Hallo iedereen,
Zoals meestal gebruikelijk is op een forum zal ook ik mezelf en 'onze' 200D hier even voorstellen.
Ikzelf ben een geboren Mercedes-Benz liefhebber met diesel in m'n aderen. Één en ander staat geheel in verband met m'n Opa die zowel privé als beroepsmatig (hij runde een eigen taxibedrijf) voor Mercedes-Benz had gekozen. In m'n jonge jaren heb ik heel wat W123 200 en 240 diesels zien komen en gaan. Ze werden ongeveer drie jaar bedrijfsmatig gebruikt en daarna ingeruild voor een kers verse. De geur van een nieuwe W123 zal ik nooit vergeten en zal nooit geëvenaard worden door welke andere nieuwe auto dan ook.
Mijn eerste eigen Mercedes-Benz was een 300GD (W463 klasse) uit 1990 welke ik zelf tweede hands via Duitsland naar Nederland heb gehaald. Deze auto is vandaag de dag nog steeds m'n 'daily driver' en ik ben er nog steeds helemaal weg van. Aangezien dit de korte wielbasis betreft heb ik in 2008 nog een W463 300GD lange wielbasis aangekocht vanwege gezinsuitbreiding. Deze laatste staat echter nog zonder Nederlands kenteken en ben ik als een 'meer jaren project' gaan beschouwen gezien de abnormale kosten van auto bezit in Nederland. Tot nu toe hebben m'n vrouw, dochtertje en ik ons nog prima gered met de korte wielbasis.
Dan het verhaal van de W123 200D. Zoals eerder gezegd runde m'n Opa zijn eigen taxibedrijf en kocht hij in 1983 een nieuwe 200D. Niet, zoals alle andere taxibedrijven dat deden, in de taxi uitvoering maar gewoon een normale uitvoering. M'n Opa had niks met de taxiuitvoering en hij had zelfs ontheffing om zonder de bekende taxibordjes te rijden. Dat deed afbreuk aan de wagen vond hij. Hij had gelijk!
Deze 200D werd de vaste wagen van m'n vader welke, net als m'n moeder, chauffeur was in het familiebedrijf. Na drie jaar stond de 200D op de nominatie voor inruil maar m'n vader wilde er geen afstand van doen en besloot dus om hem privé over te nemen. In 1997 en na +450.000 Km was het tijd voor wat reparatie werk en is hij grondig onder handen genomen. Wat plaatwerk en een algehele revisie van de motor en daar ging hij weer.
Sinds die tijd zijn er nog wat kilometertjes bijgedraaid en nu met de teller ver boven de 750.000 Km heeft m'n vader besloten dat het tijd werd voor een nieuwe. Mijn vader en moeder zijn, hoewel nog wat onwennig, dolgelukkig met hun B170 en ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om die goeie ouwe 200D naar de sloop te zien vertrekken.
Dus, de 200D is de laatste aanwinst en ik heb het plan om hem volledig te gaan (laten?) restaureren zodat mijn gezin en ik er nog jaren plezier van kunnen hebben. Ik hoop dat ik er de middelen voor heb en kan vinden om hem zo te restaureren dat m'n Opa er trots op zou zijn geweest en dat ik m'n dochtertje en de in aantocht zijnde uitbreiding kan laten ruiken hoe een 'nieuwe' W123 200D ruikt.
Met m'n gezin, gewone werk en al m'n lopende projecten ben ik best druk maar zo af en toe hoop ik toch actief te kunnen zijn hier op het forum en zowel kennis op te doen alsmede te delen.
Groeten,
Rick
PS: ... enne natuurlijk zijn daar de foto's
Mijn 300GD ...
De korte en de lange ...
En natuurlijk de 200D ...