[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie druk perikkelen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:33

Olie druk perikkelen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie druk perikkelen

Berichtdoor CTeodor » 04 apr 2011, 15:05

k rij een 240D uit 1978, automaat. Tot nu toe mijn oliedruk meter heeft altijd 3 bar gemeten, stationair of rijdend, warm of koud. Dat tot gisteren.
Tijdens het rijden geeft hij 3 bar aan maar als ik stil sta in D bij een kruising of zo, zakt de oliedruk naar 2 bar. Als ik heb uit versnelling haal , dus in N, dan gaat de oliedruk weer naar 3.
Wat zou kunnen zijn? Hij heeft de laatste beurt, voor de winter gehad, dus ook oliefiler en olie.
Ik gebruik nu 15W40 mineraal.

Cristi
CTeodor
 


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor Trouwkoets » 04 apr 2011, 15:29

Dit lijken mij hele gezonde waardes. Stilstaand in D (rem aangetrokken) is het toerental minimaal, in neutraal stijgt het toerental iets waardoor de oliedruk ook iets hoger kan worden. Ik zou mij zorgen gaan maken als de oliedruk zakt tot in de buurt van de 1 bar (MB specificeert bij mijn weten minimaal 0,5 bar), en vooral als de druk bij stationair (of hoger) toerentaal niet meer constant is en dus de meter gaat schommelen.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor CTeodor » 04 apr 2011, 15:39

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom tot nu toe de meter altijd op 3 is blijven staan en op een niet meer?
Hij nooit onder 3 bar geweest. Ik weet dat 2 een prima druk is. Ik begrijp alleen niet waarom.
Cristi
CTeodor
 


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor 280E1983 » 04 apr 2011, 16:59

Het zou kunnen komen door de buitentemperatuur, hierdoor loopt de motor misschien wat lager stationair met een lagere oliedruk tot gevolg. Bij mijn motor (M110.981) is het zo dat hij hoog stationair (met het metertje van de oliedruk op 3) loopt als het koud is, en zodra de motor goed warm is daalt het toerental zodanig (geen toerenteller) dat de oliedruk tot net iets boven de 1 bar zakt.

Léon
Avatar gebruiker
280E1983
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 15 feb 2011, 11:03
Woonplaats: Texel
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor Trouwkoets » 04 apr 2011, 19:36

Bij warme motor is de olie dunner, waardoor er minder druk wordt opgebouwd door de pomp, maar de olie wel beter smeert.
Hiermee is direct duidelijk dat een hoge oliedruk (bijvoorbeeld door dikkere olie) op papier (de meter) goed eruit ziet, maar niet altijd beter is voor de tor.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor Govert » 04 apr 2011, 19:53

Misschien een ander merk oliefilter?

Het is eigenlijk vreemder dat de meter altijd op 3 bar blijft staan.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor bartolo66 » 05 apr 2011, 20:32

stond je stationair toerental niet wat te hoog afgesteld?
bartolo66
 


Re: Olie druk perikkelen

Berichtdoor CTeodor » 05 apr 2011, 20:46

Daar ben ik nooit aan gekomen. De knop in de dashboard is ook helemaal rechts gedraaid.

Gr. Cristi
CTeodor
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten