[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
krukas sensor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:49

krukas sensor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

krukas sensor

Berichtdoor murphy230e » 11 feb 2011, 17:38

heeft iemand van jullie weleens problemen gehad met de krukas sensor.
mijn 230E start wel maar slaat na een paar honderd meter af en slaat vervolgens niet meer aan.
heeft iemand een idee wat dit kan zijn.
ontsteking is oke
bij het lopen van de motor draait deze netjes, als ik wegrij gebeurd er niets bijzonder, maar dan slaat die af .
murphy230e

Re: krukas sensor

Berichtdoor Gieuw » 16 feb 2011, 20:22

Van de krukassensor weet ik het niet ik heb geen benzine maar ik zou even de brandstofdruk meten.
Gieuw

Berichtdoor MB280E » 16 feb 2011, 22:50

De krukassensor wordt volgens mij enkel gebruikt voor het uitlezen van de wagen.
Ik dacht niet dat die nog een andere functie had.

Is het een gewone 230E?

Gegroet Jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor murphy230e » 17 feb 2011, 00:32

ja het is een gewone 230E sedan. de anwb dacht mogelijk aan water in de tank of brandstof drukmembraam.

de wagen start heel goed en slaat direct aan maar dan even later slaat die direct uit.
murphy230e

Berichtdoor JantjeV8 » 17 feb 2011, 10:15

Krukassensor heeft er niks mee van doen, zoals hierboven al beschreven dient die enkel voor het uitlezen.

Als de auto dan niet meer aan slaat, doet hij dat wel als ie een tijdje heeft gestaan?
Als je hem dan wilt starten, moet je eens controleren of hij wel benzine krijgt of de vonk ontbreekt.

Benzine kun je controleren door een wartel van de inspuitleidingen op de spinnekop los te draaien.
Vonk controleren al voor zich spreken.
Dit zou wel eens typisch zo'n elektronika-regelkastje-probleem kunnen zijn. Dat ding wat tegen het voorscherm aangeschroefd zit.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor murphy230e » 17 feb 2011, 15:47

hallo jantje V8

inderdaad als de wagen weer een halfuurtje heeft gestaan start deze weer goed en slaat gelijk weer aan.

het uitlezen van de 230E kan dat bij elke garage of alleen bij MB

groet willem
murphy230e

Berichtdoor JantjeV8 » 17 feb 2011, 19:20

Dat uitlezen heeft totaal geen zin. Het enige wat je kunt lezen is het ontstekingstijdstip. Je zult de storing op een andere manier moeten zoeken.
Is je warmloopregelaar in orde? Kan zijn dat de auto verzuipt naarmate hij warmer word. Zulke dingen kun je ook controleren door te onderzoeken of er benzine blijft komen of niet.
Stapsgewijs uitzoeken:
- Blijft er wel benzine komen.
- Blijft hij wel/niet vonken.

Als je 1 van de 2 uit kunt sluiten kun je weer verder zoeken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor murphy230e » 17 feb 2011, 20:43

jan

ik las in 2009 toen had iemend het over het kastje bij de bobine transistorkasje

daar was hij mee naar MB geweest en de monteur kon het lastig vinden.
murphy230e

Berichtdoor MB280E » 17 feb 2011, 21:44

Kan van alles zijn.

Ik zou JantjeV8 volgen en eerst eens uitzoeken of het een brandstof of onstekingsprobleem is.
En bij de Mercedes garage weten ze niet veel meer van de W123.
Tenzij je er een oudere mechanieker hebt die nog aan de W123 gewerkt heeft.

Gegroet Jan
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor murphy230e » 17 feb 2011, 21:55

hoi jan

de onsteking en de benzine toevoer zijn goed anders loopt de motor toch niet .

op internet kan ik het kastje bestellen voor 149 dollar bij www.e parts.com

Mercedes Ignition Module Up for sales is a OEM Mercedes 126 / 116 / 123 chassis ignition module. My list shows this fits many 380SE 380SEL 500SE 500SEL 500SEC 380SEL models. however it came out of a 230E Euro model, so it must fit those too. It's probably going to be correct for 280SE 280SEL's as well. Clearly you'd want to check your original part number. It is Bosch part # 0 227 100 042 / (0227100042) M-B part number (0025452632) 002 545 26 32 I only sell the OEM units, never aftermarket so they are the same quality as your original. This module lists for over $2000 from MBUSA, this is listed at merely a fraction of the dealer price. Thanks for looking!
murphy230e

Berichtdoor MB280E » 17 feb 2011, 23:05

De motor stopt er toch mee na 100m.
Dan moet je kijken of ie benzine krijgt en of de ontsteking werkt.

Dat kastje is nog nieuw verkrijgbaar maar kost stukken van mensen.
En de verscheidene fabrikanten hebben er een vervanger voor gemaakt dat een stuk kleiner is.
Ik zou geen onderdelen willekeurig gaan vervangen zonder uit te zoeken wat er echt stuk is.
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JantjeV8 » 18 feb 2011, 08:50

Sjongejonge, zoek nou eerst eens uit of het aan de benzine of de vonken ligt!!! Het is mijn portemonnee niet, maar als je graag willekeurig onderdelen koopt, zelf weten. Hoe kun je nou zeggen dat de benzine en vonkerij in orde is als je auto de straat nog niet uit komt en je totaal geen diagnose hebt gesteld?

1e stap: Blijft er benzine komen?
2e stap: blijft ie vonken?

Dat kastje zou een oorzaak in geval van stap 2 zijn.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trouwkoets » 18 feb 2011, 10:14

Murphy,

Luister naar Jan, die heeft altijd gelijk. Nou ja, bijna altijd.
Eerst maar eens een rondje onderhoud en onderzoek doen, want meestal is de diepere oorzaak een combinatie van dingen die niet meer helemaal goed functioneren en achterstallig onderhoudL kwakkelend regelkastje, smerig benzinefilter, benzinepomp die te lage druk levert, valse lucgt door een lek rubbertje, slecht afgesteld stuwschijf, vuile injector, nadruppelende startinjector, defecte hubabschaltung, slechtr gestelde kleppen, mogelijk defect regelkastje van een naderhand ingebouwde geregelde katalysator die de warmloopregelaar fopt, defecte vervroeger van de verdeler waardoor de motor geen toeren kan maken, versleten kap van de verdeler, en deze lijst is nog lang niet compleet
Het vervangen van al deze onderdelen kost meer dan je auto waard is. Kortom, eerst uitzoeken wat er loos is voordat je iets vervangt.
En idd, dat kastje kan best kapot zijn, maar misschien ook niet.
Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor murphy230e » 18 feb 2011, 16:32

hallo jongens

ik koop nog helemaal niks maar hij krijg wel vonk en benzine.
rijden durf ik niet want de ene keer doet die het wel een rondje en de volgende keer niet en slaat die weer af.
het is een automaat dus slepen gaat ook niet.

de motor heeft 130.000 km gelopen waarvan ikzelf 18.000 km zonder problemen.
murphy230e

Berichtdoor murphy230e » 29 maart 2011, 20:24

luitjes ik heb weer eens gekeken naar de mb 230E en ik heb een goede vonk en benzine.

de motor loopt even en slaat weer af...

het relais wat recht voor zit heb ik los gehad en daar is niets aan te zien, alleen de benzinepomp hoor ik niet altijd.

zou het filter verstopt zitten....

de verdeelkap en rotor zijn goed en schoon, maar toch wil de mb niet blijven lopen wie kan mij uit de brand helpen.

gr willem
murphy230e

Berichtdoor Govert » 29 maart 2011, 21:23

Er zit niet toevallig nog een katalysator op die verstopt is? Daar is een ander clublid een jaartje mee bezig geweest om dat te ontdekken: viewtopic.php?f=12&t=11905
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor murphy230e » 12 apr 2011, 19:33

hallo sleutel vrienden,

ik heb inmiddels bij de firma http://www.cordaad.nl in hoogvliet mijn ontsteking module laten doormeten
deze was defect, ik heb een nw gemonteerd en de 230E loopt weer als een zonnetje.

jantjev8 had de diagnose al snel gesteld er was benzine en een vonk alleen die bleek toch niet sterk genoeg.

maar met een nw module loopt de motor weer perfect.

bedankt voor het meedenken

groet willem 230E

bij de firma kan je terecht voor alle electronica accu,s dynamo starters
murphy230e

Berichtdoor JantjeV8 » 12 apr 2011, 21:35

Goed om te lezen. Kun/wil je nog een indicatie van de kosten geven? Er komen vaker dit soort storingen voor, misschien kun je anderen daarmee informeren.

Moest je het oude doosje daar achterlaten? Anders zou je het eens kunnen openen en zelf kijken of je gescheurde solderingen of zoiets vindt.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor murphy230e » 14 apr 2011, 17:36

hoi jantjev8

de kosten zijn voor een ontstekings module merk HUCA (duits fabricaat) 60.00 euro dit is een vervangend module ipv bosch.

je kan de oude kast behouden.

ik heb natuurlijk gekeken in de kast maar afgezien van de tands des tijd (vocht corrosie) geen slechte kontakten. ( wel een brand lucht)

groet willem

er is ook nog een bedrijf http://icu-nl.ecu-rc.com die neemt de kast in en je krijg een gereviseerde BOSCH kast terug kosten rond 200.00 euro
murphy230e

Keer terug naar Techniek