Het is inderdaad een tijdje op een ander forum doorgegaan, als het goed is worden de bijdragen aldaar straks naar hier verplaatst. De specifieke link is
http://www.w123club.eu/forum/viewtopic.php?f=23&t=37De Californische editie heeft nog meer spannende onderdelen: een electronische stuureenheid voor de EGR (uitlaatgasterugvoering). Die stuureenheid krijgt informatie over koelmiddeltemperatuur, motortoerental, stand van de regelstang van de dieselpomp en de luchtdruk. De EGR is alleen in werking bij een koelmiddeltemperatuur tussen de 40 en 90 graden en onder onbelaste stationair en deellast. Zet je bijvoorbeeld de airco aan bij stationair of zet je de pook in een rijstand, dan schakelt de EGR uit. Kom je boven de 1000 toeren, dan schakelt de EGR weer aan om in de hogere deellast weer uit te schakelen.
Verder heeft deze Californische turbodiesel nog een roetfilter. Deze moest oorspronkelijk om de 30.000 mijl worden vervangen, maar in de jaren 90 werden deze dingen gratis vervangen onder een recall-actie door een catalysator die "eeuwig" meeging. Laten we hopen dat dit gebeurt is. De oorspronkelijke roetfilters konden leiden tot schade aan de turbo en als ze verstopt waren zorgen ze voor een beperking van het vermogen. Ook als ze nieuw waren was er al een bescheiden reductie in vermogen. Controle of het roetfilter kan aan de hand van het onderdeelnummer, anders moeten we MB-USA maar eens bellen.
De vacuumregeling voor de automaatbak is niet alleen temperatuurafhankelijk (onder de 50 graden een hoger vacuum, waardoor een lagere modulatiedruk), maar ook turbodrukafhankelijk. Bij een hogere turbodruk neemt het vacuum af, waardoor de modulatiedruk in de bak toeneemt. Verantwoordelijk voor vacuumsignaal is de transducer, het blauwe onderdeel rechtsonder op de tweede foto.
De Berlingo heeft een mooie electriciteitskabel gekregen van voor naar achter. Het blijkt toch heel moeilijk te zijn om een gat te vinden door het schutbord om een kabel doorheen te steken. Dat was met de W115 wel anders! Er waren gaten die door MB waren aangebracht, maar inmiddels ook een paar nieuwe. Bij de Berlingo is de kabel maar onder de auto geleid, naast de remleidingen was nog een kliksluiting vrij. Binnenkort zal er wel een hulpmotor bij moeten komen om de electrische gebruikers te voeden.