[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
MOTOR REVISIE : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:15

MOTOR REVISIE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 08 jan 2011, 18:20

MIJN 280TE MTOR IS KAPOT. hELEMAAL BEGRIJPEN DOE IK HET NIET, MAAR DE POMP VAN DE VERSNELLINGSAUTOMAAT WAS TWEE KEER KAPOT EN DAT BLEEK TE LIGGEN AAN SPELING IN DE KRUKAS. hAD HAD RUIM 3 TON GELOPEN, DUS DAT VIEL ME WEL WAT TEGEN VAN DE ONVERWOESTBARE M110. MAAR GOED. IK WIL IN EEN KEER VAN ALLE GEDOE AF EN DENK DUS OVER EEN GEREVISEERDE MOTOR,ZODAT IK WEER EEN ALS NIEUW HEB.
nU DACHT IK ALTIJD DAT DAT ROND DE 2500 KOSTTE MAAR MIJN MONTEUR ZEGT DAT HET WEL 6000 IS.
EEN ANDERE MONTEUR RAADT ME TE ZEERSTE AF OM EEN TWEEDEHANDSMOTOR TE KOPEN. wEET JE WEER NIET WAAR JE AAN TOE BENT. gOEDKOOP IS DUURKOOP. wAT IS WIJS EN WAT KOST EEN REVISIE OF EEN RUILMOTOR( GEREVISEERDE KOPEN EN OUDE RETOUR)
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor MajikSimon » 08 jan 2011, 19:29

Tsja

Rot voor je.Wat is er precies kapot aan deze motor? Krukaslagers dus maar verder? Misschien is het geen einde verhaal? in het algemeen is het zo dat als je iets acuut nodig hebt, het veel duurder is.
Dus inderdaad normaal gesproken moet je een goede losse motor kunnen vinden voor 500-1500 euro .En een gereviseerde voor 2500-6000 maar goed daar koop je ook een andere soms zelfs goede complete auto voor.
Maar die prijzen varieeeren dus enorm. Als het ergens in de weg ligt mag het goedkoop weg, heb je nette kleren aan terwijl je langskomt en ruikt men geld is het opeens 4 x zo duur.Zeker als ze denken dat je in de rats zit..
Ik zou een andere 280 motor zoeken, die je draaiend wil zien, en met compressiemeting.
Gaat 1 van de 2 niet dan laat je hem staan want is het risiko op een zeperd enorm groot.
Tenzij hij echt enorm goedkoop is...en je hem draaiend kan zien.

Maar goed wat is er nu exact kapot, speling op de krukas dus.
Dat is niet te repareren met andere lagers? Vastgelopen /heet gelopen?
De kosten van het inbouwen varieeren ook met hoeveel zin men erin heeft.
Heeft men geen zin dan kost het 1000 euro of zoiets...heb je iemand die je goed gezindt is dan kan het voor 250-600 euro afhankelijk van hoeveel werk etc..
MajikSimon
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 08 jan 2011, 20:18

bedankt voor je reactie.
Een gebruikte motor met goede compressie en lopend gezien. Maar deze had ook goede compressie en liep en toch problemen. Wat er precies stuk is weet ik niet eens, maar wel dat het einde verhaal is. ik heb een betrouwbare monteur.
Ik zie nog niet dat ik een komplete met weinig kilometers en op LPG en station en 7 zitter en kleur intern en extern naar het zin zou kunnen krijgen.
Als het nu 4000 was , dan is het wel sneu geld, maar dan heb ik qua motor een nieuwe auto, dus kan dan jaren vooruit toch?
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor MajikSimon » 08 jan 2011, 20:31

Compressie kan nog goed zijn met kapotte krukaslagers natuurlijk. De krukaslagers bepalen de compressie niet. Alleen meestal merk je dan wel meer aan de motor. Hoe kwam dit aan het licht? Geluiden/ slaan uit de motor? Stampen?

Ik kan niet in jouw schoenen gaan staan heb wel wat adviezen gegeven.
Die komen uit mijn eigen visie.
MajikSimon
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 08 jan 2011, 21:02

Ik waardeer het meedenken zeker.
de auto liep als een trein na eindeloos gedoe met backfire wat uiteindelijk bleek te komen door een lekje waardoor valse lucht werd aangezogen. Ik dik tevreden en na twee week opeens problemen met schakelen. Ging niet meer in de versnelling. Bleek te komen door een defecte pomp. Pomp vervangen. Stom van me, zei de monteur want ik had kunnen weten dat er iets oorzaak moest zijn want die pompen gaan nooit stuk. Dus pomp weer stuk na 20 kilometer. En toen bleek dat er speling zat in de krukas en dat maken schijnt een erg dure klus te zijn, zo duur dat revisie of andere motor een betere optie is.
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor Coupe280 » 08 jan 2011, 22:26

is jou monteur een ervaren Mercedes monteur??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor MajikSimon » 08 jan 2011, 22:28

ok. ik had er ook nog niet van gehoord.
Maar krukasproblemen zijn soms inderdaad nogal fors, als de hele krukas zelf niet meer goed is, dan komt het neer op een onderblok revisie.

Nou dezelfde motor reviseren is vrijwel altijd de duurste optie en mijns inziens zeker niet altijd de beste. Een andere motor die je ziet lopen kopen heeft lagere veel kosten, maar inderdaad helemaal zeker evan dat ie dan nog 2 ton meegaat heb je niet....maar het kan wel als je hem goed verzorgt en stipt onderhoud. Maar ook gereviseerde motoren gaan kapot, het hangt er maar net vanaf hoe goed dat gebeurt. Als je zoekt op het forum en het rest vh internet vindt je wel indicaties van hoeveel e.e.a. kan kosten. Sommige mensen vinden motoren voor een prikkie en bouwen hem zelf in / met hulp. ik krijg de indruk dat je het zou laten doen. ook dan zijn er enorme prijsverschillen met o.a de redenen di ik geneomd heb. Ongetwijfeld kan het ook wisselen qua hoe goed men het doet maar soms is de goedkoopste ook de beste. ik heb ook al wat bedragen genoemd. Ook zijn er aanbieders van motoren met lage km standen zoals vd lokeren in belgie. Toch komt ook niet iedereen daar helemaal happy vandaan, en blijkt een motor ondanks (vermeende?) lage km stand niet goed. .. Zoets las ik eerder, ik geloof dat ze die motor wel weer terug hebben genomen maar goed het is een hoop (extra) gedoe. bedenk ook dat je oude motor afgezien vd krukas verder mogelijk nog prima is en zeker geen afval.....Succes

en is je monteur een ervaren Mercedes monteur idd of niet?
MajikSimon
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor Coupe280 » 08 jan 2011, 22:43

een m110 motor is met maar 3 ton op de klok volgens mij nog lang niet versleten.
waar komt die speling op de krukas vandaan zou ik mij afvragen.
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor Leon » 08 jan 2011, 22:51

viewtopic.php?f=20&t=12719

Neem dat blok mee voor weinig en waag het gokje. Desnoods maak je van 2 blokken 1 goed blok.
Leon
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 09 jan 2011, 00:36

ja, het is een ervaren monteur en W123 specialist en liefhebber. Ik zal hem eens vragen wat er nu precies onherroepelijk stuk is.
Verder kan je geluk hebben met een tweedehands en pech met een nieuwe. Maar als ik een goed revisiebedrijf heb dan zou ik verwachten dat de motor als nieuw is.
Ik ben zelf meer van het gokje nemen dat je mazzel hebt. Dat is me jaren goed bevallen. Maar de laatste tijd zit het wat tegen en het is , los van het geld ook een hoop gedonder.
Ik ben nu wel toe aan geen risico en dan maar wat duurder. Ik ga toch eens verder kijken naar goede revisieadressen of een ruilmotor waarbij ik de oude dan kan inleveren. En ik zal eens kijken naar dat adres in Belgie.
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor Toontje » 09 jan 2011, 08:15

hoi hoi
dat blok hier boven ergens is een carburator blok dus kop is niet goed voor een E
je kan eens informeren bij
http://www.autopartsvandevelde.be/

is een topic van zoek maarn op walhalla
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor klaasqatar » 09 jan 2011, 10:24

aangezien het apparaat toch stuk is, haal hem uit mekaar, en kijk wat dr stuk is, je kunt de krukas overzetten uit een andere.
Je monteur kan je alle details over het opmeten, lagers vervangen e.d. vertellen.
Maar met 3 ton ben je met een krukas niet klaar, voordeel is wel, als je een totale revisie doet weet je zeker dat het apparaat er weer een heeele poos tegen kan, maar nogmaals, meten(en kijken) is weten, eruit moet ie toch..
Wie weet wat je tegen komt.
klaasqatar
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 15 jan 2011, 02:41

inmiddels , na veel gebel etc. verder gekomen. Ik weet nu dat de krukas speling heeft en dat de achterste hoofdlager het probleem is.
En dat dat hersteld kan worden maar dat is zo duur dat je je moet afvragen of een tweedehands of een complete revisie niet beter is.
Als relatieve leek dacht ik nog: een complete revisie is het ultieme . Dan weet je zeker dat je een motor hebt als nieuw. Inmiddels weet ik dat je goede tweedehands motoren hebt en slechte revisie. (natuurlijk ook goed revisie en slechte tweedehands.)
Hoe bepaal ik als amateur wat een goed bedrijf is voor revisie. Zeker als de professionals elkaar tegenspreken. Misschien zou me dat nog wel lukken, maar...Het is sowieso een kostbare aangelegfenheid. Complete revsie kost 4000 tot 5000 euro.
Dan wordt de markt van tweedehands wel aantrekkelijk. Ik laat me vertellen dat je voor 500--900 euro echt een goede motor kunt kopen. Kunt... Maar hoe weet ik het zeker?? Wat is het risico? Veel meningen wat betekent: Zeker is het nooit.
Gebruikte motoren hebbben allemaal meer dan 100000 gelopen en minder dan 200000. Dat is wonderlijk. Want er zal toch ook wel eens een schade auto zijn die 250000 heeft gereden?


Als erin laten bouwen nu 100 euro kostte dan nam ik de gok, maar het kost meer. Hoeveel meer?Tsja, alweer zo'n mistig iets. Ik citeer: Voor 700 euro zet ik het erin. Laten we zeggen 500 eruit en 500 erin. Als u de motor bij me koopt dan kan ik het anders maken dan zet ik hem erin voor 700.
En mijn eigen monteur, die ik erg betrouwbaar acht: Dat kost toch wel 1200-1500 euro.

De prijsverschillen komen voor een deel vast ook voort door hoeveel belasting afgedragen wordt, ofwel is het wit , grijs of zwart.


maar goed, wat nu te doen...?
Ik denk dat ik een tweedehands motor koopt bij Ivo van dijk . Die kwam betrouwbaar over. Klasse klassiek trouwens ook, maar die moesten nog een motor zoek. Als ze in de buurt zaten dan werd ik klant, maar groningen is te ver.
Ik laat die inbouwen door mijn eigem monteur. ook al is ie misschien iets duurder,maar hij staat altijd klaar.
Als ik toch weer pech heb dan meld ik me weer op dit forum en zal dan zeggen dat je altijd beter op safe kunt spelen.

De automaaat moet ook meteen negekeken worden, maar die hoeft niet vervangen.
Kost ook nog een 8-900 euro.
Ik kan er straks , 3500 euro armer ,vast weer 200000 kilometer onbezorgd mee rijden. Als je een nieuwe auto koopt dan ben je dat het eerstee jaar al kwijt aan waardeverlies toch? Het is sneu geld, maar goed..
Als ik met pensioen ben dat ga ik zelf sleutelen en dan speelt tijd minder een rol( behalve dan dat je minder tijd van leven hebt).

Bedankt voor het meedenken
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor Toontje » 15 jan 2011, 06:47

hoi hoi
allereerst zou ik de wagen verder eens goed bekijken of het het al wel waard is heb je op korte termijn ook nog eens een hoop kosten aan de koets dan zou ik het overwegen om een andere te kopen.
ik weet hier in de buurt nog een 230 sedan te staan ik dacht dat het een oosterijkse of zwitserse wagen is moet nog ingevoerd worden mocht je intresse hebben kan ik daar wel eens een keer gaan horen.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 15 jan 2011, 09:50

de wagen is verder goed. het is een 280TE en dan de 7 zitter en er zit LPG op ingebouwd door van orsouw. En de kleur binnen en buiten is me naar het zin. Saharageel Ik heb zeker overwogen of een andere niet beter is, maar ik wil LPG, station, 7zitter en een kleur die me aanstaat. Tja, dan wordt het aanbod beperkt.
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor klaasqatar » 15 jan 2011, 10:26

marcel kappen in dalen? of klasse klassiek, misschien heeft v.lente in nieuwleusen nog een goeie liggen?
een hoop centen hoor.
Maar, als de koets 100% is, je geen verder onkosten verwacht(bak meegerekend) en de wagen staat je aan, en je hebt het er voor over, dan moet je het doen.
een ander kan dat niet bepalen
klaasqatar
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor oosterhoff » 15 jan 2011, 12:20

ja, een boel centen, maar ik verwacht dan er een hele tijd mee vooruit te kunnen. de adressen die je noemt heb ik deels al benaderd maar een nog niet bedankt. Ga daar nog informeren.
oosterhoff
 


Re: MOTOR REVISIE

Berichtdoor Toontje » 15 jan 2011, 19:45

schiet me ineens te binnen was eens iemand op het forum die had iets met adressen van auto's te koop ik weet iet meer in welk topic dat is die elende met vergeten.
maar daar was een blauwe 280TE koop met wat aanmerkingen ik weet ni9et of die nog te koop staat maar 1 ding is zeker de motor daarvan is prima.
zal mischien wel iemand op het forem weten welk topic dat was
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten