MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:49

climatcontrol sensor los....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

climatcontrol sensor los....

Berichtdoor Robbie T. » 28 apr 2011, 17:34

Middag,

Ik kom er net achter dat mijn klima sensor niet connect zit in 't dashboard..... is hier een handigheidje voor, of moet ik 't hele dashb. los schroeven?
Ik heb 't losse sensor (zie foto) uit het dashboard gevist, wetende dat ie vast hoort te zitten... wat nu? iemand dé tip?

Grt. Robbie

het zwarte
Bijlagen
10_1320770_109200474601AM.jpg
climatcontrol sensor
10_1320770_109200474601AM.jpg (15.15 KiB)
Robbie T.

Re: climatcontrol sensor los....

Berichtdoor Trifonius » 28 apr 2011, 20:13

Op zich kun je dat ding er gewoon weer indrukken. Als je het dashboardkastje even losmaakt en het vakje even verwijderd, kun je er net bij met je hand. Het zijn twee delen, 1 deel van bovenaf indrukken op het tweede deel.

Het punt is dat er een slang aan vast zit ( +- 1,5 meter dacht ik) die verbonden moet worden naar een aansluiting rechtsonder het dashboard ter hoogte van de motor van de ventilatie. Er wordt een constante stroom lucht doorheen gezogen die dient als referentiewaarde voor de airco. Dat stukje is wat lastiger te doen, maar niet onmogelijk.
Trifonius

Berichtdoor Robbie T. » 28 apr 2011, 20:35

Avond,

dank je wel voor je uitleg,
Bedoel je dat de contactjes aan de onderkant van het zwarte dingetje (sensor) ergens worden in geklikt? lijkt mij ook logisch. Dat witte kunststof ringetje zit nog in het dashboard, daar onder moet iets zitten waar je de sensor weer inklikt neem ik aan?

Mzzl Robbie
Robbie T.

Berichtdoor Trifonius » 28 apr 2011, 20:41

Ehm ja.. Dat deel kan mij niet precies herinneren, maar dat moet haast wel met een stekker aan de controleunit van de airco verbonden zijn. Moet je kunnen vinden hopelijk met een zaklamp via de opening van het dashboardkastje... een loshangend draadje? Daarnaast dus nog een flinke rubberen slang die lucht uit de cabine langs de sensor zuigt...
Trifonius

Berichtdoor Robbie T. » 28 apr 2011, 20:47

oke, thanks,

ik ga morgen aan de slag, laat nog wel weten of t gelukt is.

Mzzl.
Robbie T.

Berichtdoor Robbie T. » 29 apr 2011, 16:00

Het zit allemaal weer op hun plek.... beetje gefroemel, maar 't zit.
Alleen het stuk rubber slang waar lucht door gezogen wordt langs de sensor, wordt halverwege onderbroken door een schuimrubber stuk, wat is zijn geheel vergaan is....
m.a.w., ik mis nu een overbrugging tussen de slang uiteinden van ongeveer 15cm. Moet dat het zelfde materiaal zijn, of kan ik er een stukje slang tussen zetten? Lijkt mij vooral belangrijk dat het geheel lucht kan aan zuigen, dus als ie maar dicht/verbonden is, toch?

Mzzl.Robbie
Robbie T.

Berichtdoor Trifonius » 29 apr 2011, 16:28

Maak niet uit, als het maar werkt...
Trifonius

Berichtdoor adriaan300tdt » 30 apr 2011, 11:42

Ha Rob,

Herkenbaar, dit hadden die van mij allebei. Bij één heb ik het ook gemaakt door het dashboardkastje heen. Dat stuk slang was ook verteerd, heb ik een stuk koelwaterslang over geschoven, maakt niet uit wat het is.
Controleer gelijk de werking van de vacuum cilinder die de middelste ventilatie roosters bedient en nog een aantal andere met een vacuum pompje, die kleppen gaan vaak stroef en zwaar, alles goed smeren met siliconen spray werkt goed.
Stuur je nog een pm zo,

Groet
adriaan300tdt

Keer terug naar Techniek