Voor alle duidelijkheid: ik ben helemaal niet voor truukjes of middeltjes.Wel voor meer tijd om na te denken wat te doen. Geen overhaaste dingen doen. Als je wagen bij een garage staat en ze willen ( deels) reviseren heb je die meestal niet... Zelfde idee als wanneer je pech hebt op de snelweg en op dat moment lid wil worden van de anwb voor wegslepen etc. Als je omhoog zit hangt er vaak een iets ander prijskaartje aan de dingen.
Dus ik ben het wel eens met de suggesties van trouwkoets van vooral meten en testen en dan kijken wat je het beste kan doen.
Vandaar mijn suggesties.Maar goed dat mag iedereen helemaal zelf weten.
Als ie goed start, ook bij koude is de compressie door de compressie veren waarschijnlijk nog ok.
Maar er zijn meer zuigerveren...olieschraapveer bijv, kan kapot zijn.Of zoals martin zegt je bussen zijn versleten...en dus revisie onderblok.
Het kan een combinatie zijn van olie lekken en verbruiken/ verbranden.
Tussen reviseren en vervangen vd motor bestaat ook een prijsverschil...
maar dat kun je ook zelf ook op je boerenklompen bedenken lijkt me
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, eerst kijken wat er nou echt aan de hand is. Dan opties op een rij, kiezen etc. Maar goed 3 liter olie/1000 km is wel vrij veel. Verder houden sommige garages niet zo van meten en testen van compressie en kvs etc...ze sleutelen liever. Denk trwns dat een krukasseal idd wel wat kan lekken, vooral tijdens rijden als er meer overdruk is..
Dat overdruk via de radiateur de kop verlaat is niet helemaal logisch hoor.
Dan ga je uit van een lekke koppakking. Normaal is er natuurlijk geen directe verbinding carter-koelsysteem.
Neem aan dat er geen borrelen is in de radiateur bij warme motor? Toch?
Je moet uiteindelijk of meten of de kop eraf halen om meer te weten. Liever het 1e.
Als ik het zo hoor zijn er trwns verder geen aanwijzingen voor een lekke kop; goede olie en kvs, temp ok, start goed. Als ik het zo hoor vermoed ik dan 1 of meer cilinders het olieverbruik veroorzaken, en dat het niet in de kop zit maar in oliezuigerveren. Maar blijft niet meer dan gissen op dit moment.
Edit: zie dat Trouwkoets ook al allerlei zinnige dingen zegt. Stappenplan lijkt me goed idee..
Persoonlijk zou ik minder voelen voor nieuwe olie, kvs, filters maar dat komt omdat ik ervanuit ga dat alles goed onderhouden is....en ik er dan vanuit zou gaan dat het investeren in een 'verloren' zaak is omdat er dan toch serieus aan gesleuteld moet worden en het dubbel werk is. Daarentegen kan dat wisselen van olie en kvs ook heel cheap, dankzij bijv de action.
Nieuwe radiateur moet je zowieso. Beetje vreemd is al met al vooral dat de wagen zo weinig stinkt, rookt, walmt, goed start en wel zoveel olie verbruikt. Je overvult oliepeil niet neem ik aan.