Beste Allen,
Vandaag bij de professoren van ATR Montfoort (http://www.transmissies.nl/) geweest. Mijn automatische versnellingsbak begint nl wat kuren te vertonen. Er zijn wat schokken bij het optrekken, hij houdt in bij overgang van 2 naar 3, de achteruit gaat er soms nogal met een schok in. Op aanraden van mijn garage naar ATR en ik moet zeggen een keurige zaak. Nette ontvangst, men wist wie ik was en waar ik voor kwam. Ze hebben ermee gereden en kwamen tot de volgende conclusie: Het schokken komt van de ophangrubbers, de overgang van 2 naar 3 is een bekend euvel wat in 85 opgelost schijnt te zijn en waar voor dit type revisie sets beschikbaar voor zijn. Ze raden aan een revisie (1500 eurie) en nieuwe rubbers en dan hopen dattie geen nieuw 'brein'(besturing) nodig heeft. Al met al iets boven de 2000 euro ex btw.
Dat is best wel veel geld, zeker na de vervanging van de motor vorig jaar...
Ze gaven aan dat de bak het niet morgen gaat opgeven. Alleen met de achteruit moet ik wel uitkijken omdat dan de kans bestaat dattie een zuiger naar binnen trekt en dan vastloopt.
Ik zit dus nu een beetje in dubio, want vervanging lijkt ook wel aantrekkelijk. Ik ga eens rondbellen of iemand ergens een bak heeft liggen. Iemand tips om mijn beslissing te helpen? Wat vinden jullie van het bovenstaande verhaal?
Alvast dank weer!
groeten,
Steven
Ohja: het betreft dus een 280TE uit 1983.