Hoi Sam,
in feite is het grootste verschil tussen 200D en 240D de cilinderinhoud. Even heel simpel gezegd, de 200D heeft 4 cilinderbussen ter grootte van 500 CC per cilinder en de 240 heeft er 4 van 600 cc per cilinder.
Het is niet alleen de cilinder inhoud die het verschil bepaalt dat is een hele verzameling van dingen die het verschil maken.
Een motor is best een complex geheel van berekeningen en alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd.
Om een 200D hetzelfde vermogen te laten krijgen als een 240D is eigenlijk niet mogelijk althans niet op een manier die niet schadelijk is voor de motor. Je zou dan aan de brandstofpomp moeten gaan schroeven om de hoeveelheid brandstof per inspuiting te vergroten
maar daar mee veroorzaak je een andere verbranding van je diesel en het komt je motor niet ten goede.
De fabriek heeft een bepaalde marge aangebracht in de motor waardoor die op alle continenten zijn werk kan doen zonder de motor
voor de volle 100% te belasten (denk aan temperatuur verschillen, luchtdruk en kwaliteit van de brandstof).
Ik zou het lekker zo laten zoals het is en gewoon genieten van de rust die je krijgt tijdens het (langzame) rijden (snel worden ze toch nooit
)