Van Modern 2004 naar Oldtimer 1984 met garage Meerboer Alkmaar .
Foto's en verslag zoeken, kopen en rijklaar maken odltimer voor dagelijks gebruik.
Na enkele jaren auto ervaringen en na drie jaar afschrijving aan mijn 2004 200cdi kombi heb ik bedacht dat een oldtimer wel eens een stuk goedkoper kan zijn. Ik rij gewoon graag een vette bak, maar de afschrijving van een moderne auto vind ik echt geld weggooien. Daarbij vind ik mijn 200cdi helemaal niet betrouwbaar. Sensor-dit, sensor-dat. Turbomodules, verstuivers, misterieuse dure zwarte kastjes met veel draden. Bij alles gaat ie in zijn noodloop en rij je weer 80 op de snelweg.
Daarom dus op zoek gegaan naar wat knaps wat mee kan komen met het huidig verkeer en wat geschikt is voor woon/werk en gezins verkeer. Een vette bak, luxe, en leuk om in goede staat te houden. Na wat vergelijkend betrouwbaar oldtimer onderzoek bleek een W123 t-model de meest praktische aanschaf.
Zoeken naar auto.... half jaar....
Veel auto's gezien. mooie en lelijke. Goedkoop, duur, duurder. Iets knaps als start leek me wel beter dan een wrak en veel werk aanschaffen. Daarbij was de kleurencombi lichtgroen van buiten en olijfgroen van binnen voor mij belangrijk, dat viel dus niet mee.
Uiteindelijk bij Stuurman Classic Cars geslaagd. 1984, Lekker weinig electra, gewoon zwengelramen, wel abs en cruisecontrol, precies wat ik zocht. (meer stuurman info onder de foto's)
Wel een groot nadeel: ik zocht een 300TD, en dit is een benzine.
Omdat ik heb gemerkt dat de diesels veel meer uitgewoond zijn ben ik toch voor de 6 cilinder benzine gegaan en heb er een LPG ringtank onder laten zetten.
Ik heb nu een W123 280TE met de LPG gastank eronder. De onderbouw LPG tank is 59 liter, mijn benzinetank is verkleind en zit erachter. De tankmeter doet het nog prima. Mijn gasvulnippel zit bij de benzinedop achter het klepje. Ik hoef niks te schroeven, klik, klak, gas. Het geheel is voorzien van een JLM kleppensmeer syteempje wat ik elke 3000km bijvul met een soort olie. Ik ben er zeer tevreden over. Ik kom zo'n 300km met een gasvulling, ik rij veel stad en korte ritjes, maar van Alkmaar tot Roosendaal kom ik dus ook zonder tanken. Gemiddeld 1:6,5
De auto start zomer en winter op gas, ik rij nooit op benzine. Probleemloos.
Het zaakie is ingebouwd en ondergebouwd door Meereboer Alkmaar, Noord Holland .Bestevaerstraat 57.
072-540 79 29 ( Daan & Wilco )
Foto's onderbouw LPG hieronder:
De LPG tank wordt ondergebouwd na 1000 km op benzine. De auto heeft daarvoor een jaar of drie tot vijf stilgestaan volgens verkoper Stuurman Classic Cars.
Meereboer heeft gelijk de onderkant ontroest en verder preventief met een primer bewerkt toen de boel eraf lag. Er was ook iets met het vacuum en de niveauregeling , die bollen aan de achterkant zijn weg, de benzinetank zit daar nu gedeeltelijk. De bollen zijn vervangen door een stalen balk die in de auto, onder de houten bodemplaat is bevestigd. Het flesje kleppensmeerolie moest ik een beetje bijstellen in het begin, dat is vrij simpel. Het gebruikt nu 900ml per 5000km. Meereboer heeft voor het monteren van de gasspullen ook onder de motorkap wat ontroest, ge-primerd en spuitwerk gedaan.
- W123 Garage Meereboer Alkmaar, op de brug
- forum2.JPG (63.71 KiB)
- W123 De onderkant kaal. De rode verf is lak, daar is later nog een epoxylaag overheen gegaan
- forum.JPG (61.29 KiB)
- W123 Hiermee is de bodem ingesmeerd (preventief).
- forum6.JPG (52.44 KiB)
- De laklaag met daarover epoxy. Als toplaag nog spuittectyl. Die kan er wel even tegen weer...Dit alles preventief. W123
- forum5.JPG (64.41 KiB)
- W123 Onderbouw LPG ringtank 59ltr
- forum3.JPG (56.52 KiB)
- W123 De nieuwe benzinetank van ongeveer 22/24 liter
- forum4.JPG (53.29 KiB)
De auto heeft erg lang stilgestaan en dat is te merken. Alles hapert en loopt stroef. Stuurman Classic Cars had 'm een beurtje bijvullen gegeven en wat werk aan de remmen, veel meer niet.
Daarom is meteen na het LPG onderbouwen de auto rondom helemaal voorzien van nieuwe vloeistoffen, diverse filters, stuurrubbertjes, remblokken, de uitgedroogde raamrubbers vervangen en andere onderhouds gevoelige items preventief aangepakt. Vervolgens zijn de kleppen opnieuw afgesteld. Als laatste de wielen weer keurig gebalanceerd en uitgelijnd. Daarna kreeg ik 'm eindelijk terug.
De auto rijd als nieuw..
- W123 JLM valve saver fluid systeem flesje
- forum9.JPG (66.91 KiB)
- W123 Vulnippel gas bij de benzinedop achter het klepje
- forum8.JPG (44.18 KiB)
- W123 Gasmeter ledjes-ding bovenin kastje
- forum10.JPG (47.86 KiB)
- W123 Haar kont met daaronder zichtbaar de nieuwe benzinetank. De LPG gastank zit daarvoor.
- forum7.JPG (61.08 KiB)
Zoals je aan het kenteken ziet, de auto is een import uit Duitsland. Ik heb dat niet zelf gedaan, de auto komt van Stuurman Classic Cars in Herkenbosch bij Roermond.
Stuurman is niet de goedkoopste, maar de auto zag er gaaf uit en reed redelijk, dus gekocht.
Ik heb er 1000 km mee gereden voor ie naar Meereboer Alkmaar ging voor de LPG onderbouw. Dat was wel echt nodig. Stuurman heeft de auto welliswaar mooi bijgespoten, maar technisch 100% was ie niet.
Na 1000km had ik onderstaand lijstje.
- De motor liep slecht, Olie was bijgevuld, niet ververst. Horten en stoten.
- De remmen waren gedeeltelijk vervangen, maar ik kreeg er toch ergens lucht bij.
- De niveauregeling deed niks
- Vocht in koplampen.
- Centrale portiervergrendeling defect.
- Een vierkante band achter
- Zware afwijking naar links
- Verstopt filter schakelbak automaat
- Kapot raammechaniek bestuurder
- Twee lekkende koppelingen benzineleiding.
- Lekkend schuifdak en rubbers dakrail.
- Geen stroom op achterruitwisser en achterruitverwarming.
- Achterklep bleef niet openstaan en slotmechaniek defect.
Stuurman Classic Cars heeft wel de voorste zijschotten vervangen en gespoten. Vermoedelijk geen orgineel, het past net niet en heeft niet dezelfde buiging als de kap, je ziet ook plooien van het bijbuigen op de velsrand in de naden. De naad tussen schot en deuren is scheef. Ik vind dat het er niet uitziet. Dat moet dus helaas opnieuw als ik de auto strak wil krijgen.
Voor de rest is de auto helemaal hard en zonder laswerk, geen verborgen gebrek of smeersels gevonden. De achterklep is niet orgineel uit deze auto, helaas is de bekleding met een paar lelijke bouten dwars door de interieurkappen vastgemaakt... Stuurman? Erg bot gedaan in ieder geval.
Al met al wel een goeie kar met een gaaf interieur voor een redelijke prijs.
De afgelopen maanden na het gasinbouwen heeft Meereboer alle kleine dingetjes wel gemaakt en gehad. Echt alles doet het zoals het hoort en is in orginele staat hersteld. Ook kleine dingen als het vastzetten van sierstrippen, de houtinleg, interieurlampjes enzo is allemaal erg netjes gedaan. Chapeau Meereboer.
De kosten van mijn 1984 280TE kan ik wegstrepen tegen de opbengst van de verkoop 2004 200cdi kombi. Beide auto's zijn ongeveer hetzelfde waard. Volgend jaar is de 280TE zeker €3000,- meer waard als de 200cdi. Totaal geen afschrijving, wel een vette bak, dat bevalt me prima.
Ik betaal nu geen wegenbelasting meer, ben all-risk verzekerd voor € 24,- per maand en heb het voordeel LPG prijs tegenover dieselprijs. Ik rij zo'n 25.000km per jaar. Een km kost me nu € 0,11 cent. (gas 0,70ct)
Dat alleen scheelt me al zoveel dat ik daar de 280TE makkelijk van kan onderhouden, reviseren en bijspuiten.
Daarbij rijd de 280 gewoon beter.... topkar.
Ik ben erg tevreden over Meereboer Alkmaar, mijn W123 280TE blijft daar dus zeker in onderhoud.
Meereboer Alkmaar, Noord Holland .Bestevaerstraat 57. 072-540 79 29 ( Daan & Wilco )
grt
Har
Heerhugowaard Haarlem Hoorn Castricum Egmond Schagen Bergen Schoorl Zaandam Purmerend Enkhuizen