[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Sport luchtfilter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:54

Sport luchtfilter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Sport luchtfilter

Berichtdoor Sjoebie » 09 feb 2011, 11:42

Geachte forumleden.

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een sportluchtfilter op de W123?
En wat voor effect heeft het gehad?(op bvb het verbruik,pk's ?)

Groetjes
Sjoebie
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor Marcules » 09 feb 2011, 13:18

Het meeste effect heeft het op het geluid meestal.
Verbruik en pk's gaan niet merkbaar veranderen naar mijn smaak.
Marcules
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor Sjoebie » 09 feb 2011, 14:00

Even voor de duidelijkheid ik heb een: 2 liter benzine motor bouwjaar 1980 met automaat
Sjoebie
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor alex240diesel » 09 feb 2011, 22:06

de 2.0 zie projecten kan wat getuned worden, ben er zelf mee bezig. Let op, tuning kost geld, al met al kan je er ook een V8 voor kopen ;). Je moet je afvragen wat je wil. de 109 pk van de M102 2.0 is niet verkeerd in combi met de automaat gaat hij lekker mee in het verkeer snel is anders, maar wel comfortabel.

Wil je gaan accelereren moet je beginnen met het koppel op een lager toerental al te maximaliseren. Dit heb ik gedaan door het plaatsen van het 230E spruitstuk icm de injectie. Let wel, het vermogen zal dan wel iets toenemen alleen is ook deze toename bij een lager toerental wat dus resulteert in een effectief lagere topsnelheid. wil je echt vermogen winnen kan je het beste een uitlaatgasturbo of rootscompressor plaatsen. Dit is voor mij stap 2. Hierdoor kan je weer zorgen dat je je maximale vermogen verhoogt, maar ook op een hoger toerental kan brengen, dit alles resulteert dan in snellere acceleratie en een hogere topsnelheid. Let wel om 10 km/h harder te gaan zal je ongeveer 30pk moeten winnen ;)

Hoop dat je hier iets mee kan. zou zeggen ga om te beginnen is kijken in de project map en het topic betreffende tuning M102.
alex240diesel
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor leos » 10 feb 2011, 15:50

dit is pas power



mmm lijkt me wel wat
leos
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor The White Rider » 10 feb 2011, 17:30

Neem je luchtfilterhuis volledig weg en plaats een sportluchtfilter (kelk-model) rechtstreeks op je luchtinlaat, en vervang je uitlaatdempers door absorbtie-dempers.

Probeer ook zoveel mogelijk rechtstreeks koude lucht op je luchtfilter te krijgen, dat scheelt ook altijd wel wat.

Zo win je wat vermogen (verwacht er niet te veel van) en verkrijg je een machtige sound.

Enkel je filter kan natuurlijk ook, maar dan win je volgens mij niets.
The White Rider
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor Govert » 10 feb 2011, 17:59

De hoeveelheid lucht die aangezogen kan worden hangt af van de filtergrootte van het filter (de grootte van de doorgelaten deeltjes) en het oppervlakte van het filter. Met "sportfilters" wordt vaak de filtergrootte vergroot, er komen dan meer deeltjes door, dat leidt tot motorschade. Daarnaast krijg je een probleem met je carterontluchting, die zal niet efficiënt meer zijn of komt gewoon in de motorruimte uit (en daarna in de interieurlucht, erg goed om in te slapen) en je hebt nog een probleem met de afvoer van oliespetters. Een tijdje geleden nog een motor gezien waar de olie uit de carterontluchting maar gewoon over de motor liep. Eén voordeel, roesten doet het dan niet meer.

De normale MB-filters laten meer dan genoeg lucht door.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor The White Rider » 10 feb 2011, 21:42

Is een verkeerd beeld van sportluchtfilters.

Een goede sportluchtfilter laat zeker niet meer deeltjes door dan een gewone als je hem gebruikt en onderhoud zoals voorgeschreven.
Er worden andere materialen dan papier in gebruikt, daarom laat die meer lucht door.

En voor je carterontluchting heb je een oil-catch-can. Die haalt netjes alle olie uit je carterlucht voordat die terug in omloop gaat.

De diameter van je aanzuig van je luchtfilterhuis is beduidend kleiner dan de ingang van je K-jet of je carb. Daardoor is het een vaststaand feit dat je motor beter kan ademen.
The White Rider
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor Sjoebie » 18 feb 2011, 13:13

Wat moet ik dan doen met de 'warme lucht aanzuiger' die voor de luchtfilter zit?
Sjoebie
 


Re: Sport luchtfilter

Berichtdoor The White Rider » 19 feb 2011, 12:13

Dat is dat niet hoor. Die 'teut' op je filterhuis staat zo om zoveel mogelijk (koele) rijwind op te vangen, raar maar waar.

Als je echt zo'n koude-lucht-aanzuiging wilt maken ga je zelf wat moeten knutselen. Tuning firma's maken die dingen ook (cold air intake) maar niet voor onze Benzen. De bedoeling is zo koel mogelijke lucht aan te zuigen. Zo ver mogelijk van motor en uitlaatspruitstuk dus.

Voorbeeld:
Bijlagen
Coldairintake1.jpg
Coldairintake1.jpg (10.58 KiB)
The White Rider
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten