De uitlaatkleppen kun je volgens hen het beste 0,05 mm. ruimer stellen dan wat in het werkplaatshandboek staat.
Toch maar eens de knuppel in het hoenderhok. Waar is deze 0,05 mm op gebaseerd?
Normaliter gaat men er vanuit dat de verbranding van gas een hogere temperatuur geeft en daardoor de klepspeling kleiner wordt.
Nu doet zich bij onze mercedessen het fenomeen voor dat de klepspeling bij een warme motor groter is als bij een koude motor volgens de afstelwaarden op de WIS-cd.
Als je die lijn doorzet zou bij een nog hogere temperatuur bij het rijden op gas je speling nog groter worden (ik heb dat nog nooit gecontroleerd).
Als dat juist is, lijkt het onlogisch om die speling dan nog met 0,05 mm meer te verhogen.
Ik stel mijn kleppen dan ook op de standaardmaat, met dien verstande dat de voeler er niet strak, maar eerder ruim doorheen kan, dus zo zeker ben ik ook niet van mijn theorie. Ik zou dit eens moeten controleren bij een warme motor, maar dan moet het wel eerst wat warmer worden voordat ik daar aan begin.
Groet,
Jan