door MBvO » 11 feb 2011, 14:42
Het lijkt mij een dubbel probleem met de startmotor, of drievoudig wellicht.
1) Eerst draaide de startmotor niet. Na de tikken wel. Dit duidt erop dat de koolborstels in de startmotor (electrische motor, het dikke onderste deel van de startmotor) versleten zijn. Die tikken doen ze wat bewegen of kloppen wat koolstof los tussen de ribbels van de contactpunten waardoor er eventjes weer wat leven in kan komen.
Je moet echt de startmotor demonteren en schoonmaken, anders verbrand je hem door valse contacten door het koolstof wat door slijtage van de koolborstels vrijkomt. Koolstofresten verwijderen, nieuwe koolborstels installeren en alles vetvrij maken op de koperen vlakken.
2) De startmotor draaide wel, maar de motor sloeg niet aan. Dit klinkt alsof de bendix niet uitklapte. Het bovenste kleinere deel van de startmotor is een relais met twee funcies: 1) de electromotor laten draaien, en 2) via een beugeltje een tandwieltje naar buiten drukken. Dit tandwieltje (bendix) haakt al draaiend in het vliegwiel van de motor, en doet hem zo ronddraaien om de verbrandingscyclus te kunnen starten.
Deze bendix kan niet uitklappen door verschillende redenen, maar meestal is schoonmaken en licht invetten voldoende, dan blijft hij niet plakken op het moment dat hij moet uitklappen. Ook kan het relais niet meer werken of het beugeltje kapot gaan.
3) Op het moment dat hetgeen hierboven beschreven wel goed werkt (electromotor draait goed en het tandwieltje klapt goed uit) kan het gebeuren dat de het tandwieltje niet goed terugkomt. Als de verbrandingsmotor aanslaat, draait deze harder dan de startmotor hem doet ronddraaien. Dit heeft eigenlijk tot gevolg dat voor een kort moment de verbrandingsmotor de startmotor kan gaan aandrijven, in plaats van andersom. Dat is niet goed, dus hiervoor is een soort vrijloopkoppeling ingebouwd (tenminste, dit is zo bij modernere startmotoren, ik ben niet helemaal zeker dat dat bij onze Benzen ook zo is). Als de bendix dus blijft ingehaakt in het vliegwiel en de motor draait, en je geeft gas, kan het zijn dat de startmotor de boel platlegt.
Ik raad je aan om de startmotor te demonteren en voorzichtig uit elkaar te halen. Ze zijn niet zo gek ingewikkeld en met foto's hier op het forum en de WIS cd kom je een heel eind. Je kunt 'm ook laten reviseren of een gereviseerd model bestellen, meestal vragen ze dan je oude op als ruilmodel, waardoor je minder betaalt.
Dit alles natuurlijk naast eventuele verbrandingsproblemen (vonk, timing, brandstofaanvoer) maar voor wat ik zo lees lijkt dat wel mee te vallen.