[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
W123 type 200 stopt er ineens mee. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:01

W123 type 200 stopt er ineens mee.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 type 200 stopt er ineens mee.

Berichtdoor Wim123 » 01 maart 2011, 13:32

Hallo,

Rij ik heerlijk over de snelweg naar huis met 110km per uur houd de auto plotseling in! Wat gebeurd er nu! Even daarna weer gewoon weer verder…en uiteindelijk stopt de auto en wij wachten aan de kant van de weg op de sleepdienst. Toen die arriveerde kon ik de auto gewoon weer starten en zijn we weer gaan rijden met de sleepdienst in mijn kielzog tot de volgende afslag. Geen enkel probleem dus afscheid genomen van de sleepdienst. Maar…. na een kwartier begon de auto weer in de houden en begon het met het klapperen van het relais wat onder het dashboard zit, de zg. kraftstoffabschaltventil relais. Opnieuw de sleepdienst gebeld en die heeft ons naar huis gebracht. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Mogelijk een los contact of zou het relais stuk zijn. Ik heb al geïnformeerd bij de dealer maar die verklaarde dat ze niet op voorraad zijn. Hoe nu verder….

Alvast bedankt voor de hulp.
Wim123

Re: W123 type 200 stopt er ineens mee.

Berichtdoor Gewoon Ik » 01 maart 2011, 14:27

Bestellen of ergens anders gaan vragen (op dit forum zijn al genoeg plaatsen gepost waar je al dan niet nieuw de onderdelen kan gaan ophalen).

Nu een relais dat versleten is kan je wel wat levensduur rekken. Let wel rekken niet herstellen. Goed mee rammelen helpt. Mijn vriendin haar pa houdt zo de oude volvo in leven waarbij er ook een relais kapot is. Tijdens het rijden valt die gewoon uit, en soms start die, soms niet. Nu rammelen ze eens goed met het relais en het werkt tot de volgende panne.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Wim123 » 02 maart 2011, 17:53

Nou 'gewoon ik' dat rammelen werkt met dit apparaat niet hoor! Het is niet gewoon een relais maar de doos zit vol met elektronica; een klein onderdeel daarvan is een heus relais.

Even een update....

Ik denk dat ik er achter ben gekomen. Waarschijnlijk is de elektronische ontsteking stuk. Na lang zoeken en maar niet willen starten trok ik beide stekkers van de doos af en in beide zat WATER. Toen de motor ermee stopte hadden we veel last van natte sneeuw. Mogelijk is er toen water in de stekkers gekomen wat, denk ik, die de elektronica heeft opgeblazen. De twee onderste aansluitingen van de 4 is er 1 aarde en de andere gaat naar het brandstofrelais. Dit heeft sluiting gemaakt vandaar dat het relais ging klapperen. Het bleek dat de gummi ringen rond de aansluiting geheel vergaan waren. Deze moeten dus voor voldoende afdichting zorgen.
Maar nu de vraag heeft iemand dat eerder meegemaakt en kan ik op een of andere manier die doos laten testen? Of wordt er eentje van de sloop waarvan ik ook niet zal weten of die goed is.... Ik heb nog niet geïnformeerd bij de dealer...
Bijlagen
switching device1.jpg
De elektronische ontsteking
switching device1.jpg (103.7 KiB)
switching device2.jpg
switching device2.jpg (106.53 KiB)
Wim123

Berichtdoor vlieger » 02 maart 2011, 19:44

Dit is de ontstekingsmodule, die gaan wel eens kapot.
Je kan hem laten testen/repareren bij ECU in Helmond; http://nl.remanufactor.com/

Maar je kan een ontstekingsmodule van een 190 (W201) op de sloop halen, die werken ook op de 200 benzine.
vlieger

Berichtdoor Wim123 » 02 maart 2011, 20:16

Fantastich 'vlieger'.... hartstikke bedankt voor de info; ik ga gelijk bellen.
Wim123

Berichtdoor MB280E » 03 maart 2011, 00:30

Als je informeert bij de dealer kan je best zitten voor je de prijs hoort. Dat ding kost ergens rond de €700. :o
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wim123 » 03 maart 2011, 14:46

@MB280E... Ik heb ECU gecontact en hij kan er 1 leveren voor 175 euro ex btw. Dan hebben we het nog niet gehad over inruil van de oude, want die willen ze ook graag hebben.

Maar... de auto doet het weer. Ik heb het deksel van de unit er af gehad - ik heb toch niets te verliezen-en toen bleek dat ook water in unit zelf heeft gezeten; kon ik zien door de oxidatie van het aluminium. Na schoonmaak heb ik de rubberen afdichting met vaseline ingesmeerd en het deksel weer gemonteerd. De randen heb ik afgekit om vocht te voorkomen. Nieuwe rubberen O ringen op de aansluitingen aangebracht en ook deze ingevet met vaseline. Toen maar weer gemonteerd in de auto en getest of de bougie wilde vonken en dat gebeurde. Starten en na wat doorstarten sloeg de motor aan!
Hierbij wil ik dus iedereen die zo'n unit in de auto heeft aanraden om de rubberen afdichtingsringen van de beide stekers te kontroleren en zonodig te vernieuwen om vochtproblemen te voorkomen. Je kan zomaar eens onderweg komen te staan.

Iedereen bedankt voor jullie inbreng!
Bijlagen
switching device3.jpg
switching device3.jpg (95.46 KiB)
Wim123

Berichtdoor Coupe280 » 03 maart 2011, 19:15

hoi wim .
dat kastje hoor je weer terug te monteren met hittegeleidende pasta.
anders kan hij zij warmte niet kwijt.
dus aan de achterkant insmeren met hittegeleidende pasta.
het zou zonde zijn als hij daardoor alsnog stuk gaat .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja

Berichtdoor Wim123 » 03 maart 2011, 22:15

Tonnie,
De hittegeleidende pasta is mij bekend. Op de achterkant zat een plakkerig goedje, dat heb ik laten zitten. Volgens mij wordt de unit niet zo heet als dat men ons doet geloven.
Wim123

Berichtdoor JantjeV8 » 04 maart 2011, 09:18

Misschien kun je met een metaalplaatje een koelluchtstroomturbulentieinstallatie wat meer rijwind langs het kastje laten waaien. Beetje wind er langs doet ook sneller het vocht er af waaien.

Ik denk dat je het best goed aangepakt hebt Wim, het kastje geeft vaker problemen. Maar er kan zich vocht IN het ding bevinden wat nu niet goed weg kan of zelfs op termijn nog voor oxidatie en ellende gaat zorgen. De kans is reeel aanwezig dat het ding nog eens open moet.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Bogent » 04 maart 2011, 09:28

Nog een punt van aandacht het kastje hoort met de aansluitingen naar beneden te zitten, dan kan er ook geen water bij de contacten komen.
En verder als je even op ebay kijkt staan daar imitatie ontstekings units aan geboden en die kosten rond de 50 euro.
Die zijn een stuk kleiner omdat het ingegoten units zijn maar ze werken net zo goed.
Bogent

Berichtdoor Wim123 » 04 maart 2011, 11:18

@ JantjeV8... Tussen het deksel en de doos zit een rubberen afdichting. En het deksel zit goed aangeschroeft. Zo kan er zeker geen vocht naar binnen of buiten, maar door oxidatie van het aluminium komt er ruimte tussen deksel, rubber en doos en kan vocht naar binnen trekken.

B@Bob...De aansluiting van de 4 pins connector kan maar op 1 manier. Alleen de groene aansluiting zou je alle kanten op kunnen doen.
Als de rubberen O ringen stuk zijn, zoals bij mij, komt er toch echt water bij de aansluiting hoor!
Wim123

Berichtdoor Bogent » 05 maart 2011, 10:04

Ik bedoel het hele kastje een kwartslag draaien zodat de aansluitingen aan de onderzijde zitten.
Dat is bij mijn 280CE ook zo en lijkt mij logischer als de aansluitingen aan de voorzijde van de auto.
Daar komt onder het rijden de meeste nattigheid vandaan lijkt mij :lol:
Bogent

Berichtdoor Wim123 » 05 maart 2011, 13:25

Bob,

Is dat bij jou dan origineel gemonteerd? Bij mijn Benz is dit origineel; er zijn speciale bevestigingspunten voor; dus in principe kan het niet anders. :silly:
Wim123

Berichtdoor Bogent » 06 maart 2011, 10:15

Bij mij zit het inderdaad origineel zo en de benzen die ik tot nu toe gezien heb zit het ook met de aansluitingen naar beneden.
Bogent

Berichtdoor pimito » 26 jul 2012, 13:56

Hallo Wim123.

Voordat je je ontstekingsmodule open hebt gemaakt en hebt gefixt, startte-ie toen helemaal niet meer?
Ik heb hetzelfde verhaal als jij omschreef met mijn W123T 200: rijden, op een gegeven moment horten en stoten, afslaan. Echter hoor ik geen relais geklik. Na een tijdje start-ie weer en rijdt weer, goed zelfs. Na paar minuten herhaalt het verhaal zich weer.
Koude start gaat ook perfect, motor draait nauwelijks een keer rond en hij loopt. Ook een kenmerk wat ik heb en jij niet noemt: knallen in uitlaat. Zodoende dacht ik, nieuwe contactpunten en afstellen. Wat blijkt: ik heb elektronische ontsteking. Ik ga van het weekend kleppen stellen de timing meten (als dat kan en zin heeft bij deze ontsteking) en verder weet ik het even niet.

Groeten, Pim
pimito

Berichtdoor WJ15129 » 26 jul 2012, 21:24

Dat je geen geklik hoort van het relais komt omdat je geen elektrische benzinepomp hebt. Dat zit namelijk alleen op de injectie motoren, de anderen hebben een mechanische pomp. Ik heb het ook gehad met mijn 250, dat hij slecht liep als hij warm werd. Die ging dan ook ploffen en gaf zelfs soms een backfire, dan hoorde je knallen uit het luchtfilter. Ik heb dit uiteindelijk opgelost door er een complete ontsteking uit een later bouwjaar (van na 1982) in te monteren. Dat is een stuk beter, simpeler en goedkoper.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979

Berichtdoor Wim123 » 26 jul 2012, 22:17

Pim,

Dat relais zit onder je dashboard inclusief elektronica en is voor jou geval niet het probleem denk ik. Deze zit verbonden met je brandstofafschakelventiel en die zit onder aan je stromberg carburateur. Als je het contact afzet of het toerental van je motor komt boven de 6100 toeren wordt de benzine toevoer afgeschakeld.
Jou probleem lijkt op een verstopte benzinezeef in jou tank. Controleer of je benzinetoevoer wel goed is. Dat zou verklaren dat hij het eerst wel doet en na een tijdje er mee stopt omdat dan je vlotterkamer leeg is en deze te langzaam wordt gevuld.
Wim123

Berichtdoor pimito » 28 jul 2012, 21:37

Goedenavond,
Hartelijk voor de reacties. Mijn kleppen ga ik binnenkort stellen maar dat doe ik gelijk met olieversen en alle filters vervangen, die komen nog binnen, net zoals de bougies.

Het volgende heb ik ontdekt en verder getest. (poehpoeh ;-))
Er hing een los stekkertje onder de carburateur! De boosdoener (wishful thinking). Ik dat stekkertje gekoppeld aan wat mij zijn plaats leek. Zie foto 1 en beide gele kadertjes. Met geen mogelijkheid startte hij. Stekkertje er af en hij startte weer (koud) direct. Nou wilde ik uitsluiten of, als ik hem weer warm rijd en weet dat het probleem voorgaat doen, dan direct stekkertje erop en zien wat voor een effect. Zo gezegd zo gedaan. Stekkertje erop: geen mogelijkheid te starten. Stekkertje eraf, starten lopen. Maar begon wel moeilijk te doen stotteren, maar dat is op dit moment verwacht gedrag. Wat ik nu kan concluderen is dat dat stekkertje er dus bewust van af is, anders loopt hij niet. Dat wil dan zeggen, correct me if I’m wrong, dat de elektronische besturing van de carburateur niet klopt. Maar, als je dit stekkertje volgt, kom je niet uit bij de ontstekingsmodule…

Ik vermoed dat het geen brandstof probleem is, omdat ik net een aantal rondjes heb gereden door de buurt, steeds dezelfde, en het probleem begint op te treden als hij op temperatuur komt/is. Dit is na een aantal kilometer, terwijl de omstandigheden verder hetzelfde blijven. Er zit wel een splinter nieuwe benzinepomp.

Graag wil jullie vragen wat Julie er zover van denken, en wat jullie advies is.
Ontstekingsmodule? Kan ik die testen?
Bobine? Kan ik die testen.

Verder nog wat foto’s:
Foto 2: dit slangetje naar de luchtfilter. Wat hoort deze precies te doen? Deze zit een beetje gammel in de luchtfilter gestoken;
Foto 3: dit korte dichtgeschroefde slangetje. Lijkt me niet zoals het hoort. Iemand enig idee?
Foto 4, 5 en 6, voor de beeldvorming ;-)

Ik ben benieuwd.

Groeten,
Pim

pimito

Berichtdoor Wim123 » 29 jul 2012, 10:35

Pim,

Foto 1... dat is het stekkertje van van je brandstofafschakelventiel. Deze zit verbonden met de relaismodule onder je dashboard zoals ik al eerder vermelde.
Foto 2... dit is de carterontluchting. De dampen worden naar de carburateur afgevoerd om te worden verbrand.
Foto 3... bij mij is de linker aansluiting de vacuumaansluiting voor mijn automaat en de rechter, die bij jou is afgesloten, vacuum voor o.a.mijn deurvergrendeling en koplampenverstelling.

Toch denk ik dat het iets te maken heeft met je benzinetoevoer. Nu je zegt dat de benzinepomp nieuw is kan het dan niet mogelijk zijn dat de uitgang met de ingang is verwisseld? Er komt toch wel benzine in de vlotterkamer bij stilstand omdat je met communicerende vaten te maken hebt. Haal het slangetje naar je carburateur er eens af en
laat dan iemand heel eventjes starten om te kijken of er voldoende benzine uit komt. Dat moet een sterke straal zijn en doe dat dan natuurlijk met koude motor om brand te voorkomen.
Wim123

Volgende

Keer terug naar Techniek