MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 15:23

Auto/motor schudt na lange rit

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Auto/motor schudt na lange rit

Berichtdoor Mercedennys » 25 apr 2006, 01:36

Hallo,

Mijn 300TDT schudt nog wat na, nadat ik een lang stuk op de snelweg heb gereden.
Zodra ik dan nog weer wat gas bijgeef, of automaat in P zet, is de onregelmatigheid weg.Het lijkt alsof de motor nog wat heen en weer schudt, of onregelmatig loopt.

Net grote beurt gehad, nieuwe olie, filters (br.st. hoofd en voorfilter)

zoals een goede turbodieselrijder laat ik de motor na een lange(re) rit nog even wat tot rust komen.

Weet iemand wat dit is?

Mercedennys

Antwoord:Auto/motor schudt na lange rit

Berichtdoor MajikSimon » 25 apr 2006, 11:59

volgensmij is het het fenomeen van "schuddebuiken" zoals dietro het noemt, hij heeft het er eerder over gehad op de msn site meen ik...ik zou hem ff mailen
ik zal zijn emailadres opzoeken

volgens mij was de strekking: alle turbo W123's doen het, je kunt er vanalles aan doen, pomp bijstellen, etc etc.. maar het blijft altijd een beetje bestaan

maar ik zal het eerst nog even nakijken

emailadres:
dietro123@hotmail.com
ik zou hem even vragen te reageren op deze theread

de thread in de msn site kan ik niet meer vinden........

Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/04/25 13:51

jeeeeez ik ben goed
ik heb het nog gevonden ook in die zooi op msn niet te geloven

http://nl.msnusers.com/mercedesw123/mer ... 5250572900

Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/04/25 13:55<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/04/25 13:56
MajikSimon

Berichtdoor Mercedennys » 25 apr 2006, 15:26

Nou begrijp ik waarom je magicsimon heet, je vindt alles, ik kon het niet vinden. Dank je!

Ik heb Dietro gemaild of er inmiddels nieuwe oplossingen zijn voor deze kwaal/eigenschap...

Las ook nog dat het nut heeft even de handpomp te gebruiken om zeker van te zijn dat alle lucht uit het brandstofsysteem is.

Iemand anders nog ideeen?

Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor JeroenW » 25 apr 2006, 20:38

Beste Dennis;

Nou mijn 300TD doet het ook nog steeds(schudden) en het is ook erger na een lange rit. Het blift natuurlijk ook een vrij zwaare motor die in de lengterichting in de auto staat dus moet het ook een beetje schudden maar ik bel er al aan gewend.
Misschien kunnen we het op 6 mei vergelijken welkje het meeste schudt!

Groeten Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Dietro123 » 25 apr 2006, 20:54

hoi;

het "schudden" van een 300TDT waar ik zelf ondertussen ruim 300 000km ervaring mee heb, nu aan mijn 3° 300TDT auto toe.. is mij zeer goed bekend.

Het probleem is tweedelig: de bosch pomp is slecht gebouwd. de regelator binnenin is veel te licht gemaakt zodat hij niet correct reageerd op de minste wijziging in het toerental. een nieuwe monteren heeft geen zin. wel het debiet per plunjer EXACT gelijk afstellen. Een gezamelijke verhoging van het debiet is ook noodzakelijk via een stelschroef.

Het tweede probleem zit in de km van de motor. vermits de pomp zwak gemaakt is, is ze zeer gevoelig aan het na verloop van jaren wijzigen van het inspuitmoment. Dit gebeurd door het uitrekken van de ketting. mijn persoonlijke ervaring leert dat afstellen op een auto met veel Km beste resultaat geeft op 25° voorinspuiting.
Weet enkel dat voor je de pomp afneemt er een rotvijs zit waar je zeer moeilijk aankan....
Niet vergeten de pomp te blokkeren en te deblokkeren als je ze monteerd Hé. Spreken we anders af op de technische dag??

groeten dietro
Dietro123

Berichtdoor Mercedennys » 28 apr 2006, 10:02

Dietro,

Dank voor je uitleg. Wat is het debiet exact?

Enne, het schudden had ik maar heel weinig totdat ik 'haar' een kleine onderhoudsbeurt heb laten geven.

Kan het ook aan de afstelling van de kleppen liggen?

Kan het liggen aan te lange slangetjes van de brandstofleiding naar het voorfilter naar de brandstof pomp?

Ben er helaas niet bij op de technische dag. Dus geen onderzoek en geen vergelijk van andere schuddebuikende Benzen...

groet,
Dennis
Mercedennys

Berichtdoor MajikSimon » 28 apr 2006, 21:00

debiet: mijns inziens zeer waarschijnlijk de hoeveelheid bransdstof cq diesel
MajikSimon

Berichtdoor Boy » 29 apr 2006, 23:37

Ik zou eerst controleren of de brandstofdruk in het primaire gedeelte van de injectiepomp niet telaag is.
Komt nogal eens voor ook bij nonturbo s
Boy

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto