MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:48

Sloom optrekken.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Sloom optrekken.

Berichtdoor fnijboer » 03 feb 2011, 12:35

Hallo allemaal,

Wat kan het zijn dat mijn 300 turbo diesel automaat optrekt van 0 naar 20 km per uur in 10 sec. :whistle:
Ik weet dat als hij koud is dit normaal is maar hij doet dit ook als hij warm is.

Groeten Frank.
fnijboer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 jan 2011, 22:47


Re: Sloom optrekken.

Berichtdoor adriaan300tdt » 03 feb 2011, 14:14

Is het blok ooit gewisseld voor een 200D? ;)

Hoe draait de motor als de bak in N op P staat? Is de motor dan fel genoeg als je gas geeft? Die turbo's hebben een mechanische regulateur, en reageren best fel op het gas. Als ik bij de mijne vol gas geef, (was bij de roetmeting, met warme motor) zit ie in een seconde tegen de toerenbegrenzer aan, en dan hoor je de motor inhouden. Is dit bij jouw ook zo?
Trouwens, als je motor koud is, dan is dit ook niet gewoon, die van mij reageert dan bijna even fel. Ik laat hem dan natuurlijk geen toeren draaien, totdat hij warm is, maar de motor doet dit wel als je gas geeft.

Als dit in orde is ga je naar de automaat kijken. Allereerst oliepeil, en als de olie en filter al lang niet gewisseld zijn, dat eerst doen.
Als dit ook niet helpt, dan de afstelling en aansturing van de bak gaan controleren. Hier is ook al veel over te vinden op het forum.

succes,
Adriaan
Laatst bijgewerkt door adriaan300tdt op 04 feb 2011, 16:59, in totaal 1 keer bewerkt.
adriaan300tdt
 


Re: Sloom optrekken.

Berichtdoor MBvO » 04 feb 2011, 16:51

:D

Ik zou simpel beginnen. Als je op de bestuurdersstoel zit, dat is die voorin de auto met dat ronde ding ervoor, zitten er bij je voeten 4 zwarte blokjes met ribbeltjes waar je met je voeten op kunt drukken. De meest rechtse is een langwerpige rechthoek. Druk daar eens op met je rechtervoet als het voor de auto vrij is voor minstens 200 meter, en de motor is gestart. Je moet dan tegelijkertijd zorgen dat je het blokje links daarvan niet aanraakt/ indrukt, en je moet ook controleren dat het meest linker blokje zo ver mogelijk van het plastic af zit wat eronder zit. Kijken of het dan sneller gaat...

OK, sorry, 't is vrijdag... ben het met Adriaan eens qua aanpak. Eens testen in de vrij (N), kijken of de motor dan wel reageert. Zo wel, dan zal het een probleem in de bak zijn, zo niet, dan zal het een probleem in de brandstofinspuiting zijn denk ik.
MBvO
 


Re: Sloom optrekken.

Berichtdoor bartolo66 » 05 feb 2011, 18:29

Frank, er kunnen zich meerdere problemen voordoen …het zijn er nogal wat.
Op dit moment ben ik bezig met een Amerikaanse sedan met turbo waarvan de motor ook te langzaam op gang komt (dus ook in de N!). Tot nog toe heb ik het volgende gedaan:
• Achterstallig onderhoud, brandstoffilters en luchtfilter vervangen.
• Kleppen stellen
• Brandstoftoevoer controleren.
• Slangen rond de inlaat en turbo checken op lekkage en juiste montage. Men had bij mij de U- vormige inlaatslang niet goed gemonteerd (is ook lastig) waardoor er een rubberen ring gedeeltelijk voor de inlaat zat…
• Gasstangenstelsel nakijken, als je volgas geeft moet de pomp ook op vollast staan.
• Banjobout in het inlaatspruitstuk wel eens verstoppen waardoor de Alda niet juist werkt.
• Pomptiming controleren/afstellen. (Eerst distributie ketting op rek controleren en eventueel vervangen)
• Bij de amerikaanse turbo's wil het inlaatspruitstuk wel eens vol gaan zitten met roet als gevolg van de EGR klep. Dus Inlaatspruistuk demonteren en reinigen die van mij zat behoorlijk dicht. Uiteraard de EGR klep nu afgesloten.
• Verstuivers nakijken.
• Brandstofpomp na laten kijken.

Er zijn vast nog wel wat punten te verzinnen maar hier heb je wel een beginnetje. Deze volgorde zou ik zoveel mogelijk aanhouden zodat je zo min mogelijk kosten hebt, de laatste twee punten lopen snel in de papieren.
Zelf hoop ik volgende week weer de staat op te kunnen 
bartolo66
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten