[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Gevraagd : 300TD second opinion : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 20:43

Gevraagd : 300TD second opinion

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Gevraagd : 300TD second opinion

Berichtdoor Steef mercedes » 25 feb 2011, 09:38

Halle Medebenzers !

Sinds enkele jaren heb ik een 300TD uit '81. De auto bevalt prima alleen
wat betreft het motor-vermogen en de werking van de automaat heb ik zo
mijn twijfels. De auto is mij gewoon te lui en terugschakelen/kickdown
lijkt ook niet optimaal te werken.

Reeds meerdere malen heb ik er door een 'specialist' naar laten kijken
en eea af laten stellen maar nog steeds lijkt me deze 300TD onder de
maat presteren...

Mijn vraag :

Wie heeft er, om een keer goed te kunnen vergelijken, een 300TD met
automaat die motorisch 100% in orde is en waarin ik een keer een stuk
zou mogen rijden. Uiteraard ben ik ook zeer benieuwd wat deze persoon
dan van mijn auto vindt.

Ik woon zelf in Leuth bij Nijmegen, maar ben natuurlijk bereid (indien
niet al te ver weg) om naar je toe te komen.

Groeten van Stephan
Steef mercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 feb 2011, 15:04


Re: Gevraagd : 300TD second opinion

Berichtdoor Trouwkoets » 25 feb 2011, 12:22

Stephan,

Govert is binnen de club de specialist op het gebied van de aansturing van automaten, en hij is ook zeer goed op de hoogte van de diesels. Ik denk dat je het beste even met hem contact kan maken.
Succes, groet, Caspar
Trouwkoets
 


Re: Gevraagd : 300TD second opinion

Berichtdoor Govert » 25 feb 2011, 12:51

Een 1981 300TD heeft vacuümaansturing voor de automaatbak. Met behulp van een variabel vacuüm "weet" de bak hoe hij moet schakelen (vroeg/laat). Dat variabele vacuüm wordt gemaakt door een regelventiel op je dieselpomp en een omschakelventiel op je kleppendeksel. Die beide onderdelen kunnen slijten en/of de afstelling kan niet goed zijn.

Je kan dan twee dingen krijgen: of het vacuüm lekt weg (langs de ventielen of in andere vacuümgestuurde systemen), dat leidt tot laat en hard schakelen, of het vacuüm is te hoog, dan krijg je vroeg en zacht schakelen, soms zelfs slippen.

Zo te lezen is bij jou het tweede aan de hand.

Een goede test om te zien of het vacuüm goed werkt is door de schakelpunten te vergelijken met die in de Werkplaats CD. Als je die niet hebt dan kan je ook de merktekens op de snelheidsmeter gebruiken: bij volgas moeten de schakelpunten vlak onder die merktekens liggen.

De kickdown wordt electrisch bediend door een knop onder het gaspedaal. Soms ligt er tapijt voor, waardoor je de knop niet kan bedienen, dat kan je gemakkelijk zien als je met de hand het gaspedaal bedient. Soms is het systeem kapot of is de stekkertje losgemaakt. De kickdown werkt onafhankelijk van de vacuümaansturing.

Wil wel eens komen kijken, als je daar behoefte aan hebt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten