[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
trekstarter : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:07

trekstarter

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

trekstarter

Berichtdoor Timbo » 25 feb 2011, 19:27

Ik ga binnenkort het interieur van mijn W123 200D wisselen.
De wagen die ik gestript heb is een vroegere 200D met trekstarter.
Nu vroeg ik me af of dat het mogelijk zou zijn om de trekstarter ook
op de nieuwere motor te gebruiken. Ik bouw het dashbord van de oudere 200D
ook over en zo een trekstarter heeft wel iets.

mvg

tim
Timbo
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Re: trekstarter

Berichtdoor SgtPeppers » 25 feb 2011, 21:17

Dit is niet zomaar mogelijk, trekstarters werken totaal anders, met de knop word er gegloeid, gestart en gestopt. Er gaat een kabel naar de dieselpomp om de pomp in resp. de start- of stopstand te zetten, ook heeft de dieselpomp van een trekstarter een pneumatische regelaar, en die van een sleutelstarter een mechanische regelaar.

Maar ik ben met je eens dat een trekstarter wel wat heeft :)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor JaapW114 » 25 feb 2011, 21:59

Dat klopt mijn W115 heeft ook een trekstarter, vooral als er mensen met je mee rijden die nog nooit eerder in een wagen met trekstarter gezeten hebben heeft het iets magisch.
Maar ook als een collega de wagen even wil verzetten, steeds hoor je dan, hij doet het niet meer! Als je alleen voor de heb wil ombouwen, zou ik het niet doen. Precies wat SGT Pepprs al zei.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Govert » 26 feb 2011, 09:46

Er is wel wat mogelijk, maar je moet wat gaan knutselen. Het contactslot van de trekstarter moet liefst ook mee. Dan moeten de draden van starten en gloeien worden omgeleid via de trekstarter.

Moeilijker is het stopzetten. Bij een trekstarter gebeurt dat een kabel (mechanisch dus), bij nieuwere diesels is dat vacuüm. Bij het contactslot zit een vacuümschuif, zodra je sleutel in 0 zet, wordt vacuüm op de stopzetter gezet. Dat kan je niet zo makkelijk omzetten naar de trekstarter, het is ook de vraag of de schuif op een oud contactslot gezet kan worden. Eventueel zou je met de kabel van de trekstarter rechtstreeks de stopzetter op de pomp kunnen bedienen, maar dan moet je ook zelf wat maken, want standaard is het niet.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Diesel Specifiek