[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
radiateur vervangen, wat met de automaatolie? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:25

radiateur vervangen, wat met de automaatolie?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

radiateur vervangen, wat met de automaatolie?

Berichtdoor JohanM » 28 apr 2011, 13:33

hallo,

ik heb een nieuwe radiateur (Nissens, via winparts, 112 euro) binnen voor mn 230E uit 1982 met automaat. Er staat al heel wat op t forum over het vervangen van een radiateur, toch nog n paar vragen mbt de (koeling van de) automaatolie:
- is het kwestie van slangen loshalen en opvangen, of moet je eerst via andere plek deze olie eruit laten lopen?
- kun je die olie dan weer hergebruiken of beter van niet?
- zo niet: hoeveel olie heb je dan nodig? en is het dan ook nodig om de filter van de automaatolie te vervangen?

alvast bedankt, Johan
JohanM
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re: radiateur vervangen, wat met de automaatolie?

Berichtdoor Govert » 28 apr 2011, 17:22

Als je automaatbakolie min of meer aan vervanging toe is (moet elke 60.000 km vervangen worden) dan zou ik dat in een moeite meenemen. Bij het vervangen van de automaatbakolie ook het filter vervangen. Als je niet weet wanneer de automaatbakolie voor het laatst vervangen is, dan zou ik het zeker vervangen.

Alternatief is de slangen los te halen en zo snel mogelijk weer verbinden met de nieuwe radiateur, dat werkt het beste met een assistent. De olie loopt er volgens mij niet zo hard uit, maar ik kan me daarin vergissen. Het werkplaatshandboek geeft aan de slangen af te sluiten met een plastic dop, volgens mij moet je ver komen met wat plastic folie en een tie-rap.

Als er olie uit is gelopen, niet meer gebruiken in de automaatbak, dat is een te groot risico voor vervuiling. Een stofdraadje is soms al voldoende voor vervelende bakproblemen. De olie aanvullen met schone olie uit een fles, ook vanwege de olie uit de radiateur. De hoeveelheid moet je afmeten aan de hand van de peilstand. Dus na installatie van de radiateur ga je lekker rijden, dan automaatbakolie peilen en bijvullen voor zover nodig. Verschil tussen min en max is meen ik circa 200 ml, dus heel weinig bijvullen en weer peilen. Je kan ook meten hoeveel olie er uit de radiateur komt.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: radiateur vervangen, wat met de automaatolie?

Berichtdoor JohanM » 29 apr 2011, 14:02

bedankt voor de info Govert;
ik zag een setje met filter en pakking, vroeg me af, heb ik nog meer nodig, aan dopjes, afdichtringen, holle bout voor peilstok oid (meen ik ergens gelezen te hebben..)?
groet, Johan
JohanM
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek