[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
koprevisie 300D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 21:18

koprevisie 300D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

koprevisie 300D

Berichtdoor Mark760 » 11 mei 2011, 21:20

Er zijn mooie en wat minder mooie dagen......

Al enige tijd gebruikt mijn trouwe 300TD bovenmatig olie (lees 3 likter olie op de 1000km). De laatste week begon ook het water gebruik toe te nemen. Oftewel niet goed allemaal.

Omdat we de auto erg veel gebruiken, sinds dit jaar een nieuwe baan in Belgie (nabij Oostende), moet de auto bedrijfszeker zijn Vrijwel iedere week rijden we met de auto op en neer tussen Oostende en Wognum (Noord Holland).

Op aan raden van Hans230CE naar een betrouwbare garage in Oostende gegaan. Maandag ochtend met de auto voor de garage de parkeerplaats op, alweer de monteur naar buiten kwam met de tekst "amay das een schone wagen!", mooi hier is de auto in goede handen. Na een half uurtje ouwehoeren met de mannen van deze garage, waarbij beide monteurs zelf een lange historie hebben met de W123 de auto met vertrouwen achter gelaten.

Vandaag een ietwat verontrustend telefoontje van de monteur gehad. Ook al spreekt iedereen hier gewoon nederlands, hebben onze zuiderburen toch de neiging om auto onderdelen in het Frans te benoemen, tesamen met het Vlaams dialect had ik veel moeite om het gesprek goed te volgen.

Een ding stond vast, het is niet goed met de motor, oei! Dus meteen het werk uithanden laten vallen om maar eens bij de auto te gaan kijken. Bij de garage namen ze alle tijd om goed uit teleggen wat er aan de hand is.

Momenteel is de druk in de cylinder kop te hoog, tja daar gaan we... kop revisie! Dus komende week gaan ze de de kop losnemen, vlakken, terugzetten en afstellen. Daarbij zit er ook nog een lek in de radiateur. De monteurs voelden zich iet wat naar, een eerste kennis amking met een garage en meteen deze problemen. Tja kan gebeuren, vooral bij een auto van dik 30 jaar, toch?

Ook al had ik gehoopt vandaag de auto weer op te halen en zijn de kosten niet gering, ben ik nog steeds blij dat hij nu goed wordt beet gepakt.

Volgende week maar weer eens gaan kijken.

Mark
Mark760

Re: koprevisie 300D

Berichtdoor Trouwkoets » 11 mei 2011, 22:38

Mark,

Niet wanhopen. Ik vind het allemaal wel meevallen. Lekke radiator is een kwestie van omwisselen voor een goede. Dat kost ongeveer € 150,- voor de radiator en wat sleuteltijd. Goed bericht vind ik dat het waterverbruik dus buiten de motor plaatsvindt.

De druk in de cilinderkop is te hoog, had eerst een verkeerde conclusie getrokken maar begrijp het nu. De verbrandingsgassen in de cilinders gaan voor het overgrote deel via de uitlaatklep naar buiten. Maar een klein gedeelte lekt langs de zuigerveren het blok in. Vanwege smering en andere redenen moet er in het onderblok (ongeveer) dezelfde druk zijn als in de boven de kleppen, dus onder het kleppendeksel. Van daar uit worden verbrandingsgassen via een leiding weer naar de inlaat gevoerd.

Zover het in je verhaal staat beschreven begrijp ik dat de koppakking nog heel is: Geen water in de motorolie (mayonaise), geen olie bij het koelwater (olie onder de vuldop van je radiator), geen witte rook uit de uitlaat bij gas los, enz. Dus mijn eerste reactie zou zijn: laten zitten. Er kan ook een andere reden zijn om de kop te lichten en dat is dat men zo in de motor kan komen en kan kijken wat de toestand is. Bijvoorbeeld om in de cilinders te kunnen kijken.

Het hoge olieverbruik kan van alles zijn. Lekkages (oliekoeler en leidingen, pakking onder filterhuis, kleppendekselpakking, lekke oliekering krukas, lekkende carterpan), versleten klepsteelrubbers, versleten/defecte olieschraapveren van de zuigers, enz.
ook belangrijk bij een T: lekke oliekering van de niveaupomp, te herkennen door een regelmatig overlopend vat rechtsvoor.

Kortom, het wisselen van de koppakking en het vlakken van de kop zijn slechts middelen maar volgens mij niet het doel van de hele operatie. En dat betekent dat er meer tijd en moeite aan gespendeerd moeten gaan worden. En uit jou verhaal kan ik niet opmaken dat jou Oostendense garagisten al weten wat er aan de hand is.

Wat je minimaal zou moeten doen:
- zorgen dat de motor is afgesteld en functioneert: Kleppen, distributie incl. spanner, timing
- compressietest en compressielektest
- controle van koelwater en olie

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Martin123T » 12 mei 2011, 07:15

Martin123T

Berichtdoor Trouwkoets » 12 mei 2011, 08:33

@Martin, die kans is idd behoorlijk aanwezig. Mijn punt is dat je voor het vaststellen van de toestand van de zuigerveren en zuigerwanden de kop niet hoeft te worden getrokken. Een compressielektest kan al heel veel informatie opleveren. En het verhaal van Mark maakt niet duidelijk wat er precies is onderzocht door de garagisten.
En een motor die 1:300 mengsmering neemt die moet enorm veel blauwe walm uitbraken.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor MajikSimon » 12 mei 2011, 12:12

Volgens mij is dit een beetje zo'n klok en klepel verhaal..
De titel van je topic zegt koprevisie...maar hij verbruikt 3 liter per 1000 km...Da's enorm..
Geloof niet dat dat als ie het echt verbruikt via de kop kan komen..zegt Martin hierboven ook al.
Das zeg 3 liter olie op 100 liter diesel.!!
Neem aan dat je al gekeken hebt of ie niet olie lekt..
Waar blijft die olie? Is dat al jaren dat je er zoveel olie bij moet kieperen?
Walmt ie blauw, start ie goed koud? Ruik je olie verbranden als je erachter rijdt? Hoe is de olie druk?
Wat voor olie zit er nu in? Als er nu heel dunne inzit....wa tik niet direct verwacht dan verbruikt ie veel meer.

in de zomer kan je goedkope 20w50 gebruiken, kijken of ie ineens minder verbruikt of maxlife 10w40.
Dan heb je eventueel alle tijd om een andere motor te zoeken.

De lekke radiateur zal het koelvloeistof verbruik/ verlies geven.
Maar wat zijn de klachten behalve het olieverbruik? rijdt en start ie prima? ook koud?
Hereft ie lang stilgestaan voor dit olieverbruik?
Weet niet wat ik moet denken van die garage...want 3 liter olie verliezen puur via de cilinderkop is wel enorm veel. Straks laat je de kop reviseren, vlakken, nieuw pakkingkje etc en dan heb je nog een giga olieverbruik..Kan ook nog bijvoorbeeld klevende veren zijn bij hele vuile motor. Is de olie een beetje bijgehouden of niet? Voordat je besluit de zaak te vervangen dan wel reviseren als je dat liever doet kun je nog wat dingen proberen.Zo kun je de motor flushen, zeg niet dat dat zonder gevaar is maar het is niet zo dat je motor nu zo perfekt is. Met flushen maak je veel oude rotzooi los waardoor klevende veren kunnen loslaten maar ook oliekanalen kunnen verstopppen. Dan kan door gebrek aan oliedruk de motor in elkaar kan lopen. Maar dat zou ik dus pas als uiterste middel gebruiken... en als je op het punt bent zowieso de motor te vervangen,niet te reviseren. Niet eerder dan dat. Voor die tijd kun je moet compressie meten idd verder komen..stel dat 1 of 2 cilinders veel lagere compressie hebben dan weet je dat daar iets scheelt; kapotte, gebroken of klevende zuigerveren, een vreter, kapotte zuiger of zoiets..

succes...
MajikSimon

Berichtdoor Gewoon Ik » 12 mei 2011, 13:01

Hierboven lees zijn allemaal middeltjes om het leven nog een beetje te rekken van de motor. Maar finaal zal er toch een revisie (of vervanging) moeten gebeuren. Zelf met de levensverlengende middeltjes en trukjes.

Beter korte pijn en geen uitstel en kosten inpompen om dan finaal toch revisie te moeten doen.

3l op 1000km is veel, maar lekje hier, lekje daar, verbranding langs hier en langs daar en hupla je zit snel aan wat litertjes. Als die 3 liter verbruikt ga ik er vanuit dat er wel een oliegeurtje te ruiken is en dat die wel wat blauwige rook uitstoot. Maar ik ga er ook vanuit dat er wel flink wat pakkingen en andere afdichtingen lekken en zo bijdragen tot het hoge olieverbruik.

Hans kennende zal die wel een goede garage aanraden (maw hij zal er zelf ook zijn voiture durven achterlaten) dus vermoedelijk zullen ze hun er ook niet raprap vanaf maken, maar willen ze mensen content stellen door goed werk te leveren.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Mark760 » 12 mei 2011, 13:05

Hoi,

Dank voor het meedenken, misschien dat ik nog wat meer informatie moet toevoegen:

1) De auto heeft geen blauwe rook, ietwat zart maar minder dan mijn Volvo V70 diesel
2) Geen mayonaise in bij de olie
3) geen olie bij het water
4) Ja de auto lekt olie, maar niet in de mate van 3 liter, volgens de garage is dit verholpen met een nieuwe seal (weet niet precies welke). Misschien dat tijdens het draaien van de moeten en de druk in het systeem dit lek groter is dan als de motor stil staat.
5) motor start goed, ook in de kou en loopt goed, echter kleppen moeten worden gesteld.
6) momenteel gaat er 15W40 in

De overdruk verliet voorheen de kop via de radiateur, vanwege de ouderdomp van de dop werd deze afgevoerd. Van de week is er een nieuwe dop opgezet (met de juiste overdruk ventiel) en bouwt de druk verder op, echter nu verlaat de druk het systeem, via een scheurtje in de radiateur

Ik zal zo eens bij de garage langsgaan, om jullie opmerkingen eens door te spreken.

Dank nogmaals voor het meedenken,

Mark
Mark760

Berichtdoor Trouwkoets » 12 mei 2011, 15:31

Bij een verbruik van 3 liter op 1000 km (wat idd neerkomt op ongeveer 1:30 mengsmering) moet je auto walmen als 10 versleten Zundapps. Zwarte rook is volgens mij een teken van minder goede verbranding van diesel en op te lossen met verstuiverklus, verbeterde timing en kleppen stellen (onderdelen van een grote onderhoudsbeurt).
Door de lekke radiator bouwt het koelsysteem nog steeds geen druk op. De term 'overdruk' wordt meestal gebruikt voor overdruk in het blok, en dat is wat anders dan de (gewenste) drukopbouw in het koelsysteem. Bij een lekke koppakking is het mogelijk dat verbrandingsgassen uit de cilinders in het koelsysteem komen. Het kan best zijn dat dit is geconstateerd door de garagisten. Typisch zie je dan dat met stationair draaiende motor de temperatuur in rap tempo oploopt. Maar dat laatse heb ik nog nergens gelezen, dus ik denk niet dat dit het geval is. Is de motor de laatste tijd oververhit geweest?

Volgens mij is er niets aan de hand met je koppakking. En gezien het feit dat de auto goed start en geen blauwe walm heeft zie ik geen aanwijzingen dat er met het inwendige van de motor iets alarmerends aan de hand is. Wel is duidelijk dat er via verschillende wegen olie het systeem verlaat.

Aanpak:
1) Nieuwe radiator en nieuwe koelvloeistof, evt nieuwe thermostaat, koelsysteem testen op dichtheid
2) Grote onderhoudsbeurt voor de motor: olie en filters, kleppen, timing, verstuivers testen en afstellen
3) en compressietest en compressielektest uitvoeren.
4) Daarna op zoek gaan naar de oorzaak van het olieverlies en dit oplossen

Gebruik voor stap 1 een speciale . Top het systeem goed af en zet niet meer dan 1,3 bar overdruk op het systeem. Als er binnen enkele minuten een zichtbaar drukverlies optreedt ga dan zoeken naar de oorzaak. Als er geen uitwendige koelwaterlekkage is te vinden is het mogelijk dat de koppakking toch lek is en het koelwater één of meerdere cilinders is gelopen. Om mogelijke schade door waterslag te voorkomen dan eerst de motor tornen aan de as van de stuurpomp, of nog beter de gloeiers eruit draaien en op de startmotor een paar omwentelingen maken. om het water te verdrijven.
Als er olie wordt verbrand dan zal in stap 3 de compressielektest falen, en evt ook de compressietest.
Mogelijke oorzaken van olieverlies zijn al eerder genoemd.

Ik heb de neiging om te denken dat het wel meevalt. Succes, Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 12 mei 2011, 16:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwkoets

3l/-1000km olieverbruik 300D

Berichtdoor MajikSimon » 12 mei 2011, 15:54

Voor alle duidelijkheid: ik ben helemaal niet voor truukjes of middeltjes.Wel voor meer tijd om na te denken wat te doen. Geen overhaaste dingen doen. Als je wagen bij een garage staat en ze willen ( deels) reviseren heb je die meestal niet... Zelfde idee als wanneer je pech hebt op de snelweg en op dat moment lid wil worden van de anwb voor wegslepen etc. Als je omhoog zit hangt er vaak een iets ander prijskaartje aan de dingen. :roll:

Dus ik ben het wel eens met de suggesties van trouwkoets van vooral meten en testen en dan kijken wat je het beste kan doen.

Vandaar mijn suggesties.Maar goed dat mag iedereen helemaal zelf weten.

Als ie goed start, ook bij koude is de compressie door de compressie veren waarschijnlijk nog ok.
Maar er zijn meer zuigerveren...olieschraapveer bijv, kan kapot zijn.Of zoals martin zegt je bussen zijn versleten...en dus revisie onderblok.
Het kan een combinatie zijn van olie lekken en verbruiken/ verbranden.
Tussen reviseren en vervangen vd motor bestaat ook een prijsverschil...
maar dat kun je ook zelf ook op je boerenklompen bedenken lijkt me

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, eerst kijken wat er nou echt aan de hand is. Dan opties op een rij, kiezen etc. Maar goed 3 liter olie/1000 km is wel vrij veel. Verder houden sommige garages niet zo van meten en testen van compressie en kvs etc...ze sleutelen liever. Denk trwns dat een krukasseal idd wel wat kan lekken, vooral tijdens rijden als er meer overdruk is..

Dat overdruk via de radiateur de kop verlaat is niet helemaal logisch hoor.
Dan ga je uit van een lekke koppakking. Normaal is er natuurlijk geen directe verbinding carter-koelsysteem.
Neem aan dat er geen borrelen is in de radiateur bij warme motor? Toch?

Je moet uiteindelijk of meten of de kop eraf halen om meer te weten. Liever het 1e.
Als ik het zo hoor zijn er trwns verder geen aanwijzingen voor een lekke kop; goede olie en kvs, temp ok, start goed. Als ik het zo hoor vermoed ik dan 1 of meer cilinders het olieverbruik veroorzaken, en dat het niet in de kop zit maar in oliezuigerveren. Maar blijft niet meer dan gissen op dit moment.

Edit: zie dat Trouwkoets ook al allerlei zinnige dingen zegt. Stappenplan lijkt me goed idee..
Persoonlijk zou ik minder voelen voor nieuwe olie, kvs, filters maar dat komt omdat ik ervanuit ga dat alles goed onderhouden is....en ik er dan vanuit zou gaan dat het investeren in een 'verloren' zaak is omdat er dan toch serieus aan gesleuteld moet worden en het dubbel werk is. Daarentegen kan dat wisselen van olie en kvs ook heel cheap, dankzij bijv de action.
Nieuwe radiateur moet je zowieso. Beetje vreemd is al met al vooral dat de wagen zo weinig stinkt, rookt, walmt, goed start en wel zoveel olie verbruikt. Je overvult oliepeil niet neem ik aan. ;)
MajikSimon

Berichtdoor Hans230CE » 12 mei 2011, 16:48

Ik ben vanmiddag eens langsgegaan bij de garage, maar zal Mark zijn verhaal laten doen.

Kijk als ik tegen Mark zeg dat ik vind dat dit een goede garage is, vind ik hem goed. De Benz-garage zit er in vogelvlucht 200 meter van. Snapjum

Ik ken ze als mensen met liefde voor het vak EN de auto. Niet als mensen die op t geld uit zijn. Gewoon goed werk afleveren en een tevreden klant hebben, dat telt daar. Ik ben zeker dat Mark daar heel tevreden buiten gaat.

Mark, mooie wagen, maar er zijn een paar aandachtspunten, maar die vertel ik je wel eens als we elkaar spreken ;)
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mark760 » 12 mei 2011, 20:24

Hoi Hans,

Dan hebben we elkaar vanmiddag misgelopen. Ben ook nog even gaan kijken naar de patient.

Hans, ik onderschrijf dat deze garage liefde voor auto's heeft en geen overhaaste beslissingen neemt.

Alvorens de kop te lichten, hebben ze eerst de radiateur losgenomen, deze schijnt volledege geblokt te zijn door roest deeltjes. Met een zogoed als dichte radiateur is de overdruk goed te verklaren.

Actie plan is dus om eerst eens de radiateur te wisselen (gebeurt morgen). Ook wisten ze me te vertellen dat er waarschijnlijk via de injectie pomp wat mazout (diesel) de motor inkomt, waardoor de diesel dunner word.

De monteur geloofd niet dat er iest mis is met het onderblok en stelt voor om eerst maar eens de radiateur te wisselen, volledige olie change + filters kleppenstellen etc (zo'n beetje de aanpak die Casper ook voorstelt).

Nou morgen waarschijnlijk meer nieuws!

Mark
Mark760

Berichtdoor Martin123T » 12 mei 2011, 21:25

Martin123T

Berichtdoor Trouwkoets » 12 mei 2011, 21:27

We zijn benieuwd.

Nu even tijd voor de zoekopdracht "Walmende Zundapp" in

Big Brother is watching you!

kleiner_walmende_zundapp.png

(rechts onder....)
Trouwkoets

Berichtdoor Mark760 » 12 mei 2011, 21:32

Potverdikkie, nu staat mijn trouwe Benz als "walmende zundapp" tot in het oneindige op internet!

das lekker........
Mark760

Berichtdoor Hans230CE » 13 mei 2011, 08:09

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mark760 » 14 mei 2011, 00:00

Tijdens de terug reis naar Nederland (erg saai hoor zo'n V60), werd ik gebeld door de monteur.

HIj had laat in de middag de fonkel nieuwe orginele Mercedes radiateur mogen ontvangen en ingebouwd. Tesamen met een opnieuw afgestelde brandstof pomp loopt de motor weer mooi. De over druk is ook weg.

Goed nieuws, echter deze fonkel nieuwe orginele radiateur is al lek binnen gekomen, oftewel we moeten weer wachten op een nieuwe.

Vanwege de vervuiling in de oude radiateur, word alle vloeistoffen gewisseld (motor, bak etc).

Ik ben erg blij met dit nieuws, en kan niet wachten de auto weer op te halen. Het moet even wachten, eerst 2 weken naar Zuid Africa voor het werk, ook leuk!

Mark
Mark760

Berichtdoor Trouwkoets » 14 mei 2011, 00:22

Dat is goed nieuws Mark. Ik zit net even te kijken naar de prijzen van de MB radiatoren....123 501 2901....aiai, en dan nog lek ook!
Trouwkoets

Berichtdoor Mark760 » 14 mei 2011, 00:40

Hoi Casper,

Het valt mee, de radiatuer wordt natuurlijk vervangen door de leverancier.

Tja Mercedes spul is duur, maarja met een kop revisie in het verschiet, ben ik allang content.
Daarbij als ook deze weer 32jaar mee gaat...

Mark
Mark760

Berichtdoor MajikSimon » 14 mei 2011, 11:58

Nou denk dat die 3 liter olieverbruik nog moet blijken waardoor dat komt. ik denk niet door cilinderkop or radiateur maar tijd zal het leren.
MajikSimon

Berichtdoor Trouwkoets » 16 mei 2011, 23:07

Google blijft verbazen. Inmiddels is het halve forum te vinden op Google plaatsjes als je de zoekterm gebruikt. En kijk's welk plaatje op de eerste plaats staat...... Jezelf bovenaan plaatsen op Google is dus helemaal niet moeilijk!

Caspar
Trouwkoets

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek