door boemer1973 » 04 mei 2011, 10:26
Ik heb onlangs het achterpaneel van mijn W123 vervangen. Ik heb hier wel voor orgineel plaatwerk gekozen daar dat altijd perfect past. Met een immitatie is dat altijd maar de vraag. Het is wel veel werk. Bumper eraf, achterlichten eruit, eventuele trekhaak demonteren en alle draden naar binnen binden. De kofferdeksel demonteren, dan kun je er goed bij. Het rubber eruit. Het achterpaneel is geheel gepuntlast. Links en rechts boven het achterlicht en aan de achterzijde is het een soort rechthoek. Alle puntlassen moeten vakkundig en met beleid worden weggeslepen. Ook restdeeltjes e.d. van de "oude" plaat dienen allemaal glad te zijn. In de bovenhoeken aan de binnenzijde zitten twee beugels met daaraan ook elk twee puntlassen. Deze zijn het moeilijks te bereiken met de slijptol.
Wanneer het paneel is verwijderd kan het nieuwe paneel worden geplaatst. Vastzetten met zoveel mogelijk griptangen. Dan aftekenen waar de nieuwe puntlassen op het nieuwe paneel komen. Het paneel weer demonteren en gaten boren in het nieuwe paneel, daar waar is afgetekend.
Het paneel kan nu worden goed gezet met griptangen. Monteer de kofferdeksel netjes, met links, rechts en achter de juiste afstand. Met de kofferdeksel dicht kan het paneel precies recht worden gezet. Alle gaten netjes puntlassen en daarna afslijpen. Voila! Klaar.
Hieronder zal ik proberen om nog wat foto's te plaatsen...
Groeten en suc6!
+++ Wees jezelf ; Er zijn al anderen genoeg !!! +++