door Govert » 07 maart 2011, 20:43
Je hebt dus een bak buiten de auto zonder koppelomvormer en een bak die onder de auto zit met een koppelomvormer?
Aan een koppelomvormer kan weinig stuk, je kan hem wel verkeerd monteren, dan doet de bak het niet en beschadig je de oliepomp. Ook kan de temperatuur van de olie sterk toenemen als de koppelomvormer wel draait maar er om een of andere reden de ingaande as van de bak niet wil draaien (versnellingsbak geblokkeerd of je geeft gas terwijl je om de rem trapt).
Verbrande olie wijst meestal op ernstige bakschade, maar helemaal als de bak niet (goed) schakelt. De oplossing daarvoor is een nieuwe (ruil)bak of bakrevisie. Het enige goedkope alternatief (waarvan ik me zeer afvraag of dat in jouw geval gaat helpen) is het vervangen van de olie + filter en dat een paar keer achter elkaar en dan op het beste hopen. Met het vervangen van de olie kan je meteen inspecteren of er metaaldelen in de oliepan liggen.
Nog een opmerking: bakken, motoren en koppelomvormers zijn niet zonder meer uitwisselbaar. Kijk goed naar de nummers. Ook kan de aansturing van de bak sterk wisselen van jaar tot jaar, waardoor de aansturing ook overgebouwd moet worden. Als de aansturing niet goed is, kan er ook bakschade ontstaan.
Automaatbakken kunnen lang mee, mits de oliewissels worden doorgevoerd en de bak niet mishandeld wordt. Ook kan de verkeerde bak op de verkeerde motor gemonteerd worden ("het is toch allemaal Mercedes"), dat gaat meestal ook niet goed. Verder zorgen de verschillende aanstuurmethoden voor problemen (vacuüm, stuurdrukstang, stuurdrukkabel, electronica).