[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:37

kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie

Berichtdoor coupeman » 24 maart 2011, 13:18

Dag allemaal,

Graag iemands advies, want ik heb het idee dat ik inmiddels al wat jaartjes ben opgelicht wat betreft het kleppen stellen van mijn geliefde 230CE. Nu ben ik de draad kwijt, en voordat ik bakken met geld ga uitgeven zou ik graag jullie deskundige meningen horen.

Ik ben jaren in onderhoud geweest bij een garage in Haarlem (De Liede), tot die echt een paar grote missers maakte en naar later bleek ook onder carrosseriewerk verstond het smeren van grote hoeveelheden plamuur op roestplekken, met lak erover. Zucht dus. Sinds een jaar zit ik nu bij een hele fijne, kleine vakgarage in Haarlem zelf, die me echter in verwarring heeft gebracht. Een van mijn twee CE's loopt niet lekker meer, en dat heeft te maken met de kleppen. De garage heeft ernaar gekeken, en gezegd dat die kleppen niet te stellen vallen omdat het hydraulische kleppen zijn, en dat een koprevisie nodig is.

Merkwaardig, omdat ik al jaren twee keer per jaar betaald heb voor het stellen van mijn kleppen bij die 'foute' garage...

Mijn vraag is tweeledig:
1. hoe zit het nu precies bij die kleppen van een 230CE uit '81? Ben ik nu al jaren getild, of zit mijn huidige garage er nu naast?
2. Stel dat ik mijn kop moet laten reviseren, wie kunnen jullie aanbevelen om dat te laten doen?

Hoop snel te horen,
dank alvast,
Robert 'Coupeman' Stompff
coupeman
 


Re: kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie

Berichtdoor Govert » 24 maart 2011, 13:48

Als de 230CE de originele motor heeft uit 1981, dan heeft deze zeker geen hydraulische kleppen. Alleen enkele exemplaren uit 1984 zijn voorzien van hydraulische klepstellers.

Een ander verhaal wordt het als de motor een keer vervangen is door een later exemplaar.

Als de kop eraf ligt, kan je eventueel ook andere dingen meten, zoals de cylinders. Dat zou aanleiding kunnen geven voor een grondiger revisie.

Zuigers zijn hoogstens visueel te inspecteren als de kop eraf ligt, een echte controle is alleen mogelijk als de zuigers verwijderd worden, maar dan moet de motor er helemaal uit.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie

Berichtdoor Trouwkoets » 24 maart 2011, 14:00

Coupeman, simpele controle of je een W123 M102 motor hebt (vrijwel zeker zonder hydraulische klepspeling regeling) die behoorlijke zekerheid geeft: Kijke of verschillende snaren hebt voor de dynamo (rechts onder naast de motor) en stuurbekrachtigingspomp (links boven naast de motor).
De garagegist kan zich vergissen, omdat de M102 die in de latere modellen is toegepast (in de 190 en de W124) meestal wel over hydraulische kleppenregeling beschikte. En laat de garage ook kijken naar de stand van de spanner.
Bij een M102 motor moet de enkele distributieketting worden vervanger als deze niet meer op spanning wordt gehouden door de spanner.

Succes, caspar
Trouwkoets
 


Re: kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie

Berichtdoor MajikSimon » 24 maart 2011, 16:37

http://www.nordlichter.org/ksc/ventile.html

onderste foto is een m102 met de kruiskopjes op de kleppen om te stellen.Sleuteltje 10 of 13 voor de ocntramoer geloof ik.
Je kan via olievuldop kijken of je iets kan herkennen met een zaklamp, anders kleppendeksel demonteren en kijken.Maar het klinkt alsof je kleppen nog altijd niet gesteld zijn, zeker als deze menen dat dat niet kan...Beetje maf ook van deze garage om meteen over koprevisie te beginnen? Werkverschaffing? rijd je op LPG? Dan luistert klepspeling nauwer, verloopt ie eerder en gaat ie eerder onregelmatig lopen als ze niet meer goed staan.

Je kan het evt ook vrij gemakkelijk zelf...zie de link
succes..
MajikSimon
 


Re: kleppen stellen 230CE 1981 & koprevisie

Berichtdoor Herman250 » 24 maart 2011, 20:05

Hoi,

Heeft de garage een compressietest gedaan? En wat zijn de waarden? Als ik jouw was zou ik om het printje vragen dat uit de compressiemeter komt. Je schrijft dat de motor niet mooi loopt, heb je ook problemen met starten?

Gr Herman
Herman250
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 110 gasten