door Jurgen » 10 mei 2006, 15:16
Ongelast of gelast, zegt eigenlijk ontzettend weinig, het zegt pas iets, als je weet welke plekken dat dan betreft waar de auto eventueel gelast is.
Als de wagen ongelast is, en nergens roest 'lijkt' te hebben, zou er bij staan dat ie dus ongelast is. Dan kan het al net zo goed begonnen zijn van binnenuit en hij al behoorlijk aan het rotten is en het bijvoorbeeld over een jaar duidelijk wordt.
Als de wagen wel gelast is, kan je er volgens mij nog weinig over zeggen. Het hangt er ook vanaf waar de wagen geroest is ofwel is geweest.
Stel, hij is bij de spatborden gelast, dan zit er (uitgaande van het feit dat het goed gedaan is) nieuw plaatwerk op, wat meteen behandeld is (wat nieuw niet zo is) met een anti-roestmiddel.Dat kan je mogelijk als gelijk aan nieuw zien, of zelfs beter.
Is de wagen bij de kokerbalken gelast, dan ben ik het ermee eens dat je misschien beter af zal zijn met een exemplaar wat daar niet gelast is en nog roestvrij.
De roestduivel laat de W123 zeker niet gespaard, dus let goed op wat je koopt. Als men gelast heeft, ben je zoals Job al zegt pas blij als het ook goed gedaan is, en net zo belangrijk, is het goed behandelt?
Ongelast: Werkelijk hard? Controleer de bodem, is de auto goed gechecked? Bijna geen enkel exemplaar is roestvrij.
Indien de verkoper dit zegt, mag je ook vragen hoe hij tot deze kennis is gekomen, maw waar hij dan precies naar gekekn heeft. Beter nog, oordeel zelf.
Ik hoor veel klachten van mensen dat het vaak onterecht geroepen wordt.
Gelast: Wat is er dan gelast? Carosserie plaatwerk of bodem/chassis, controleer deze auto extra goed inderdaad.
Laswerk goed nabehandeld, origineel plaatwerk gebruikt? Goede kwaliteit laswerk?
Als ie ongelast is, is er wel kritisch gekeken en is de auto op de brug geweest?
Als er gelast is, is er netjes gelast en is ook alles gelast wat er te lassen viel en niet alleen het zichtbare werk?
Naar mijn mening, zijn er zoveel variabelen, dat deze vraag eigenlijk veel te open is om er iets zinnigs over te zeggen.
Je zou net zo goed de ongelaste auto helemaal door kunnen laten scannen eigenlijk.
Het advies lijkt mij eigenlijk om een kenner mee te nemen, ook als dat je geld kost, toch doen, niets is namelijk zo duur aan een oldtimer dan laswerk. In deze consumptiemaatschappij tenminste.
Vind je iets in regio Utrecht kan je in elk geval langskomen bij Klasse Klassiek om een aankoopkeuring te laten doen voordat je tot koop overgaat als je wilt.
W123 groeten,
Jurgen<br><br>Bericht gewijzigd door: jurgen, op: 2006/05/10 15:22
Klasse Klassiek is gespecialiseerd in plaatwerk, laswerk. Daarnaast natuurlijk het onderhoud en reparaties. Ook aankoop keuringen voor een scherp bedrag!
_______________________________________________________________