[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
remklauwen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:20

remklauwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

remklauwen

Berichtdoor christophe » 09 feb 2011, 21:02

hallo
ik zou m'n voorste remklauwen willen reviseren bij mijn W123 230C van '79
maar zou het kunnen dat er verschil tussen zit?
heb al van BOSCH en ATE tegengekomen
hoe kan ik weten de welke op mijn auto staan ?
alvast bedankt
christophe

Re: remklauwen

Berichtdoor leos » 09 feb 2011, 21:26

moet er op staan
bij mijn wel

leo
leos

Berichtdoor vlinder333 » 09 feb 2011, 21:47

staat altijd op de remtangen, gr Rene
vlinder333
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Maikel » 09 feb 2011, 23:18

op de klauw zelf idd en soms staat het ook nog wel op de stof hoesjes, de rubbercupjes rond de cilinders. Ik heb net een klauw gereviseerd en op de cupjes stond GIRLING. (want volgens mijn " so wirds gemacht" boek is BENDIX = GIRLING.
Maar ik had laatst begrepen dat de blokjes zowel in ATE als in BENDIX klauwen passen. En dan heb je ook nog TEVES klauwen. Volgens mij zit het grootste verschil in de montage en klemsysteem van de remblokken.
gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 10 feb 2011, 08:58

Blokken passen universeel, ongeacht het merk van de klauw. Kijk uit, er zijn vie Ebay blokkensets in omloop voor € 7,50 of zoiets, die zijn vaak niet correct van maatvoering. Goekope sh*tzooi dus.

Het gaat meer over de juiste cupjes en stofringen, die zijn wel merk afhankelijk.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Citrobenz » 10 feb 2011, 10:46

Jantje zat er geen verschil in dikte van de blokken? (2 soorten)
Ik meen dit wel eens gelezen te hebben.
Waar het verschil zit weet ik zo niet meer, bouwjaar of zo?
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor Coupe280 » 10 feb 2011, 19:47

ja jan .
er zit verschil in dikte .
die van het eerste type zijn voor 15mm dik.
latere type s zijn 17,5 mm dik .
ik weet het preciese bouwjaar van overgang ook niet maar is waarschijnlijk ergens rond 1980.
dus van e bay is niet altijd goedkope zooi hoor .
ik had jaar geleden orginele mb remblokken voor 5 euro zaten alleen geen slijtindicatoren op .
waren waarschijnlijk van een type 116 of 115.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja

Berichtdoor MBvO » 11 feb 2011, 15:06

Hallo,

Er zijn Bendix, Girling en ATE=Teves klauwen gebruikt. ATE is hetzelfde als Teves, want ATE = Alfred Teves. Misschien over tijd z'n merknaam gewisseld, dat weet ik niet.
Bij de Bendix klauwen staat er Bendix op (maar ze moet ze wel aardig goed schoonmaken wil je het kunnen lezen, dus verwijderen van roest, prut en stof is nodig - doe dit nat want inademen van stof is zeer ongezond).
Op de WIS cd wordt genoemd dat vanaf September 1979 remblokken dikte 17,5 mm werden ingebouwd, daarvoor waren ze 15mm.
Hier staat ook dat Girling alleen op de achteras gebruikt werd, en dus heb je op de vooras Teves of Bendix.

De Teves/ATE klauwen hebben een vierkant kruis die de remblokken op de plaats houden (zeg maar twee blikken plaatjes die in het midden op elkaar vast zitten) en de Bendix klauwen hebben twee losse beugeltjes ter dikte van een fietsspaak ongeveer.

De klauwen zijn verschillend en er moeten op 1 as altijd 2 klauwen van hetzelfde merk gebruikt worden vanwege veiligheid.

Ik voeg het artikel voor remklauwrevisie van de WIS cd bij, daar zie je meer details.
Bijlagen
remklauwrevisie WIS cd.pdf
(412.39 KiB)
MBvO

Berichtdoor christophe » 15 feb 2011, 22:27

bedankt allemaal
gevonden
bij mij plakte r gewoon een sticker op mijn rembooster met ATE op
:oops:
christophe

Berichtdoor MBvO » 16 feb 2011, 14:14

Het feit dat de rembooster en/of vloeistofreservoirtje van ATE zijn zegt niks over de klauwen, want die kunnen prima van een ander merk zijn. Bij mij zit onder de motorkap ook ATE en ik heb toch echt Bendix klauwen voor.
MBvO

Keer terug naar Techniek