal meer dan 100000 gelopen en minder dan 200000. Dat is wonderlijk. Want er zal toch ook wel eens een schade auto zijn die 250000 heeft gereden?
Als erin laten bouwen nu 100 euro kostte dan nam ik de gok, maar het kost meer. Hoeveel meer?Tsja, alweer zo'n mistig iets. Ik citeer: Voor 700 euro zet ik het erin. Laten we zeggen 500 eruit en 500 erin. Als u de motor bij me koopt dan kan ik het anders maken dan zet ik hem erin voor 700.
En mijn eigen monteur, die ik erg betrouwbaar acht: Dat kost toch wel 1200-1500 euro.
De prijsverschillen komen voor een deel vast ook voort door hoeveel belasting afgedragen wordt, ofwel is het wit , grijs of zwart.
maar goed, wat nu te doen...?
Ik denk dat ik een tweedehands motor koopt bij Ivo van dijk . Die kwam betrouwbaar over. Klasse klassiek trouwens ook, maar die moesten nog een motor zoek. Als ze in de buurt zaten dan werd ik klant, maar groningen is te ver.
Ik laat die inbouwen door mijn eigem monteur. ook al is ie misschien iets duurder,maar hij staat altijd klaar.
Als ik toch weer pech heb dan meld ik me weer op dit forum en zal dan zeggen dat je altijd beter op safe kunt spelen.
De automaaat moet ook meteen negekeken worden, maar die hoeft niet vervangen.
Kost ook nog een 8-900 euro.
Ik kan er straks , 3500 euro armer ,vast weer 200000 kilometer onbezorgd mee rijden. Als je een nieuwe auto koopt dan ben je dat het eerstee jaar al kwijt aan waardeverlies toch? Het is sneu geld, maar goed..
Als ik met pensioen ben dat ga ik zelf sleutelen en dan speelt tijd minder een rol( behalve dan dat je minder tijd van leven hebt).
Bedankt voor het meedenken