door vlieger » 20 maart 2011, 13:15
Niveauregeling testen:
150 kg ballast in de laadbak en dan de motor laten lopen.
Komt de wagen omhoog dan werkt in ieder geval de niveauregeling.
Alleen moet je nog even controleren of de hoogte afstelling wel goed staat.
Dit doe je door de achteras ashoogte te meten.
Dit moet feitelijk met het meetapparaat MB 107 589 02 23 00, maar kan ook zonder.
Daartoe eerst de achterbanden op exact gelijke spanning brengen !!
Het hoogte verschil meet je, op het hart van de bout waarmee de schommel arm vast zit op het achterasframe en die het dichtste bij de cardanas zit.
Het andere meetpunt is de onderzijde van het dikke deel van de aandrijfas, bij het achterwiel-lager.
Type's 123.083, - 123.086, - 123.093, hebben een hoogte verschil van 41 mm
Type's 123.183, - 123.190, hebben een hoogte verschil van 35 mm en
Type's 123.193, - 123.280 en 123.283, hebben een hoogte verschil van 31 mm
De hoogte verstel je, door de verbindingsstang aan de niveauregelaar los te maken met 2 steeksleutels 10 mm .
Nu kan de hefboom aan de niveauregelaar met de hand bewogen worden. (met draaiende motor)
De hefboom naar boven is wagen omhoog en hefboom naar beneden is wagen omlaag.
Hefboom in middenstand, laat de wagenhoogte onveranderd.
Staat de wagen op de juiste hoogte, steek dan een blokkeer-pen door het gaatje in de hefarm, in het gaatje in het huis van de niveauregeling.
Nu de verbindingstang eerst op de juiste lengte afstellen, zodat het boutje zonder de hefboom te moeten bewegen in het gat valt.
VERGEET NIET DE BLOKKEER-PEN TE VERWIJDEREN.!!!!
- Bijlagen
-
- Blokkeren hefboom
- Niveauregelaar blokkeerpen.jpeg (59.5 KiB)