[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Resonantie in Dash-board/motor/bodem? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:24

Resonantie in Dash-board/motor/bodem?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Resonantie in Dash-board/motor/bodem?

Berichtdoor Daweloo » 10 jan 2011, 19:59

Beste kijkers,

Ik ga iets proberen uit te leggen zover het lukt. Als me W123 300D uit 83' stationair draait, is er een vervelende resonantie aanwezig. Indien ik achter het stuur zit lijkt het uit het dash-board te komen, maar waar de trilling/resonntie uit het dash-board komt is een raadsel. Het lijkt alsof het geluid uit het gehele dash-board komt(dus links, rechts en midden van het dash-bord).

Als ik een beetje meer gas geef, of dat gas regelaartje op het dash-board iets harder zet, dan is het al bijna helemaal weg. Mensen zeiden ook al tegen me dan laat je hem toch iets harder stationair lopen. Daar ben ik het niet mee eens. Het is een zeer gezonde motor waar eigenlijk nooit aan gerommeld is. Dus wil ik proberen de oorzaak op te lossen en niet het gevolg.

Of er iets los zit in het dash-board weet ik niet, misschien zit het dieper(richting motor of bodem bij voeten) in de auto. Als ik het geluid van buitenaf via de motorkap beluister, kan ik het niet horen vanwege het overheersende 300D pruttelgeluid.

Misschien heeft iemand anders dit probleem ook al gehad en heeft hij hier een oplossing voor kunnen vinden die gedeeld zou kunnen worden.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank.

René van Weel
Daweloo

Re: Resonantie in Dash-board/motor/bodem?

Berichtdoor MB280E » 11 jan 2011, 21:36

Mogelijks zijn je motorsteunen versleten.
Deze zou ik na laten kijken.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jacquesdefaber » 11 jan 2011, 22:20

Had ik laatst ook,een heel hoog zoem geluid.
Bij mij was het heel simpel:
je hebt helemaal links en helemaal rechts op je dash-board, de verse/warme lucht uitlaten.
en deze kan je draaien waardoor je ze open en dicht zet.
bij mij was het de rechter en daar kwam een bijrijder achter. Ik zit namelijk altijd achter het stuur.
en het leek inderdaad van veel dieper te komen.

Draai er een is beetje aan of hou hem even vast. Ik hoop dat het bij jou ook zo makkelijk kan.

de groeten
jacquesdefaber

Berichtdoor MBvO » 12 jan 2011, 21:11

Als het echt uit het hele dashboard/bodem lijkt te komen en niet uit een specifieke plaats, dan denk ik ook dat de motortrillingen aan de carrosserie worden doorgegeven. Nieuwe motorsteunen zal dan wel helpen, maar ik weet niet of je die kunt inspecteren zonder de motor te lichten.
MBvO

Berichtdoor Daweloo » 12 jan 2011, 21:38

Allereerst bedankt voor de reacties.

Als het goed zijn de motorsteunen nieuw, het zinkwerk ervan zag eruit als nieuw. lsof ze net uit de verpakking kwamen. Ik kan het momenteel niet testen of de roosters het zijn omdat de auto in de garage staat vanwege pekel en regen. Maar ik ga dat zeker uittesten.

Het geluid is niet hard, maar wel aanwezig en zeker als je er op gaat letten. Dat is iets wat je automatisch doet als je perfectionistisch bent met de auto.

Ik ga nog verder opzoek en als er nog meer mogelijke oplossingen zijn hoor ik het graag.

Bedankt

René van Weel
Daweloo

Berichtdoor adriaan300tdt » 13 jan 2011, 11:29

Hallo,

Een 300D heeft toch ook motor schokdempers? Deze willen ook wel eens vergeten worden, en ze gaan zeker geen 30 jaar mee.
Haal er eens een uit, 2 boutjes van boven, en een moertje aan de onderkant. Weet je zo of ze nog goed zijn.
Een 300D met goede motorsteunen en dempers moet heel rustig stationair kunnen lopen, ik heb zelf een 240D en een 300D turbo, en dat is echt een wereld van verschil in stationaire loop en trillingen in het interieur.
Succes,
Adriaan
adriaan300tdt

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto