Een goede middag,
Vanmiddag (student, weekje thuis) toch maar besloten om een nieuwe brandstoffilter te plaatsen en als extra een 'in-line' filter voor het snelle verwisselen.
De Benz hield al sinds een tankbeurten, of 2, flink in, met moeite naar de 80km/h, op zich niet vreemd voor een 200D, maar dit was erg triest. Hetzelfde had ik afgelopen zomer (2010), toen heb ik het tank filter schoongemaakt. Dus afgelopen weekend nog maar een keer de tank er uit gehad (geen dop 46?). Filter schoon, die had er geen schuld aan. Kleur van de diesel niet gezien / op gelet.
Vanmiddag eerst het brandstoffilter losgedraaid en leeg laten lopen in een glas. Helder is anders! Nog even een glas onder de fitting gehouden en wat diesel opgepompt met de handpomp. Het werd er niet lichter op.
Nieuw filter er onder, aanvoer slang voorzien van 'in-line' filter, boel ontlucht/gespoeld, gloeien en starten maar. Proefrit gemaakt en de Benz komt mooi op gang en rolt zo door naar de 130km/h. Na de proefrit het inline filter even snel bekeken, ziet er al niet meer fris uit.
Wat ik nu vermoed is dat de gekochte diesel smerig is, zal er de volgende keer op letten bij het tanken, voor zover dat mooi te zien is. Ik tank meestal bij het zelfde station en de laatste 5 keer sowieso. Onbemand, x aantal cent per liter goedkoper, met vuile diesel als resultaat
Na dit verhaal ook nog een vraag, hoe vaak, of met wat voor een interval verwissel je het hoofd brandstof filter?
Met vriendelijke groet,
Robin
(Forum: W123 - Techniek, was ook in W123 - Algemeen mogelijk geweest)
edit: aanvulling in tekst