door Govert » 02 maart 2011, 13:56
De vacuümaansturing van de bak is inderdaad verantwoordelijk voor de kwaliteit (hard, zacht, slippen) van de gangwissel. Een variabel vacuüm wordt naar de zogenaamde vacuümmodulator geleid, die zet het vacuüm om in een bepaalde automaatbakoliedruk. Veel vacuüm is zacht schakelen of slippen, weinig vacuüm is hard schakelen.
Het variabele vacuüm komt bij benzine-auto's af van het inlaatspruitstuk. Daar heerst door de luchtklep (die door het gaspedaal wordt bediend) een variabel vacuüm. Trap je het gaspedaal volledig in, dan is er geen vacuüm, trap je het gaspedaal maar weinig in, dan is er veel vacuüm. Dit gegeven wordt dus gebruikt om de oliedruk te regelen in de automaatbak, je wil namelijk dat bij hoge belasting van de motor (gaspedaal volledig ingedrukt) er veel oliedruk is in de bak om al die krachten op te vangen. Dit variabele vacuüm wordt overigens ook gebruikt voor de vervroeging van de ontsteking.
Omdat bij benzine-auto's het vacuüm uit het inlaatspruitstuk komt, gaat daar niet zo vaak iets mis, tenzij de motor valse lucht aantrekt, maar dat merk je meteen omdat de motor dan slechter gaat lopen (het benzine-luchtmengsel is niet goed meer). Wel kan de vacuümlijn of de vacuümmodulator lekken.
Wat kan je nu doen aan dat slippen tussen 2>3? Eerst moet de automaatolie en het filter nog goed en op peil zijn. Die moeten elke 60.000 km ververst worden. Als je niet weet wanneer dat voor het laatst is gebeurd, dan moet je het verversen. Het juiste peil is ook van belang.
Als je dat heb gedaan, dan kan je de vacuümleiding en vacuümmodulator inspecteren. Het is een zwarte hard plastic leiding van het inlaatspruitstuk naar de automaatbak. De hard plastic leiding is met een rubber sokje aangesloten. Die sokjes kunnen het meest slijten, bij twijfel vervangen, het kost niet zo veel, bij de dealer kan het per meter besteld worden, daar knip je dan de juiste lengte vanaf.
De modulator voor jouw bak ziet er zo uit, dit is een foto waar de modulator uit de bak is geschroefd, links zie je de schroefdraad.
Op de bak ziet het er zo uit:
tenminste als je het kapje (nr. 6) verwijderd hebt.
Bovenaan zie je witte kap met de aansluitnippel. Daar zit de vacuümleiding aangesloten. Verwijder het witte kapje door de metalen afsluiter (nr. 5) naar elkaar te knijpen.
Maak modulator en kapje schoon. Tref je (rode) automaatbakolie aan, dan is de modulator lek en moet deze vervangen worden. Als de modulator lek is, dan merk je dat ook aan roken van de motor en verdwijnende automaatbakolie. Het kapje wordt afgesloten door een rubberen O-ring (nr. 9). Vervang deze, daarvoor kan je een generieke ring gebruiken van dezelfde doorsnede. Op onderstaande foto zie je de verwijderde ring.
Dan heb je nog het stelmechanisme. Op onderstaande foto zie je een metalen plaatje liggen, dat is normaliter in de modulator gestoken (dat kan je op een bovenstaande foto zien, nr. 7). Als je dat niet helemaal indrukt, dan kan je het draaien, waardoor je de modulator stelt. De modulator reageert dan minder of meer op het variabele vacuüm.
Dat stellen van de modulator is een laatste optie, omdat het verkeerd stellen eventueel tot bakschade kan leiden.
Dus eerst de rubber sokjes en de O-ring vervangen, daarna kan je proberen om de modulator te stellen. Rechtsom is harder schakelen, linksom zachter. Draai telkens maar 180 graden en doe dan een proefrit. Als je het stellen echt goed wil doen, dan sluit je drukmeters aan op de bak, daarmee kan je vaststellen of de modulator goed is gesteld (en de druk niet te hoog of te laag is). Op onderstaande foto zie je hoe je drukmeters moet aansluiten. De meters hang je in je auto, dan ga je rijden om de druk te meten.
Nu kan het zo zijn dat je het schakelen van 2>3 wel goed krijgt, maar dat andere gangwissels te hard worden. Dan is er wat mis met Koppeling 1 in de bak (de veer of de koppeling zelf. Daarvoor moet de automaatbak wat verder uit elkaar. Bij latere bakken kan je makkelijk de veren vervangen van de koppelingen, maar dat is bij jouw bak nog niet het geval.