[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
W123 300CD : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:54

W123 300CD

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 300CD

Berichtdoor Jerry » 21 jan 2011, 00:10

Hallo beste mensen,
Ik ben Jerry uit Almere en ik heb een probleem met mijn 300CD uit 1980.
Ik heb de auto overgenomen van iemand omdat de auto niet harder wil dan 50kmh. De auto trekt goed op en schakelt heel soepel naar alle versnellingen. (Ik heb hem op eigen kracht op de autoambulance omhoog gereden.)
Hij heeft er een andere motor in laten plaatsen (op advies) Er zit nu een motor uit een G-klasse uit 1985 in.
Probleem niet opgelost. Vervolgens een andere automaatbak in. Probleem ook niet opgelost. Toen blut en teneinde raad aan mij verkocht.
Ik heb de olie uit de bak laten lopen en het stinkt echt naar verbrande rubber ofzo.
Sommige techneuten zeggen dat de omvormer stk is en anderen beweren weer dat daarmee ook de bak stuk is. Ik wilde op zoek gaan naar een andere versnellingsbak en nu hoor ik weer van iemand dat de omvormer waarschijnlijk niet stuk is omdat de auto gewoon rijd.
Weet iemand hier wat ik kan doen om dit probleem op te lossen?
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Re: W123 300CD

Berichtdoor Govert » 21 jan 2011, 01:43

Welk type motor zit er in? Welk type automaat?

Dus met de combinatie oude motor en automaatbak ging de auto ook niet boven de 50 km/u en met een nieuwe motor en een nieuwe automaatbak ook niet?

De bak schakelt soepel naar alle versnellingen, dus bij 50 km/u rijd je in de 4e versnelling? Zijn de schakelmomenten nog te beïnvloeden door het gaspedaal diep in te trappen?

Ik zou het gasstangenstelsel eens controleren, rubberen onderdelen willen nog wel eens vergaan, dan komt je pomp nooit in vollast.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jerry » 21 jan 2011, 11:30

bedankt voor de reactie Govert.
Er zit een om617 motor in en de bak begint met r115 ofzo.(ik ga dat straks exact checken)
Wat ik wel weet is dat het probleem met oude en nieuwe situatie hetzelfde was. Toen hebben ze de nieuwe bak maar weer teruggegeven.
Ik denk dat het enige dat zij toen niet vervangen hebben is de omvormer.
Iemand adviseerde de olie te ruiken en jawel het ruikt heel erg verbrand. Zo erg dat we de emmer met olie uit de ruimte moesten halen want iedereen kwam vragen of er iets in brand stond.
Conclusie was toen dat de omvormer stuk is. Maar anderen zeggen dat dan ook de bak niet meer goed kan zijn.
En ik word met al die adviezen niet wijzer.
En ja de bak schakelde soepel en zat in 4de bij 50kmh. Intrappen betekent terugschakelen maar dan schkakelde hij weer op en bleef de snelheid op ongeveer 50. De vorige eigenaar vertelde wel dat als je op een lange weg de snelheid langzaam kon opvoeren en boven de 80 kwam dan was alles weer normaal.
Mysterie!!!! Ik onderschat het probleem niet want hij heeft natuurlijk ook div mensen ernaar laten kijken maar zij hebben het niet kunnen oplossen.
gr,
Jerry
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Govert » 21 jan 2011, 11:48

Als automaatbakolie verbrand ruikt, dan moet de bak uit elkaar voor revisie. Ik had het eerst verkeerd gelezen, dat de olie niet verbrand rook.

Hier zie je een foto van een automaatbak.

Het donutachtige ding om de ingaande as is de koppelomvormer. Als je een bak wisselt, is er eigenlijk geen reden om de koppelomvormer te verwijderen of die separaat te vervangen. Het verwijderen en vooral het terugplaatsen van de koppelomvormer is een secuur werkje. Het gaat wel eens mis, dan heb je geen aandrijving en je primaire pomp in de automaatbak is beschadigd.

Als een automaatbak koopt, zit die koppelomvormer er gewoon in.

Automaatbaknummer moet beginnen met 722, de eerste zes cijfers zijn het belangrijkste. Motornummer is OM617, maar wat voor drie cijfers volgen daarna?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jerry » 21 jan 2011, 15:41

Het kan dus niet aan de omvormer liggen?
Dan ga ik op zoek naar een automaatbak.
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor adriaan300tdt » 21 jan 2011, 17:06

Jerry,

Heb je al naar het stangenstelsel van het gas gekeken, zoals Govert zei?
Jij zegt dat de bak naar 4 schakelt, en niet harder dan 50 rijdt, dan draait de motor zo'n 1200 toeren. Dan hoor je toch wel dat de motor veel te weinig vermogen levert en toeren maakt?
Gasstangen heb je ook veel verschillende uitvoeringen in, 80 en 88 pk, handbak of automaat, hier kan mee gerommeld zijn tijdens het wisselen van de motor. Zoek daarom eerst het motor nummer eens op, en maak hier eens wat foto's van, dat zegt waarschijnlijk meer.

Groet,
Adriaan
adriaan300tdt

Berichtdoor Jerry » 21 jan 2011, 20:07

helemaal juist Adriaan maar die brandlucht zit me niet lekker.
De rest wil ik allemaal proberen.
Jerry
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Jerry » 21 jan 2011, 23:18

motor nr 617 016
en bak nummer 722177
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Jerry » 21 jan 2011, 23:19

sorry baknummer moet zijn 722117
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Govert » 21 jan 2011, 23:36

Dat is niet je motornummer, maar een onderdeelnummer. Het motornummer is 14 cijfers lang, zal wel met 61795 beginnen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jerry » 05 maart 2011, 23:36

ok heren,
ik ben nu zover dat de auto weer in rijdende staat is. Nu kan ik me concentreren op de versnellingsbak.
Govert vroeg naar het motornummer. Waar vind ik die?
Situatie op dit moment:
Autotrekt goed op maar slaat de 2de versnelling (gaat 1 of seconden in 2) over en gaat naar 3.
Dan duurt het natuurlijk wat langer voor hij op snelheid komt. Bij 110km p/u zit ik op de top en draait hij volle toeren. (hierbij heb ik het gevoel dat er nog een versnelling moet zijn dus dat hij in 3 blijft steken)
Rij ik weg en springt hij bij 15km/pu in 3 dan kan ik kickdown forceren maar dan heb ik heel veel slip. Veel toeren en weinig toename van snelheid. De bakolie ruikt ook verbrand.
Ik heb al wat vacuum mindergesteld bij de bak maar geen resultaat.
Ook heb ik aan de zijkant van de bak een stekker met 4 pootjes. Deze stekker is stuk en de draadjes hangen los.
Kan iemand mij vertellen welke kleur waar moet? Ik heb wel een volgorde gevonden waarbij de kickdown klikt als ik hem indruk maar of nu alle kabels op de juiste plek zitten????????
Nou een boel info erbij en ik hoop dat we nu een oplossing kunnen vinden.
Gr,
Jerry
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Govert » 06 maart 2011, 12:59

Als de bakolie verbrand ruikt, dan moet eigenlijk de bak uit elkaar voor revisie, want dan is er iets kapot. Het blijkt ook wel uit de beschrijving van je problemen. Revisie is een kostbare zaak.

Als je daar geen zin in hebt, dan zal je tenminste de olie en filter moeten vervangen (en daarna nog een paar keer, want er blijft flink wat achter bij een oliewissel) maar ik betwijfel of dat al je problemen zal gaan verhelpen.

Je vacuum stellen bij de bak is de verkeerde volgorde, je moet eerst weten of het vacuum naar de bak in orde is.

Die stekker is voor je startblokkering en achteruitrijlichten

Het motornummer is aan de linkerkant van het blok te vinden, bij de scheidingswand, achter de dieselpomp. Hieronder zie je een plaatje, in de rode lijn is het motornummer. Jij hebt wel een andere dieselpomp, maar de positie van het motornummer is hetzelfde:

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jerry » 06 maart 2011, 23:26

ok Govert,
motornummer volgt hoewel ik dacht dat er bij mij op die plek een zilverplaatje zit met: 5270-300d 337068
Aan de voorkant ook zo een plaatje: 5274-9-40k391701.
Simpel geredeneerd kom ik tot de conclusie dat de omvormer de boosdoener MOET zijn.
Dat is nl het enige onderdeel dat NIET vervangen is bij de motor en bak wissel. Dat weet ik nu want ik heb de vorige eigenaar gevraagd.
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Govert » 06 maart 2011, 23:51

Een zilverplaatje kan ook, is dan bijvoorbeeld een vervangende motor.

De gevolgtrekking is niet correct. Verbrande automaatbakolie en slecht schakelen is gewoon bakschade.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jerry » 07 maart 2011, 20:29

ok bedankt.
Is wel heel lullig want dan heb ik dus 2 bakken met exact hetzelfde probleem.
Jammer maar dat kan dus gebeuren. Misschien veel voorkomend op dit soort bakken?
Ik ga op zoek naar weer een andere bak.
Gr,
Jerry
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Govert » 07 maart 2011, 20:43

Je hebt dus een bak buiten de auto zonder koppelomvormer en een bak die onder de auto zit met een koppelomvormer?

Aan een koppelomvormer kan weinig stuk, je kan hem wel verkeerd monteren, dan doet de bak het niet en beschadig je de oliepomp. Ook kan de temperatuur van de olie sterk toenemen als de koppelomvormer wel draait maar er om een of andere reden de ingaande as van de bak niet wil draaien (versnellingsbak geblokkeerd of je geeft gas terwijl je om de rem trapt).

Verbrande olie wijst meestal op ernstige bakschade, maar helemaal als de bak niet (goed) schakelt. De oplossing daarvoor is een nieuwe (ruil)bak of bakrevisie. Het enige goedkope alternatief (waarvan ik me zeer afvraag of dat in jouw geval gaat helpen) is het vervangen van de olie + filter en dat een paar keer achter elkaar en dan op het beste hopen. Met het vervangen van de olie kan je meteen inspecteren of er metaaldelen in de oliepan liggen.

Nog een opmerking: bakken, motoren en koppelomvormers zijn niet zonder meer uitwisselbaar. Kijk goed naar de nummers. Ook kan de aansturing van de bak sterk wisselen van jaar tot jaar, waardoor de aansturing ook overgebouwd moet worden. Als de aansturing niet goed is, kan er ook bakschade ontstaan.

Automaatbakken kunnen lang mee, mits de oliewissels worden doorgevoerd en de bak niet mishandeld wordt. Ook kan de verkeerde bak op de verkeerde motor gemonteerd worden ("het is toch allemaal Mercedes"), dat gaat meestal ook niet goed. Verder zorgen de verschillende aanstuurmethoden voor problemen (vacuüm, stuurdrukstang, stuurdrukkabel, electronica).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor MB280E » 07 maart 2011, 23:27

Govert, je moet toch op een of andere manier de koppelomvormer en dergelijke kunnen testen.
Deze kunnen ook stuk gaan. Ooit meegemaakt op een audi. Het enigste dat daaraan stuk kan gaan is het eenrichtingslager.
Ik weet nog goed dat ik bij mijn Toyota corrola(1986) door middel van een kleine test heel eenvoudig kon controleren of alles nog correct was.
Maar dan moet je zeker zijn dat alles correct is aangesloten en dat de motor in goede conditie is.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Govert » 08 maart 2011, 00:47

De stator van de koppelomvormer zou niet kunnen werken, die moet vrijlopen bij rechtsom draaien en vastzitten bij linksom draaien. Zonder goede werking loopt de oliestroom wat vreemd in je koppelomvormer.

De test van de koppelomvormer is om met aangetrapte parkeerrem en ingetrapte rem volgas te geven, terwijl de bak in D staat. Dan moet je met een normale (niet-turbo) 300D 1600-1800 toeren halen (meten met een toerenteller). Niet langer dan vijf seconden uitvoeren en bij warme motor en bak. De motor eerst 2 minuten op 2000 toeren laten lopen.

Het toerental kan te laag zijn, dan is er iets mis met je stator, of te hoog, dan is het je versnellingsbak. Als je stator vastzit, dan haal je wel de 1600-1800 toeren, maar niet de maximum snelheid bij normaal rijden (de stator moet gaan meelopen zodra het toerental van het pompwiel (door de motor aangedreven) en het turbinewiel (zit aan versnellingsbak vast) min of meer gelijk loopt).

Maar dit verklaart niet het merkwaardige schakelgedrag: bij 15 km/u in drie, slippen etc. Een 722.117 bak hoort trouwens niet achter een 300D, dat is een 240D bak.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jerry » 08 maart 2011, 08:27

Beste heren,
dank voor het meedenken. Ik ben overtuigd dat wij dit probleem ook gaan oplossen.
De aanname van Govert klopt.
Ik heb de (originele) bak nog liggen. Ook die vertoonde hetzelfde gedrag mbt geen snelheid willen maken.
Het schakelgedrag weet ik niet veel van want de bak was al vervangen toen ik de auto kocht.
De auto zelf heeft 180k gelopen en dat is voor een 300D niet echt indrukwekkend.
Ja oftie mishandeld is weet je natuurlijk nooit.
Er zit nu inderdaad een gereviseerde motor in die aangeschaft is door de vorige eigenaar op advies van monteur want daardoor zou de auto geen snelheid willen maken? Deze kostbare aanname was dus niet juist.
Wel heb ik van de bak die er nu op zit op advies van Govert filter(1x) en olie 2x vervangen. Olie rook steeds minder verbrand (logisch want ik heb er een uur mee gereden) en in de pan lag er niks wat op slijtage duidt.
Conclusie: Vanavond doe ik de test van de omvormer zoals Govert beschreef. En gooi ik de bak eraf.
Info volgt vanavond laat dus....
Groet,
Jerry
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Jerry » 08 maart 2011, 23:13

Govert,
de bak is eraf.
Omvormer lijkt volgens de beschreven test goed. Niet teveel toeren. Ik heb geen toerenteller maar kan toch aardig schatten.
Morgen monteer ik de bak terug die er voorheen onder zat.
nummers op deze bak: 123270 3201 722118 02096486
Hopelijk rijdt ie dan beter.
Wordt vervolgt
Jerry
Jerry
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Volgende

Keer terug naar Techniek