[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:24

Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor StevenS » 26 jul 2010, 20:21

Beste Allemaal,

Mn airco is gefixet, nieuw gas, nieuw droogfilter, ventieltjes aangepast, the lot. Ik had een compressor gescoort bij Vandevelde die op mijn nieuwe motor (68.000 km) zat. Airco man geeft aan dat compressor 'zijn beste tijd heeft gehad'. Dus ben benieuwd hoe lang ie het volhoudt. Inderdaad geeft de compressor aardig wat geluid/beetje geklop. Valt daar nog iets aan te doen?

Tweede punt: Mijn Benz (280TE/'83) heeft een extra fan voor de radiator. Die stond tot nog toe uit, vanwege kapotte zekering, maar is nu weer gemaakt. Ook die geeft mijn inziens wel veel lawaai. Bovendien begint dat ding direct met loeien zodra ik de sleutel op contact zet. Wat is het normale gedrag van deze fan?

alvast dank!

Steven

ps: ik zoek ook nog een 'nieuwe', niet piepende, aanjager.
StevenS
 


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor StevenS » 26 jul 2010, 21:33

Ohja, betreft climatronic type II
StevenS
 


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor JantjeV8 » 26 jul 2010, 21:50

Als je pomp vastloopt ben je verder van huis. Dan moetje je systeem ook nog doorspoelen immers een vastgelopen pomp vuil achterlaten. Een evt nieuwe pomp zal daar ook niet lij van worden.

Die 2e van, dus die aan de voorzijde hoort alleen maar te draaien als de airco aan staat. Dus enkel als er koude geleverd moet worden. Dat ding springt geregeld aan en uit. Als je contact maakt hoort hij nog niet te draaien.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor Luckyluc » 26 jul 2010, 21:51

die extra fan maakt bij mij ook een hels kabaal, af en toe schaam ik me kapot voor de herrie. Hij springt bij mij trouwens alleen aan op het moment dat ik langere tijd stil sta en er dus geen rijwind langs de radiator gaat.
Luckyluc
 


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor Leon » 27 jul 2010, 00:33

Die extra fan wordt aangestuurd als de temperatuur/druk in je aircosysteem te hoog wordt. De schakelaar zit bij je filter/droger.
Leon
 


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor JantjeV8 » 27 jul 2010, 10:35

Een goeie airco service perst het systeem af. Een half uur op 25 bar met stikstof. Dat is nog geen garantie dat het systeem niet lekt, immers stikstof is 'dikker' dan r134.
Daarna vullen ze het systeem af en voegen ze fluorecent toe en testen ze de uitstroom temperatuur. Het filter wordt op dat moment nog niet gewisseld.
Na een week of 4 laten ze je terug komen, controleren ze de druk. Pas als dat in orde is wordt het filter alsnog gewisseld.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor StevenS » 28 jul 2010, 15:56

Klopt leon, is sensor. Inmiddels nagevraagd: kan gewisseld worden zonder dat het airco systeem gaat lekken.

De extra fan is naar zijn grootje denk ik, lagertjes kapot, vandaar het lawaai, dus nu op zoek naar een vervanging. Nieuw wordt me wat duur nu, dus naast de aanjager, nu ook op zoek naar fan.

@jantjeV8: klopt, zo is het bij mij ook gegaan. Gedaan bij Automan in Utrecht, goeie jongens volgens mij.

gr
Steven
StevenS
 


Re:Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor JantjeV8 » 28 jul 2010, 22:19

Die 'extra' kost de wereld niet. Kun je zo bestellen, waarschijnlijk ook bij het bedrijf dat je systeem heeft afgeperst.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor StevenS » 10 jan 2011, 22:20

Voor de compleetheid van het verhaal: ik heb een nieuwe gebruikte gehaald van de zomer in Hilversum en de sensor vervangen. Was zeer goed te doen. Het geheel werkte voorbeeldig, behalve dat de compressor wel wat lawaai gaf. Bij Automan hadden ze me al gewaarschuwd dat die zn beste tijd had gehad. Zijn er vervolgens probleemloos mee op vakantie geweest naar zuid frankrijk. Op de terugweg (toen we het hitte gebied hadden verlaten) is de compressor helaas toch overleden.... Maar hij heeft ons perfect koel gehouden tijdens een heerlijke vakantie.

Van de zomer ga ik wel eens kijken naar een oplossing hiervoor...

gr,

Steven
StevenS
 


Re: Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor The White Rider » 18 jan 2011, 11:24

Even een correctie hier: de elektrische fan springt aan via een airco sensor, dat klopt, maar ook als je motortemp aan 100° komt.

Heeft dus 2 doelen, niet alleen airco
The White Rider
 


Re: Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor nico 280ce » 18 jan 2011, 21:34

micheal

maar bij auto's zonder airco zit die tweede fan toch niet
hoe gaat het daar dan als de motor 100 graden word

groet nico

bij mij was hij eruit gehaald heb de tweede fan
maar straks met mijn volledig gereviseerde blok
wil ik geen risico nemen
nico 280ce
 


Re: Airco gefixet, maar nu nieuwe vragen?

Berichtdoor The White Rider » 19 jan 2011, 09:41

Nico,

Volgens mij is dat omdat de airco-radiator erg dicht bij motorradiator zit.

De radiator van de airco wordt erg heet in de zomer wanneer de airco aan staat, en bevind zich vóór de koelradiator. Hierdoor is de rijwind, die bij modellen zonder airco rechtstreeks op je motorradiator blaast, al van een hogere temperatuur. Het gevolg is logisch gezien dat je motorkoeling minder effectief is en de temperatuur dus sneller oploopt.

De elektrische fan vangt dit enigzins op door aan te slaan bij 100°

Wat ook erg belangrijk is, is dat die airco-radiator zuiver is en dat alle koelvinnen recht zitten voor een optimale doorstroom van rijwind.
The White Rider
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten