[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Te vaak kleppen stellen : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:41

Te vaak kleppen stellen

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Limited 97 » 29 maart 2011, 21:07

Mijn 230 Carburateur met automaat moet ik om de 2000 km stellen, rij lange afstanden, niet harder dan 120 km/uur.
Als ik CO laat meten loopt ie altijd perfect, rij 1:6 verder geen problemen.
Iemand (met kennis van LPG) een idee ?
Limited 97
 


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Govert » 29 maart 2011, 21:14

Wat is het verloop na 2000 km? en doet het verloop zich alleen voor bij de uitlaatkleppen?

Wat is het CO-percentage?

Ontsteking e.d. in orde?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Limited 97 » 29 maart 2011, 22:37

Dank Govert, de achterste uitlaatklep moest ik een paar flinke draaien geven, denk een paar omwentelingen..
Heb ik nu op 2.5 speling gezet, koud.
Geen idee over % CO, iets van 8% of zoiets, in ieder geval prima volgens de gasboer.
Ontsteking is een 123 Ingnition, die ze iets vroeger hebben gezet, pakt snel en goed op.
Wellicht staat ie te vroeg of zoiets ?
Limited 97
 


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Govert » 30 maart 2011, 00:10

Dus alleen de achterste klep moet versteld worden?

8% is een vrij hoog percentage, zeker voor LPG, bij de APK mag dat niet meer zijn dan 1,5%. Een rijker mengsel zou wel een lagere temperatuur moeten geven, dat zou tot minder slijtage moeten leiden. Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen? en hoeveel kilometer op gas?

Het ontstekingstijdstip kan ook de verbrandingstemperatuur beïnvloeden, vandaar dat ik er naar vroeg. Het was ook om een beeld te krijgen van de staat van onderhoud.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Limited 97 » 30 maart 2011, 19:37

Govert, ik dacht al, hij rijdt als een gti :-) de ontsteking was ooit vroeger gesteld.
Vandaag langs Leen APK gereden, die ook de 123ignition had ingebouwd, wat blijkt:
Hij stond op 45* bij 3000 toeren (zonder vacuum), moet zijn 30* bij 3000 toeren.

Het CO staat als volgt:
- Stationair: 6%
- 3000 toeren: 1,3 %

Dus ook nog naar de gasboer om stationair armer en bij 3000 toeren rijker te zetten.
Hopen dat het nu beter gaat, wat denk jij, zou deze ontsteking issue de oorzaak zijn geweest ?
Limited 97
 


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Govert » 30 maart 2011, 20:34

Meestal zorgt een hogere temperatuur voor meer schade aan kleppen en klepzittingen, dus het is niet onmogelijk. Het lage CO-percentage bij hoge toeren kan ook meehelpen, dat wijst op een hoge verbrandingstemperatuur.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Limited 97 » 30 maart 2011, 21:30

Dank, wat adviseer jij als CO % bij 3000 toeren ?
Limited 97
 


Re: Te vaak kleppen stellen

Berichtdoor Govert » 30 maart 2011, 22:45

Het CO-gehalte geeft een indicatie over het mengsel, dat het bij 3000 toeren lager is, zou er op wijzen dat het mengsel armer wordt bij hoger toerental. Wat het wel moet zijn weet ik niet, de gasboer heeft daar vast meer verstand van. Volgens APK mag het 1,5 zijn bij gas, MB schrijft voor (op benzine) tussen 1 en 2.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron