Eigenlijk klopt de titel maar gedeeltelijk, wel nieuw als forumlid, niet als bezoeker. Ik zal mij eerst eens even voorstellen: Reinier, 46 jaar en sinds 2008 in het bezit van een 240TD uit 1981. Sinds de aanschaf heb ik naast het reguliere onderhoud al wat extra dingen aangepakt, waaronder de dashboardverlichting en alle nicotineaanslag van de vorige eigenaren verwijderen, trekhaak monteren, handrem gangbaar maken, steunlager vervangen, aandrijfashoezen van 1 as en de andere steekas compleet vervangen, kachelmotor gangbaar maken enz enz. Eigenlijk moet de carrosserie een goede opknapbeurt, her en der komt de bruine tand des tijds een beetje door de ondergrond van de witte lak.
Mijn eerste ervaing met MB heb ik al vanaf mijn 12e. Ik liep altijd te knutselen bij een garagebedrijf hier in het dorp. De (oude) eigenaar moest regelmatig op pad om onderdelen te halen. Omdat ik beter kon zien dan hij, hij had 1 kunstoog en met de andere ook geen scherp zicht, moest ik maar rijden. Kussen op de zitting, de stoel in de voorste stand en zo de stad in. Ook het sleutelen aan verschillende auto's, trekkers, vrachtauto's en ander rijdend materiaal heb ik daar wel geleerd, meer dan het jaartje monteursopleiding op de LTS.
Intussen ben ik vele auto's verder, waaronder heel veel opel. Mijn andere auto is een B-kadett, mijn vriendin rijdt een japanse dinky-toy, een daihatsu Sirion, maar schrikt er ook niet voor terug om de grote station mee te nemen als er een aantal vriendinnen mee op pad moet. De MB wordt meestal gebruikt voor de grotere afstanden en als er veel mee moet.
Het leuke aan dit forum is dat alles hier vrij gemoedelijk toe gaat in vergelijking met sommige andere, waar veel haantjes aanwezig zijn. Iedereen is niet even technisch en nooit te oud om te leren, maar om ver boven de rest uit te willen steken, lijkt mij niet de opzet van een forum. Hier gaat het gelukkig vaak om kennis delen, en niet een ander de grond in trappen omdat je hem overbluffen kan. Hopelijk passeren hier nog veel leuke onderwerpen en kan ik misschien eens wat bijdragen, aanvullen, opstarten en leren.
Nog even een paar plaatjes bij het praatje:
Solderen van de verbindingen van de lichtdimmer:
Handremheveltje gangbaar maken en in het kopervet:
Nieuw steunlager aandrijfas:
Vlotter vast op het asje van de tankmeter, dus altijd een volle tank:
1 van de reizen, parkeerplaats onderweg bij de Chiemsee tussen Muenchen en Salzburg:
Groeten,
Reinier.