MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:45

Turbo motor importeren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: Turbo motor importeren

Berichtdoor de Gier » 24 maart 2011, 16:16

Ik heb nog iets toe te voegen aangaande de vraag balansering van de krukas/motor. Hier uit het handboek:

For engine 615 and 616 the crankshaft, balance plate and flywheel are balanced as one assembly.

In contrast, engine 617 is balanced as a whole, i.e. the entire engine is balanced on a balancing machine.

Since this balancing operation cannot be executed in a repair shop, and as engine balance has to be maintained as well as possible, it is necessary to adjust the balance of a new flywheel to that of the old one. This applies equally well to new flywheels for engines 615 and 616.

Kostte wel een paar uren maar dan heb je het antwoord. Zolang je de balans van het vliegwiel ( nl?) overbrengt op het andere vliegwiel, van de 300D (om er een handgeschakelde turbodiesel van te breien) of een nieuwe/andere 300 (turbo)diesel (als je juist een automaat op je non-turbo wilt, ja die zijn er ook...), is er weinig aan de hand. Er zijn genoeg verhalen dat een handbak+turbodiesel prima werkt. De enige problemen die ik vond waren van mensen die niet wisten dat de zaak op mekaar afgestemd moest worden ( of het nagelaten hebben) en met vibraties + de gevolgen (gemolde lagers etc) zitten.
Een goede tuningshop kan dat.

Ik heb serieus zitten zoeken aangezien ik een 123 met turbo vond hier om de hoek. Van 1986 met 300K op de teller, en geparkeerd vanwege electrische problemen en roest vanwege de bergen zout die ze hier strooien in de lange winters. Ik wilde weten of het ging een simpele turbodiesel te maken zonder de toeters en bellen van een originele turbodiesel ( climate control, automaat, ABS, AK-47, differentieel slot, self inflating tyres en poppen, electrisch verwarmde stoelen, vibrerende zittingen en dakrailing enzovoorts...)

Goed, ik maak een geintje, maar de wens is serieus.

De import van alleen een motor zou moeten kunnen, en dan het geld wat je bespaard aan de automaat (vindt maar een goede motor én bak, tesamen...) en de transport kosten gebruiken voor de balansering.

Wellicht zijn er zaken die ik over het hoofd zie. Ik stel mij bescheiden op. Iemand?

groetjes, Jan.
de Gier
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 maart 2011, 18:55


Re: Turbo motor importeren

Berichtdoor MajikSimon » 24 maart 2011, 16:48

Ach sloom en log zijn ze allemaal.In marokko vinden ze de 240's het vlotst, de 300D en turbo veel te zwaar.Ik vind ze ook wel log vaak.
ik denk dat je bij import niet weet wat je koopt toch? De zooi is allemaal ca 30 jaar oud.
Je moet een motor zien draaien. Dat importeren van hele neuzen is maf, een tijd terug hoorde ik ook al van mensen dat ze dat bij 190's deden, achterkant eraf zagen en zo, zoveel mogelijk in een container proppen...maf.
zou anders kijken naar die 1986 bak bij jou in de buurt..als die al lang staat kan ie misschien voor een goede prijs weg.
MajikSimon
 


Re: Turbo motor importeren

Berichtdoor de Gier » 24 maart 2011, 17:21

Bietje off topic maar vooruit;

Ja de prijs is ok. 500 euri. Niet slecht voor een ( wellicht) goede motor en versnelling plus assen en diff ( 2.88 )

Ik ben op zich niet zo´n pk beul ( Ik rijd als een oude lul, in een oude lullenbak ;) ) maar dat trekt niet zo goed met zware aanhangers hier in de bergen.
Tja het is een werkpaard voor mij. Ik las hier ergens om voddenmannen.... dat ben ik. ( kunst en arkitektuur...)

Ik kan beamen dat die M102 ( 230TE RIP) zeer soepel is. Verbazing alom bij mij. Voelde als een diesel vaak. En behoorlijk zuinig 1:12 op de lange afstand. Mis dat wel een beetje.

J.
de Gier
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 maart 2011, 18:55

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 113 gasten