[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Het Airco / klima automatik topic. : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:34

Het Airco / klima automatik topic.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Trifonius » 29 jul 2010, 20:05

Hmm.. heb de sensor doorverbonden met het blok. Merk nog niet echt een verschil. Ga straks nogmaals checken. Bijgevoegd alvast een pdf over die airco van de wis CD, mochten mensen nog inspiratie zoeken...

Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 29 jul 2010, 20:49

Weet iemand een soort systematische manier om het systeem te checken? Stap voor stap zeg maar?
Trifonius

Berichtdoor Luckyluc » 29 jul 2010, 21:31

je zou de leiding even kunnen doormeten vanaf de sensor tot op de printplaat van je bedieningskastje.
Luckyluc

Berichtdoor JantjeV8 » 29 jul 2010, 22:05

Wederom, de koekkoeksklok weet ik niet, maar het systeem daarbuiten is niet zo heel ingewikkeld.

Allereerst werkt het systeem pas als hij gevuld is en dus onder druk staat. Er zitten een paar druk-schakelaars die dus ook dienst kunnen weigeren. Er zit er 1 in het hogedruk gedeelte en het lage druk gedeelte. Die schakelaars kun je veilig doorverbinden, kun je zien of er wat gebeurd.

De elektromagnetische koppeling op de pomp kan ook dienst weigeren. Dat is eenvuodig te testen door 12V op z'n voeding te zetten. Vlak achter de poulie zie en hoor je dan het koppelingetje inschakelen. Die magneetkoppeling wordt geschakeld door een relais, die kun je ook controleren. Eigenlijk moet je dan al een schema hebben, dan kun je zien op welke pinnen je 12V op welk moment moet meten.

Heel veel meer zit er niet op. De rest is interieurwerk, meet en schakeldingetjes die bij het brein van het systeem horen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor adriaan300tdt » 10 aug 2010, 12:00

Ik heb ook een vraag over mijn clima systeem, dat werkt niet en ik heb het volgende al geprobeerd;

-systeem is gelektest met stikstof, klein lekje verholpen
-Bij het vullen kreeg ik de compressor niet aan de praat, druksensor bij drukvaatje doorverbonden, hielp niks.
Bij het doorverbinden van de temperatuursensor op het drukvaatje ging de ventilator voorop draaien.

-Stroom rechtstreeks op de compressor koppeling gezet, en toen schakelde hij wel in.

Nu las ik in het stroomschema van de wis-cd iets over een "switchover valve for rpm stabilization" (nummer 8)
Weet iemand waar dit ding zit en wat deze doet?
Verder werkt mijn toerenteller niet, kan dit hier ook mee te maken hebben?

Wat zou ik nu het beste kunnen gaan proberen, de ETR swicht uitwisselen of het relais voor de compressor doormeten?

Het betreft een 85'er en die heeft een kastje zitten voor de zekeringenkast, wat andere modellen niet hebben, is dit het relais voor de compressor? er staat klima op namelijk, zie foto, (geel omlijnd)??

Iemand tips,

Bij voorbaat dank,
Adriaan

adriaan300tdt

Re: Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Hannus1986 » 18 jan 2011, 19:58

Heren,

ik heb een W123 280CE uit '84. Nu vraag ik mij eigenlijk af wat het verschil is tussen Clima I en Clima II?
Ik heb in ieder geval maar 1 rol/schakel waarmee ik mijn airco bedien (nog niet werkend ;)). Is dit dan de Type I?
Zo ja, is deze beter dan de type II en waarom?

Bedankt.

Mvgr,
Han
Hannus1986

Re: Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor adriaan300tdt » 19 jan 2011, 09:29

Han,

Jij hebt een handbediende airco, en geen klima control.

Adriaan
adriaan300tdt

Vorige

Keer terug naar Techniek