door Govert » 28 apr 2011, 17:22
Als je automaatbakolie min of meer aan vervanging toe is (moet elke 60.000 km vervangen worden) dan zou ik dat in een moeite meenemen. Bij het vervangen van de automaatbakolie ook het filter vervangen. Als je niet weet wanneer de automaatbakolie voor het laatst vervangen is, dan zou ik het zeker vervangen.
Alternatief is de slangen los te halen en zo snel mogelijk weer verbinden met de nieuwe radiateur, dat werkt het beste met een assistent. De olie loopt er volgens mij niet zo hard uit, maar ik kan me daarin vergissen. Het werkplaatshandboek geeft aan de slangen af te sluiten met een plastic dop, volgens mij moet je ver komen met wat plastic folie en een tie-rap.
Als er olie uit is gelopen, niet meer gebruiken in de automaatbak, dat is een te groot risico voor vervuiling. Een stofdraadje is soms al voldoende voor vervelende bakproblemen. De olie aanvullen met schone olie uit een fles, ook vanwege de olie uit de radiateur. De hoeveelheid moet je afmeten aan de hand van de peilstand. Dus na installatie van de radiateur ga je lekker rijden, dan automaatbakolie peilen en bijvullen voor zover nodig. Verschil tussen min en max is meen ik circa 200 ml, dus heel weinig bijvullen en weer peilen. Je kan ook meten hoeveel olie er uit de radiateur komt.