dag MayBenz,
Goede keuze. Station is het mooiste model natuurlijk, al zeg ik het zelf.
Ik rijd nu een 300TDT en heb als eerste een 280TE gehad. Beide autos rijden geweldig en hebben voldoende power.
Ik denk dat je eerder aan een goede 280TE kan komen dan een tdt. Gezien je aantal verwachte kilometers per jaar kun je beter een benzine model nemen.
Een tdt kost 113 euro wegenbelasting per maand als ie niet belastingvrij is.
Beide modellen TE en TDT zijn de topmodellen van destijds dus veelal uitgerust met vele opties en da's mooi. Hou er ook rekening mee dat die opties kapot kunnen gaan zoals electrsche ramen, etc.
TDT motor schijnt gevoelig te zijn ten opzichte van een 300TD. Echter, ik heb een 300TDT met 529.000km op de teller en rijdt geweldig en hoop ik nog lang te rijden.
Een 280TE kun je ook lang mee doen, die ik had twee jaar geleden had 267.000km op de teller en motor kan dan ook nog erg lang mee mij rustig gebruik. Weeg goed af of een gasinstallatie van 1000-1400 euro interessant is voorjouw kilometrage. Ik reed destijds rustig en verbruik lag op 1 op 7 a 8. Voor een TDT ligt dat nu op 1 op 9 a 10.
Belangrijke vraag is ook of je een belastingvrij exemplaar wilt kopen. Scheelt erg in de prijs aangezien je geen wegenbelasting meer betaalt. Je kunt ook een TD TE kopen van 83/84/85 en de wegenbelasting als extra kosten te zien. Gemiddeld maakt het dan niets uit.
Een goede 280TE kun je kopen voor 2-3000 euro, belastingvrij al 4-6000 euro. Voor een tdt geldt dit ook.
De 230TE heeft 136pk en rijdt gem. 1 op 9. Dit kan ook een goed midden alternatief zijn.
Helaas woon je tever weg om even met je mee te gaan. Als je vragen hebt, bel me gerust op 06-511 76 777 of mail je vragen op
mercedennis@chello.nl
succes met je speurtocht! ik was er destijds ook lang mee bezig maar kijk vooral goed rond voor een mooi exemplaar waar je verliefd op wordt.
succes,
Mercedennis